Jag vill ta bort väggen för att få lite större utrymme på övervåningen. Jag undersökte stolpen och kom fram till att den inte är bärande så jag började såga. När jag kom igenom vägen ser jag att de stående bräderna är 45mm tjocka och börjar fundera över om inte de är bärande istället. Kan det vara så att de bär upp kupan? Huset är från mitten av 40-talet.
Det ni ser till höger i bilden är nyisolerat tak och det som är bakom väggen är kupan.
Det ni ser till höger i bilden är nyisolerat tak och det som är bakom väggen är kupan.
Nu ser jag inte alls vad det är för vägg. Men, genom att bara titta på själva väggen, vill jag nog påstå att både stolpe och stående plankor är bärande. Sen när du nämner att det handlar om någon kupa så blir jag än mer säker.
De liggande brädorna på väggen, är däremot inte bärande.
Men för att vara säker/mer säker, behövs ett foto på lite håll, så man får en helhetsbild.
De liggande brädorna på väggen, är däremot inte bärande.
Men för att vara säker/mer säker, behövs ett foto på lite håll, så man får en helhetsbild.
Tack för svar.
Anledningen att jag inte trodde det var bärande är för att det på motsatt sida inte är några stående brädor. Se bild två.
Anledningen att jag inte trodde det var bärande är för att det på motsatt sida inte är några stående brädor. Se bild två.
Efter lite noggrannare undersökning ser jag att de stående plankorna inte följer snedtaket utan går upp och bildar ytterväggar för kupan.
Jag kan dock inte se om lasten för kupan ligger på plankorna eller takstolen.
Vad finns det för möjligheter om jag skulle vilja ta bort väggen? Måste jag ersätta med stolpe eller går det att göra på annat sätt?
Jag kan dock inte se om lasten för kupan ligger på plankorna eller takstolen.
Vad finns det för möjligheter om jag skulle vilja ta bort väggen? Måste jag ersätta med stolpe eller går det att göra på annat sätt?
Klicka här för att svara