Idag fick jag ett oväntat projekt som jag kunnat vara utan. En del fönster på mitt hus har i bågewns nederkant ett utskjutande "fönsterbleck" av trä. Jag har ingen aning om vad detta heter på fackspråk. På ett friskt fönster ser det ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag noterade jag av en tillfällighet att färgen såg ut att släppa på detta "bleck" på ett par fönster som man inte är vid eller utanför så ofta. Jag tog med en färgskrapa och gick ut för att känna lite på det hela men redan när jag tog i det första "blecket" så fick jag det i handen. Det var genomruttet. När man tittade närmare såg man att vad som förmodligen hänt är att vatten kommit in mellan trälisten och fönsterbågen och bivit fångat där. Det här har förmodligen pågått ett tag eftersom tidigare ägare bara spacklat och målat över det hela. Suck.
Efter att ha slipat av framkanten på första fönstret ser man att bågen här är dålig och behöver bytas. Tyvärr räcker det inte enbart med understycket utan även de vertikala delarna är dåliga i underkanten. Fönsterkarmen är dock tack och lov bra. Så här ser det ut:
Logga in
Skapa konto
Det andra fönstret är i huvudsak riktigt dåligt i ena hörnet (men givetvis skall hela understycket bytas):
Logga in
Skapa konto
Eftersom jag vare sig har tid/praktisk möjlighet att göra det här nu eller lust att lyfta av fönstren mitt i vintern vill jag vänta till i vår. Min egen instinkt är att lämna det som det är (dvs renslipat) fram till dess eftersom det då åtminstone inte finns några ytskikt som håller fukt kvar inne i träet. Nackdelen är naturligtvis att det inte heller finns något skydd för att få in ytterligare fukt, men eftersom skadan redan är där känns det sundare att låta det vädra under torra och blåsiga dagar.
Vad säger forats fönsterexperter? Är min instinkt rätt eller fel och finns det någon ytterligare åtgärd jag kan eller bör bör göra just nu för att minimera vidare skadeverkningar?
Är träet mjukt (=ruttet) så måste det bytas. Är träet inte mjukt så behöver det inte bytas. Att det är missfärgat spelar ingen roll. Men, det vet du förmodligen redan.
Antar att träet redan är fuktigt efter all regn och blåst samt trasigt färgskikt?
Annars kan du pensla på okokt linolja, så står det sig utan vidare till våren.
Friskt trävirke ruttnar inte upp på några månader, och ruttet trävirke - tja - det är ju redan ruttet...
Det är nog tyvärr så att vissa delar är fuktiga/mjuka/ruttna, dock mer det första fönstret än det andra. Finns det en generell poäng med att linoljestryka hela ytan jag slipat? Jag antar att det skyddar mot inträngande av ytterligare fukt? (Eftersom träet svällt lite vill jag gärna inte att fönsterkarmen tar mer skada än nödvändigt av att ha en fuktig fönsterbåge liggande mot sig).
Dom tar ofta stryk om man fuskar med underhållet som du nämnde att tidigare ägare gjort.
Dock är det ingen svår sak att byta ut dem och de andra delarna som är rötskadade. Ta det till våren du. Se dock till att du använder avfuktare och inte bara värme när du torkar ur dem till våren
Finns det en generell poäng med att linoljestryka hela ytan jag slipat? Jag antar att det skyddar mot inträngande av ytterligare fukt? (Eftersom träet svällt lite vill jag gärna inte att fönsterkarmen tar mer skada än nödvändigt av att ha en fuktig fönsterbåge liggande mot sig).
Alla trärena delar som inte är skyddade tar in fukt, som sedan sprids vidare inne i träet. Det är därför bristande underhåll och täta färger som man oftast har på fönster snabbt ger förödande skador av den typ du har. Små sprickor o likn i färgen släpper in fukt/vatten som sprider sig i träet och sedan pga den täta färgen inte kan komma ut => röta. Alltså bör allt trärent oljas in om det ska vara någon vits.
Nu är ju träet redan uppfuktat förmodar jag så det är tveksamt om det är någon mening med att olja in det nu. Meningen är ju att träet ska suga in oljan och bli mättat så att vatten inte kan sugas in. Nu är ju läget närmast det omvända...
Tror tyvärr inte att svällningen kan minska utan att träet torkar ut, och det hjälper nog inte med inoljning nu.