36 767 läst · 267 svar
37k läst
267 svar
Kan brf begära intyg från våtrumsfirma?
Du har formellt sett inte så mycket att säga till om där, även om det praktiskt sett är lämpligt att samordna det så gott det går.E Edda skrev:
Men angående placeringen så måste den nya brunnen åtminstone placeras enligt gällande byggregler. Minst 20 cm från vägg om jag minns rätt.
Jag förstår det också men det är ingen anledning till att komma 2 veckor innan renoveringsstart med tvivelaktiga krav när de hade kunnat meddela detta innan, och sätter mig i en ganska svår sits. Om de inte har rätt att kräva dessa intyg kommer jag heller inte lämna in dem, det får isåfall bli på mitt ansvar, då jag inte kan vänta längre på en renovering. Som sagt har jag försökt anlita någon i ett halvår (då jag inte haft råd innan dess) men det är svårt att hitta (vita) hantverkare i GBG som har tid inom det närmsta året. För ett år sedan cirka så gick samtliga vattenledningar sönder t.ex. pga felinstallation och dessa är lagade provisoriskt med det måste göras en grundlig renovering snarast.BirgitS skrev:
Jag förstår också hur BRF tänker men har de inget med ansvaret för badrummet (förutom brunnen) att göra så anser jag att de borde lämna mig ifred.
Oj det blir ju väldigt intressant hur de ska lösa det. Här är en bild på brunnen:C cpalm skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns alltså ett hål i golvet innanför luckan som är själva brunnen. Obs jag har inte gjort några dragningar eller ledningar själv utan det är förre ägaren. Det stod ett stort hörnbadkar framför när jag flyttade in så jag såg inte röran.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 44 286 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 44 286 inlägg
Fullt så enkelt är det ju inte eftersom en vattenskada t.ex. därför att det läcker i en av dina rörkopplingar kan orsaka skador på fastigheten och åtgärden kan kräva att föreningens försäkringsbolag måste betala ut stora pengar och självrisken på den försäkringen kan t.ex. vara 50 000 kr. Därför är föreningen angelägen om att hålla nere risken för att sånt inträffar och då t.ex. kräva att den som gör den där rörkopplingen är godkänd av Säker vatten.E Edda skrev:
Det jag vill veta i denna fråga är om de kan stoppa min renovering, sen vilka skäl de har är en annan fråga. Tro mig, jag förstår helt och fullt vad de gör men jag tänker inte vänta om jag inte måste.BirgitS skrev:
Fullt så enkelt är det ju inte eftersom en vattenskada t.ex. därför att det läcker i en av dina rörkopplingar kan orsaka skador på fastigheten och åtgärden kan kräva att föreningens försäkringsbolag måste betala ut stora pengar och självrisken på den försäkringen kan t.ex. vara 50 000 kr. Därför är föreningen angelägen om att hålla nere risken för att sånt inträffar och då t.ex. kräva att den som gör den där rörkopplingen är godkänd av Säker vatten.
Vart går det gråa avloppsröret?E Edda skrev:
Ser också ut som någon nödlösning som bör ändras till något mer permanent i samband med renoveringen.
Jag tror du och föreningen måste prata ihop er bättre och komma fram till hur avloppet skall se ut för att alla skall bli nöjda och glada.
Lite fånigt att hålla på och ställa krav på våtrumsintyg m.m. och samtidigt (indirekt) säga att föreningen minsann inte kommer att göra sin del av jobbet ordentligt enligt regelverket.
Men sådär kan det väl inte få se ut om man följer moderna säker vatten regler??E Edda skrev:Oj det blir ju väldigt intressant hur de ska lösa det. Här är en bild på brunnen:
[bild]
Det finns alltså ett hål i golvet innanför luckan som är själva brunnen. Obs jag har inte gjort några dragningar eller ledningar själv utan det är förre ägaren. Det stod ett stort hörnbadkar framför när jag flyttade in så jag såg inte röran.
Det som går in i väggen är öppet bara, så vatten från det rinner ner i hålet i golvet innanför gallret. Den ena delen av röret löper sen från ett badkar och den andra från tvättstället men de läcker och dras isär så vatten rinner ändå ner på golvet hela tiden.C cpalm skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 784 inlägg
Du måste få styrelsen att samarbeta eftersom du måste få brunnen bytt för att kunna ansluta ditt tätskikt fackmannamässigt. Ditt badrumsrenoveringsföretag kommer inte att acceptera att ansluta till den gamla ruckelbrunnen, de vill inte sitta med ansvaret när anslutningen läcker och de har ett krav på sig enligt konsumenttjänstlagen att göra arbetet fackmässigt.E Edda skrev:
Så ni måste spela boll.
Styrelsen har inget att göra med hur du ordnar med eldragningarna i lägenheten eller installation av de rör som du ansvarar för. De kan endast ha synpunkter hur deras golvbrunn och avloppsrör i golvet utförs. Och eventuella tappvattenledningar som du vill ändra på.
Bra att veta, ska ta med mig detta när jag går dit. Tack!Claes Sörmland skrev:
Du måste få styrelsen att samarbeta eftersom du måste få brunnen bytt för att kunna ansluta ditt tätskikt fackmannamässigt. Ditt badrumsrenoveringsföretag kommer inte att acceptera att ansluta till den gamla ruckelbrunnen, de vill inte sitta med ansvaret när anslutningen läcker och de har ett krav på sig enligt konsumenttjänstlagen att göra arbetet fackmässigt.
Så ni måste spela boll.
Styrelsen har inget att göra med hur du ordnar med eldragningarna i lägenheten eller installation av de rör som du ansvarar för. De kan endast ha synpunkter hur deras golvbrunn och avloppsrör i golvet utförs.
Edit: tappvattenledningarna ser ut såhär:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Misstänker att de också blivit ändrade. Ursäkta om det ser smutsigt ut men det är både grå och vit färg samt fog som är efter förra ägarens renovering.
Redigerat:
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 784 inlägg
Ett tips från styrelseperspektivet:
Det är en ideell styrelse som gör detta med minimal insats. Du måste utgå från att de inte är en serviceorganisation för dina renoveringsplaner. Så se till att så fort som möjligt få dem att lämna tillstånd till det som kräver tillstånd (ändring av tappvattenledningar och avlopp) och att du sätts i kontakt med deras entreprenör för golvbrunnen och avloppsgrodan. Se också till att deras entreprenör har deras förtroende och mandat att få detta i hamn, du kan inte förhandla detaljer i en pågående byggnation med en okunnig och ointresserad styrelse som har möte någon gång i månaden och vars medlemmar tydligen gör sig oanträffbara. Och fastställ vem som betalar deras entreprenör, är det föreningen som beställer eller du? Beställaren betalar.
Och börja lista arbetsmomenten i ordning i ett dokument. och vem som gör vilket moment på vems beställning (kostnad). Stäm av denna lista med styrelsen och de båda entreprenörerna. Jämför med din offert. Ditt företag kommer säkert att försöka höja priset genom att hävda att vissa moment är tilläggsarbete. De kommer troligen också att försöka spela ut dig mot styrelsen och dess entreprenör för att din irritation ska riktas mot dessa och inte mot företaget som försöker få pengar från dig.
Jag har sett detta hända från styrelsesidan.
Det är en ideell styrelse som gör detta med minimal insats. Du måste utgå från att de inte är en serviceorganisation för dina renoveringsplaner. Så se till att så fort som möjligt få dem att lämna tillstånd till det som kräver tillstånd (ändring av tappvattenledningar och avlopp) och att du sätts i kontakt med deras entreprenör för golvbrunnen och avloppsgrodan. Se också till att deras entreprenör har deras förtroende och mandat att få detta i hamn, du kan inte förhandla detaljer i en pågående byggnation med en okunnig och ointresserad styrelse som har möte någon gång i månaden och vars medlemmar tydligen gör sig oanträffbara. Och fastställ vem som betalar deras entreprenör, är det föreningen som beställer eller du? Beställaren betalar.
Och börja lista arbetsmomenten i ordning i ett dokument. och vem som gör vilket moment på vems beställning (kostnad). Stäm av denna lista med styrelsen och de båda entreprenörerna. Jämför med din offert. Ditt företag kommer säkert att försöka höja priset genom att hävda att vissa moment är tilläggsarbete. De kommer troligen också att försöka spela ut dig mot styrelsen och dess entreprenör för att din irritation ska riktas mot dessa och inte mot företaget som försöker få pengar från dig.
Med tanke på hur det ser ut utgår jag från att badrumsfirman har räknat in i arbetet att bila upp golvet, flytta/byta golvbrunnen och dra nya avlopp till åtminstone tvättställ.E Edda skrev:
Det ställer det hela lite på kant. Dels eftersom föreningen nu tagit på sig golvbrunnen (och kanske även övriga avloppsinstallationer under golv?), dels eftersom denna ändring strikt talat kräver föreningens godkännande. Dels eftersom det är totalt hål i huvudet att bila upp golvet två gånger.
Så jag instämmer med @Claes Sörmland, det här är något ni måste reda ut och samordna, även tillsammans med badrumsfirman. Det går inte att göra som två separata aktiviteter på något rimligt sätt. Här tar man lämpligtvis fram en ritning som alla kan enas kring.
Tack! Menar du att föreningen måste lämna tillstånd till mig eller till min firma? Om de inte ger tillstånd, vad händer då? Om de inte ger mig tillåtelse att göra nåt med golvbrunnen, vad händer då?Claes Sörmland skrev:
Ett tips från styrelseperspektivet:
Enligt styrelsen så ska de bekosta brunnen. Jag hade inte varit så sur om jag fått denna information i god tid innan och hade kunnat planera. Nu är det som sagt knappt 2 veckor kvar. De har vetat om min renoveringsplan sedan december. Har skickat 2 mejl igår och 1 idag där jag uppmanat dem att ringa mig men det kanske tar några dagar till. Jag tycker att de borde vara väldigt intresserade av att lösa detta med mig men vi får väl se.
Allt vatten och avlopp går ovan mark så inget är bilat eller fräst in i väggarna eller golvet. Så jag antar att det bara gäller själva brunnen föreningen står för. Enligt dem ska det inte stambytas eller relinas inom den närmaste framtiden.C cpalm skrev:Med tanke på hur det ser ut utgår jag från att badrumsfirman har räknat in i arbetet att bila upp golvet, flytta/byta golvbrunnen och dra nya avlopp till åtminstone tvättställ.
Det ställer det hela lite på kant. Dels eftersom föreningen nu tagit på sig golvbrunnen (och kanske även övriga avloppsinstallationer under golv?), dels eftersom denna ändring strikt talat kräver föreningens godkännande. Dels eftersom det är totalt hål i huvudet att bila upp golvet två gånger.
Så jag instämmer med @Claes Sörmland, det här är något ni måste reda ut och samordna, även tillsammans med badrumsfirman. Det går inte att göra som två separata aktiviteter på något rimligt sätt. Här tar man lämpligtvis fram en ritning som alla kan enas kring.
Jag förstår att jag måste reda ut detta, det känns bara lite övermäktigt just nu. Ska kolla i kontraktet och se vad och när de planerar att göra saker.