E Edda skrev:
Finns tyvärr inget telefonnummer
Kan du inte bara traska över till ordföranden och diskutera saken med denne?

Textutdrag som diskuterar styrelsens tillstånd från ett mötesprotokoll eller ett regelverk rörande bostadsrättsförening.
Vad står i §37?

Textdokument med rekommendation om användning av auktoriserad entreprenör och uppvisning av faktura. Vilket svammel... Rekommenderas... Vad betyder "auktoriserad"? Visa upp faktura för vem? Och vad har någon att göra med kostnaden?

• Gilla
Daggew och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan du inte bara traska över till ordföranden och diskutera saken med denne?

[bild]
Vad står i §37?

[bild] Vilket svammel... Rekommenderas... Vad betyder "auktoriserad"? Visa upp faktura för vem? Och vad har någon att göra med kostnaden?
Tror inte han uppskattat det alls tyvärr :/. Men det får väl bli sista utvägen. Kollade i trapphuset och med grannen och det finns inget telefonnummer till styrelsen/föreningen utan de svarar på antingen mejl (vilket de alltså inte alls gör) eller så har de öppet i samlingslokalen 1:a måndagen i månaden (vilket då borde vara på måndag men då är det röd dag) 17:30-19. Ska ta mig dit då tänkte jag.

Men säg att BRF inte hittar nån brunnskillen på 2 veckor.... Då blir jag ju säkert skadeståndsskyldig till firman då det sabbar deras beräkningar? Plus att det är precis innan semestrarna också så kanske får räkna med ännu mer förseningar.

Edit: ursäkta här kommer paragraf 37 också:

Skärmdump av en paragraf med text, § 37 Ingrep i lägenhet, som beskriver vad en bostadsrättshavare får och inte får göra utan styrelsens tillstånd.

C cpalm skrev:
Det är en "teknisk" förutsättning då man måste bila upp golvet för att byta brunnen och därmed blir ju ytskiktet/tätskiktet förstört. Din entreprenör kan ju göra visst förberendande arbete som t.ex. rivning och elinstallationer under tiden, men visst, det måste ju tajmas ihop.

Om BRF tar på sig brunnsbyte skulle jag tolka det som att de också anser att det ligger under föreningens underhållsansvar och därmed skall föreningen även stå för den kostnaden. Såväl som allt det praktiska kring brunnsbytet.

Det är möjligt att din förening har andra idéer om detta, men det som formellt gäller är att underhållsansvaret är svart/vitt uppdelat enligt stadgarna på föreningen respektive medlemmen. Föreningen sköter sitt på sitt sätt och på sin bekostnad. Och du sköter ditt på ditt sätt och på din bekostnad. Har viss förståelse för att föreningen vill lägga sig i ditt val av entreprenör, men formellt sett är det inget de har något att göra med.
Hade ju varit helt okej med mig om de bara skött planeringen och råddat med mig och firman i god tid om brunnen. Är orolig att få betala skadestånd till firman eller att det blir mycket dyrare pga detta. Hela kalaset går på cirka 270 000 spänn så vill helst inte betala ännu mer :/

Kör på som planerat och bytt brunnen om det är ett krav eller rekommenderas av styrelsen, låt hantverkarna fakturera brunnen separat om styrelsen ska stå för kostnaden. Du ska inte vika dig och du kan lite bli skadeståndsskyldig för att du renoverar ett badrum.

• Gilla
Sir Duke och 4 till
  • Laddar…
Har ni ingen vice värd eller liknande då?

När jag skulle renovera så hänvisade BRF till en firma som skulle utföra bytet.
Anledningen var/är att oftast ligger brunnarna väldigt nära din grannes badrumstak, så det är inte bara att bila på utan man ska veta vad man gör annars är du nere hos grannen, tro mig jag har själv bilat igenom...
BRF stod för kostnaden för byte men jag fick betala flytten.

Ring BKR och fråga om dom kan maila ett intyg på att firman är medlem.

Firman som bytte min brunn gjorde jobbet på mindre än en dag och kunde pricka in en dag som passade för mig, dom var nog vana att få hoppa in och göra mellanspel

• Gilla
newgirl och 1 till
  • Laddar…
Vad är din överenskommelse med föreningens styrelse? Det finns lite olika överenskommelser man kan göra.

1. T ex att föreningen byter golvbrunn och kanske avloppsgroda och delstam i ditt badrum i samband med din renovering. Då måste ju det arbete som styrelsen står för koordineras med din firma. Har detta gjorts?

2. En annan överenskommelse kan vara att golvbrunn och avloppsrör lämnas som de är. Då krävs i princip inte styrelsens tillstånd alls för din badrumsrenovering. Om du inte vill ändra på dragning av tappvattenrör eller avloppsrör, det kräver tillstånd. Notera att reparation av tappvattenrör vanligen inte kräver tillstånd, så om du drar de nya rören som de gamla så är det inte tillståndspliktigt.

3. Ytterligare en variant är att golvbrunnen måste bytas p g a att den är äldre än 1990 och då kan tätskikt inte anslutas till den fackmässigt. Du måste få den bytt. Styrelsen har dock friheten att jävlas med dig och säga att föreningen inte planerar att byta den just nu och vill du byta tätskikt så får du också bekosta golvbrunnsbyte åt föreningen. Det är ju föreningens golvbrunn så plötsligt kan de ställa krav på hur du gör detta, t ex använder vissa företag som är anslutna till vissa organisationer, står på två händer under arbetet eller vad de nu vill. Det är deras golvbrunn.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS
E Edda skrev:
Men nu idag (2 veckor innan startdatum) stannar en medlem i styrelsen mig på gatan och vill att jag lämnar in intyg för våtrum-, el- och vattenbehörighet från firman annars får jag inte renovera. De nöjer sig inte med BKRs hemsida.
BKR-medlemskap säger inget om el- och vattenbehörighet. Du behöver motsvarande uppgift från Elsäkerhetsverket och Säker vatten.

• Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Notera att reparation av tappvattenrör vanligen inte kräver tillstånd, så om du drar de nya rören som de gamla så är det inte tillståndspliktigt.
Är inte detta lite av en gråzon? $37 kräver styrelsens tillstånd för

Närbild på text som diskuterar styrelsens tillstånd för ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten.
och byter man helt ut befintliga tappvattenledningar skulle jag nog mer se det som en ändring än en reparation.

nino nino skrev:
Har ni ingen vice värd eller liknande då?

När jag skulle renovera så hänvisade BRF till en firma som skulle utföra bytet.
Anledningen var/är att oftast ligger brunnarna väldigt nära din grannes badrumstak, så det är inte bara att bila på utan man ska veta vad man gör annars är du nere hos grannen, tro mig jag har själv bilat igenom...
BRF stod för kostnaden för byte men jag fick betala flytten.

Ring BKR och fråga om dom kan maila ett intyg på att firman är medlem.

Firman som bytte min brunn gjorde jobbet på mindre än en dag och kunde pricka in en dag som passade för mig, dom var nog vana att få hoppa in och göra mellanspel
Jag bor på bottenvåning så är inte så orolig för att det ska bli skador på det sättet. Jag har inte fått veta nånting om hur byter av själva brunnen ska gå till. I december när jag pratade med ordföranden om detta så gav han bara tummen upp och sa att "vi står för kostnaden för brunnen". Jag trodde att detta skulle faktureras föreningen i efterhand och inte att de skulle in med nån egen kille. I början av april mejlade jag skisser på gamla och planerade badrummet samt skickade info om firman och länk till BKRs hemsida. Och nu är första gången jag får info om att jag behöver lämna in intyg, att deras kille måste komma och byta brunn ("det tar nog en 2-3 veckor att få fram nån så du vet!" Som att det skulle vara mitt fel) och att de kommer stoppa renoveringen om inte allt detta görs. Och så går det inte att ringa, de svarar inte på mejl och har öppet en gång i månaden så jag kan heller inte få några svar. Förlåt min upprepning men detta gör mig väldigt stressad bara.

Ska kolla med BKR om intyg. De är inte med i Säker vatten eller elregistret men enligt min kontaktperson anlitar de underleverantörer.

• Gilla
BjörnKraft
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är inte detta lite av en gråzon? $37 kräver styrelsens tillstånd för

[bild]
och byter man helt ut befintliga tappvattenledningar skulle jag nog mer se det som en ändring än en reparation.
Det kan nog tolkas, särskilt av styrelser och förvaltare som vill detaljreglera.

Min förståelse är att syftet med bostadrättslagen är att bostadrättshavaren ska underhålla de tappvattenrör och avloppsrör som enligt stadgarna ingår i lägenhetens inre underhåll, vanligen de som enbart tjänar lägenheten och är synliga och åtkomliga där. Föreningen är dock via tillståndsplikten skyddad mot att bostadrättshavaren ändrar på rören utan styrelsens kännedom. En ändring läser jag som just det, nya dragningar, dimensioner och funktioner. Att enbart byta befintliga rör till nya med tekniskt och funktionellt motsvarande egenskaper och samma dragning skulle jag inte läsa som en ändring i lagens mening.

(Lagstiftaren kan styra detta genom att använda formuleringen "ingrepp" vilket görs i samma 7 kap. 7 § för bärande konstruktion. Man får således inte reparera en bärande pelare utan styrelsens godkännande eftersom det är ett ingrepp.)

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E Edda skrev:
De är inte med i Säker vatten eller elregistret men enligt min kontaktperson anlitar de underleverantörer.
Då vill ju föreningen veta i förväg att dessa underleverantörer är med i registren för att hålla nere risken att något går fel. Enligt dig så har det ju gått fel när det inte har varit så.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är din överenskommelse med föreningens styrelse? Det finns lite olika överenskommelser man kan göra.

1. T ex att föreningen byter golvbrunn och kanske avloppsgroda och delstam i ditt badrum i samband med din renovering. Då måste ju det arbete som styrelsen står för koordineras med din firma. Har detta gjorts?

2. En annan överenskommelse kan vara att golvbrunn och avloppsrör lämnas som de är. Då krävs i princip inte styrelsens tillstånd alls för din badrumsrenovering. Om du inte vill ändra på dragning av tappvattenrör eller avloppsrör, det kräver tillstånd. Notera att reparation av tappvattenrör vanligen inte kräver tillstånd, så om du drar de nya rören som de gamla så är det inte tillståndspliktigt.

3. Ytterligare en variant är att golvbrunnen måste bytas p g a att den är äldre än 1990 och då kan tätskikt inte anslutas till den fackmässigt. Du måste få den bytt. Styrelsen har dock friheten att jävlas med dig och säga att föreningen inte planerar att byta den just nu och vill du byta tätskikt så får du också bekosta golvbrunnsbyte åt föreningen. Det är ju föreningens golvbrunn så plötsligt kan de ställa krav på hur du gör detta, t ex använder vissa företag som är anslutna till vissa organisationer, står på två händer under arbetet eller vad de nu vill. Det är deras golvbrunn.
Ok detta är bra att veta! Brunnen är från omkring 1969 då området byggdes, alltså gammal och då antar jag att den helt enkelt måste bytas. Den sitter också väldigt konstigt, inte mitt på golvet utan i väggen. Finns ett galler för och är ett rent helvete att rensa då man inte kommer åt. Enligt BRF kommer den nya sitta på det gamla stället (vilket jag inte ville eftersom det är så meckigt) men kanske går det att bila därifrån eller nåt. Men då är det nog nr 3 men jag har fått väldigt lite info, egentligen bara att BRF bekostar brunn och att det måste göras av deras kille. Det som framkommit härinne, att det måste utföras innan renoveringen, är inget jag fått veta.

Men om det innebär att de kräver att de byter brunn vill jag isåfall att de organiserar det hela med min firma, kan man begära detta?

C
Alfredo Alfredo skrev:
Att byta ut ledningarna till nya likvärda ledningar efter samma sträckning måste rimligtvis rymmas under skyldigheten att hålla ledningarna i gott skick, dvs. räknas som underhåll. Det är ju praxis att man byter ut ett rör när det är "utslitet". Men visst är det lite av en gråzon.

Notera att den paragrafen bara speglar bostadsrättslagen, så det är lika för alla och därmed åtminstone enkelt att söka stöd i praxis.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då vill ju föreningen veta i förväg att dessa underleverantörer är med i registren för att hålla nere risken att något går fel. Enligt dig så har det ju gått fel när det inte har varit så.
Som jag förstår det har de olika. Jag kan säkert få fram det på något sätt men jag tänker att jag kommer att lämna in ett våtrumsintyg när arbetet är färdigt och att det borde räcka. De som renoverat felaktigt här är såna som inte ens meddelat styrelsen att de renoverar samt att de gör det själva/kompisar så jag tycker inte jag faller under samma kategori direkt. Dessutom kommer ju det finnas kvitton på allt.

BirgitS
E Edda skrev:
Som jag förstår det har de olika. Jag kan säkert få fram det på något sätt men jag tänker att jag kommer att lämna in ett våtrumsintyg när arbetet är färdigt och att det borde räcka. De som renoverat felaktigt här är såna som inte ens meddelat styrelsen att de renoverar samt att de gör det själva/kompisar så jag tycker inte jag faller under samma kategori direkt. Dessutom kommer ju det finnas kvitton på allt.
Jag vet förstås inte hur din styrelse resonerar men de vill väl veta på förhand så att de kan hålla nere risken för problem. Inte stå inför fullbordat faktum när de inte kan veta att den som gjorde om elen uppfyller kraven (framgår inte av ett våtrumsintyg).

Tillägg: Din förening är inte på något sätt unik i sin hantering av badrumsombyggnader. Vi har en lång lista med regler som ska följas och ombyggnaden inkl. företagsnamn ska godkännas i förväg, vilket kan ta kring två månader.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.