E Edda skrev:
Har hittat stadgarna från 2019 vilket verkar vara de senaste. Där står inget om krav på intyg utan bara att BRF kan rekommendera bostadsrättshavaren att anlita auktoriserad entreprenör. Bifogar en bild på detta.

[bild]
Prata med ditt försäkringsbolag och eventuellt föreningens

• Gilla
Edda
  • Laddar…
Ni som menar att golvbrunn omfattas av §31 i stadgarna och en medlem måste följa styrelsens instruktioner och låta dem ta in egen entreprenör, hur gör ni den tolkningen i förlängningen eftersom en förening inte heller får ställa orimliga krav eller orsaka skada med krav gentemot medlem?

Vilken praxis lutar ni er mot i den bedömningen? Mig veterligen säger praxis raka motsatsen.

Jag undrar också om jag missat någon information, jag ser inte var i de stadgar som postats det framgår att föreningen ska bekosta byte av golvbrunn? Okej om det är interna riktlinjer man har men jag ser inte att det framgår av stadgarna?

• Gilla
Edda
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan du ta bilder på själva brunnen innanför väggen bakom gallret, samt några fler bilder från badrummet i olika vinklar? Det är svårt att bedöma om det går att få till en godkänd lösning just nu, styrelsen gissar nog bara med sina lösningar om dom själva inte sett allt i detalj.
Väta runt ett grått avloppsrör i en öppning med skadat kakel och krackelerad skåpsytan synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det mörkbruna under själva röret är väta och som ni förstår har jag svårt att rensa härinne samt under röret då röret inte går att flytta på då det går sönder då. Rensa gör jag med en diskhandske, verkligen inte kul för nån

Ett badrum med slitna detaljer, krackelerat skåp och väta under rör nära badkaret, samt mönstrat golv.
Skapa konto

Ett badrum med vit inredning där kakel lossnat över badkaret och skåpet har krackelerad färg.
Skapa konto

Skadade vita kakelplattor och vägg med vätskemarkering i ett badrum.
Skapa konto

Här har kaklet ramlat ner, det är precis över badkaret. Ni ser också att skåpets färg har börjat krackelera.

Här är också ritningen jag skickade till föreningen. Enligt dem behövdes ingen noggrann ritning utan bara översiktlig så därför gjorde jag inte mer detaljerat. Det i hörnet mittemot duschen är en infrabastu som inte kräver något vatten utan bara el. Toa, dusch och handfat kommer vara på samma ställen som sagt.

Översiktlig ritning av ett badrum med måttangivelser, inklusive toalett, dusch, handfat och infrabastu.
Skapa konto

3D-ritning av ett badrum med toalett, handfat, duschkabin och infrabastu, samt synliga fuktskador.
Skapa konto

Översiktsritning av ett badrum med toalett, handfat, dusch och infrabastu markerade i en enkel 3D-modell.
Skapa konto

3D-ritning av ett badrum med badkar, handfat och ett hörnskåp, samt dörröppning.
Skapa konto

Ojoj, Sveriges konstigaste lösning av golvbrunn, du får guldmedalj tyvärr! Det kommer sällan gå att få ett godkänt badrum enl BKR som du ska få ett rent intyg på av hantverkarna. Väldigt svårt om inte omöjligt att få ett korrekt fall om golvbrunnen sätts på samma ställe till att börja med.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
Är det ett schakt för avlopp som går bredvid toan?
Som ovan skrev, Sveriges konstigaste lösning.

Frågan är om du ens får dit en firma om brunnen ska vara där inne

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är det ett schakt för avlopp som går bredvid toan?
Som ovan skrev, Sveriges konstigaste lösning.

Frågan är om du ens får dit en firma om brunnen ska vara där inne
Ja precis, finns ett separat rör från toan som går in från ett annat håll och till en separat del (antar jag) av avloppet.

Enligt ordförande så har de ett byggföretag de kontaktar och de "har alltid gjort så". Men jag undrar också hur man ens skulle gå tillväga isåfall.

Om du bor på bottenvåningen och inte har nåt under så måste det ju kvitta om du bilar upp och gör det riktigt, din granne kanske inte kan göra på annat vis utan risk att gå igenom golvet / ditt tak men det ska ju inte du behöva bli lidande för...

• Gilla
Edda och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Om du bor på bottenvåningen och inte har nåt under så måste det ju kvitta om du bilar upp och gör det riktigt, din granne kanske inte kan göra på annat vis utan risk att gå igenom golvet / ditt tak men det ska ju inte du behöva bli lidande för...
Nä så tänker jag också! Därför jag undrar om jag verkligen får rätt info från BRF, men samtidigt vill jag ju inte orsaka skada i onödan.

timmelstad timmelstad skrev:
Ni som menar att golvbrunn omfattas av §31 i stadgarna och en medlem måste följa styrelsens instruktioner och låta dem ta in egen entreprenör, hur gör ni den tolkningen i förlängningen eftersom en förening inte heller får ställa orimliga krav eller orsaka skada med krav gentemot medlem?

Vilken praxis lutar ni er mot i den bedömningen? Mig veterligen säger praxis raka motsatsen.

Jag undrar också om jag missat någon information, jag ser inte var i de stadgar som postats det framgår att föreningen ska bekosta byte av golvbrunn? Okej om det är interna riktlinjer man har men jag ser inte att det framgår av stadgarna?
[EDIT: Ser nu att jag inte förstår vad du menar. 31 § omfattar ju inte golvbrunnen (bortsett från klämringen och rengöringen.)]

Läs 31 § punkt 9 och 10. Det är i grunden standardformuleringar som visar att bostadrättshavaren inte svarar för underhåll av golvbrunn (bortsett från klämring och rengöring). Det är därmed bostadrättsföreningens ansvar som en del av det yttre underhållet. Nu vill styrelsen att föreningen tar det ansvaret genom att bekosta byte av brunnen med sin entreprenör.

Vilken praxis är det som du kan hänvisa till och exakt vad menar du att den visar? Länka gärna.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tänker att där måste varit en annan planlösning innan med tanke på toa röret och brunnens placering i en utbyggd låda. Skulle tippa på att ”lådan” kom till vid förra renoveringen baserat på luft ventilen. Va det innan bara ett badrum utan dusch som man sen utvidgat men ytan där toaletten står idag?

När jag var ordförande i BRF fick vi successivt öka kraven vid badrumsrenovering eftersom de va föreningens försäkring/ekonomi som tog den stora smällen när något gick fel (vatten läcka), Eftersom många bara bodde i sin lägenhet i ett två år så låg fokus många gånger på billigt och snyggt istället för ordentligt och långsiktigt.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Tänker att där måste varit en annan planlösning innan med tanke på toa röret och brunnens placering i en utbyggd låda. Skulle tippa på att ”lådan” kom till vid förra renoveringen baserat på luft ventilen. Va det innan bara ett badrum utan dusch som man sen utvidgat men ytan där toaletten står idag?
Som jag förstått det är stammarna från -69 men du har rätt, det verkar också ha renoverats någon gång sent 80-tal, kanske då denna lösning uppkom? Vad jag vet har badrummen sett likadana ut och planlösningen inte ändrats men alla har haft badkar vars rör löpt till brunnen på detta sätt.

Jag fick en idé och googlade efter badrumsbilder från andra lägenheter på samma gata (och samma förening). Ser det inte ut som golvbrunnar här?

Renoverat badrum med vita kakelväggar, rund duschhörna, tvättmaskin, toalett och svart badrumsskåp.
Skapa konto

Modernt badrum med vit kakelvägg, duschhörna, toalett, och möjlig golvbrunn synlig.
Skapa konto

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E Edda skrev:
Jag fick en idé och googlade efter badrumsbilder från andra lägenheter på samma gata (och samma förening). Ser det inte ut som golvbrunnar här?
Vanliga golvbrunnar!

Så tydligen har föreningen inte alls alltid låtit utföra icke fackmannamässiga golvbrunnslösningar.

• Gilla
Edda
  • Laddar…
T topmount skrev:
När jag var ordförande i BRF fick vi successivt öka kraven vid badrumsrenovering eftersom de va föreningens försäkring/ekonomi som tog den stora smällen när något gick fel (vatten läcka), Eftersom många bara bodde i sin lägenhet i ett två år så låg fokus många gånger på billigt och snyggt istället för ordentligt och långsiktigt.
Det finns inte så mycket man lagligen kan göra som bostadrättsförening i detta avseende om man inte är beredd att låta föreningen ta över ett större underhållsansvar för lägenheternas badrum. Men då blir det ju ingen ekonomi i det, föreningen får då renovera alla badrum på sin budget.

Vi va som tur är en bostadsförening, som alltså kom till innan BRF lagen så vi kunde göra lite som vi själva ville (allt styrdes på gott och ont av stadgarna)

• Gilla
Edda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.