10 105 läst · 10 svar
10k läst
10 svar
Kan bli lurad på byggfelsförsäkringen
Administrator
· Skåne
· 6 560 inlägg
Villaägarnas Riksförbund har hittat en lucka i lagen som gör att krisande byggbolag kan annullera din byggfelsförsäkring eller färdigställandeskydd, utan din vetskap. Nu kräver förbundet att regeringen snabbehandlar en stopplag som förbjuder återbetalningar av premier utan konsumentens godkännande.
Läs artikeln
Läs artikeln

Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 573 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 573 inlägg
synd, det hade man ju kunnat utnyttja själv, så man kunnat visa kopia på en betald försäkring vid bygglovet, och sen kunnat få tillbaka pengarna för den för oss självbyggare värdelösa försäkringen

Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 573 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 573 inlägg
Problemet är att jag inte lär behöva skaffa försäkringen förrän om några månader, och då är nog läget ett annat, man kan väl som självbyggare inte få försäkring hos garbo har jag för mig, och bostadsgarantis försäkring kan ju tydligen inte sägas upp...
men det kanske finns några som bygger nu och har chansen säga upp sin försäkring, är ju många som skrivit på forumet och velat slippa försäkringen...
men det kanske finns några som bygger nu och har chansen säga upp sin försäkring, är ju många som skrivit på forumet och velat slippa försäkringen...
Detta är ju inte direkt någon nyhet. Det finns fler luckor än byggförsäkringen i lagen. Skulle införas ett riktigt bra kontrakt som alla måste skriva på före husbygget. Alltså en lag som ingen kan kringå med tydliga regler. Bara så konstigt att det inte införts ännu.
Det är också extremt lätt att bli underförsäkrad. Husleverentören anger entreprenadsumman till t.ex. GarBo som då utfärdar ett försäkringsbesked på det beloppet. Det beloppet ligger också till grund för premien, vilket gör att Husleverantören har ett eget intresse av att hålla nere den. Sedan kanske husleverantören säger till kunden att du kan göra många anpassningar/tillval direkt med underentreprenörer under byggtiden, t.ex. extra elinstallationer, mer kakel & klinker etc. Om dessa tillägg då inte anmäls till försäkringsbolaget så blir man underförsäkrad och då har försäkringsbolaget rätt att jämka ersättningen vid en skada. Det funkar precis på samma sätt som om man anger för lågt lösöresbelopp i sin hemförsäkring, eller för låg körsträcka på bilförsäkringen.
Detta är något husleverantörerna antingen struntar i och gladeligen utsätter sina kunder för denna risk, eller så är det bara okunskap om hur försäkringarna funkar?
Jag påtalade detta för vår entreprenör som även jobbade på husleverantören, han har enligt egen utsago byggt 100 hur och aldrig varit med om att någon har påtalat detta tidigare. Det slutade med att jag fick dem att skriva ÄTA-blanketter på alla tillägg och sedan skicka dessa till GarBo så de kunde skicka ut ett nytt försäkringsbesked med rätt summa. Det var några hundratusen så hade det hänt något hade kunnat påverka mig väldigt negativt.
Summa summarum, det är lätt och smidigt att göra tillägg på plats direkt med underentreprenörer men om försäkringsbolaget vid en skada märker att det är saker som inte finns med i det ursprungliga entreprenadkontraktet så har de laglig rätt att minska din ersättning!
Som vanligt tjänar husleverantörerna och försäkringsbolaget på detta och det är kunden som får betala!
Detta är något husleverantörerna antingen struntar i och gladeligen utsätter sina kunder för denna risk, eller så är det bara okunskap om hur försäkringarna funkar?
Jag påtalade detta för vår entreprenör som även jobbade på husleverantören, han har enligt egen utsago byggt 100 hur och aldrig varit med om att någon har påtalat detta tidigare. Det slutade med att jag fick dem att skriva ÄTA-blanketter på alla tillägg och sedan skicka dessa till GarBo så de kunde skicka ut ett nytt försäkringsbesked med rätt summa. Det var några hundratusen så hade det hänt något hade kunnat påverka mig väldigt negativt.
Summa summarum, det är lätt och smidigt att göra tillägg på plats direkt med underentreprenörer men om försäkringsbolaget vid en skada märker att det är saker som inte finns med i det ursprungliga entreprenadkontraktet så har de laglig rätt att minska din ersättning!
Som vanligt tjänar husleverantörerna och försäkringsbolaget på detta och det är kunden som får betala!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Har jag blivit lurad? - muntlig offert och rotavdraget på fakturan?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Blivit lurad? Köpt fastighet med allmän platsmark
Juridik -
Har vi blivit lurade?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Har vi blivit lurade eller är detta ett skäligt pris?
Badrum -
Kan bli lurad på byggfelsförsäkringen
Artikelkommentarer