26 496 läst · 65 svar
26k läst
65 svar
Kan banken ta tillbaka lånelöftet?
Sida 1 av 5
Hej! Har lite frågor som jag oroar mig för. Det är så att jag och min sambo fått lånelöfte/ byggkreditiv för några veckor sedan. Grejen är att vi då inte pratade om att han var sjukskriven, vi tänkte inte äns på det då detta bara var ett uppföljningsmöte. Han har nämligen ett extra ben i halsen och väntar på eventuell operation. Men sjukvården är ju så sega så han har fått vänta ca 6 månader på undersökningar och dylikt. Detta vet inte banken för när vi var där första gången var allt som vanligt. Förhoppningsvis får sambon operation snart och han kan komma igång med arbetet igen. Frågan är kan banken ta ifrån oss löftet pga detta? Tack för svar! Mvh Zessan 
Den första frågan är ju om skulle klara av lånet trots hans sjukskrivning? Är ni oroliga för detta så ska ni ju inte låna ändå.
Banken kommer inte få reda på att din bättre hälft är sjukskriven. Dessutom låter det ju som att han kommer bli återställd och har ett arbete att gå tillbaka till.
Jag tycker du kan sova gott
Banken kommer inte få reda på att din bättre hälft är sjukskriven. Dessutom låter det ju som att han kommer bli återställd och har ett arbete att gå tillbaka till.
Jag tycker du kan sova gott
Grejen är att vi då hade hus så vi vet att vi klarar oss. Vi sålde det i november, så vi har levt med både vanlig ekonomi och sämre. Det är ju mer att vi inte sagt hur det ligger till nu... fast inte medvetet. Hoppas det! Vill ju så gärna bygga det hus vi längtat efter så länge 
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Det är klart att banken kan begära in inkmstuppgifter. Det är ju ingen mänsklig rättighet att få ett lånelöfte. Banken måste ju ha kontroll på sina risker.
Ett lånelöfte är ingen kontraksmässig utfästelse utan ska betraktas som en skattning av banken om du är kreditvärdig baserad på den information som banken har. Det är klart att dom kan göra en annan bedömning imorgon eller om de får in ny information.
Mao: du kan aldrig lita på ett lånelöfte.
Ett lånelöfte är ingen kontraksmässig utfästelse utan ska betraktas som en skattning av banken om du är kreditvärdig baserad på den information som banken har. Det är klart att dom kan göra en annan bedömning imorgon eller om de får in ny information.
Mao: du kan aldrig lita på ett lånelöfte.
Fast ifall banken går in och kollar så ser de vad senaste deklarationen gav för uppgifter. Alltså kan banken se vad din sambo tjänade 2013. Att banken skulle kräva senaste lönebesked är nog rätt osannolikt så länge de inte fått något skäl att misstänka något via t.ex. ett tips.Att banken skulle gå in på era bankkonton och studera transakationer känns också rätt osannolikt såtillvida de inte fått någon anledning att misstänka något.
Sen är som sagts i trådenett givet lånelöfte vid en tidpunkt ingen garanti för att ni verkligen får låna vid en senare tidpunkt. Men det krävs nog att det sker något speciellt för att det ska bli problem och jag tror inte ni har något att oroa sig för.
Sen är det väl sådana här fall som pressen gärna skulle göra scoop av. Typ den elaka banken som drog tillbaka löftet för att någon blev sjuk. Tror banker gärna undviker risken för dålig publicitet ifall de som sagt inte fått något väldigt bra skäl att misstänka något fuffens.
Sen är som sagts i trådenett givet lånelöfte vid en tidpunkt ingen garanti för att ni verkligen får låna vid en senare tidpunkt. Men det krävs nog att det sker något speciellt för att det ska bli problem och jag tror inte ni har något att oroa sig för.
Sen är det väl sådana här fall som pressen gärna skulle göra scoop av. Typ den elaka banken som drog tillbaka löftet för att någon blev sjuk. Tror banker gärna undviker risken för dålig publicitet ifall de som sagt inte fått något väldigt bra skäl att misstänka något fuffens.
Thomas: mm Jo givetvis. Vi kommer ju inte ljuga om dom fårgor något,men vi har ju klarat oss länge med dessa pengar vi har idag.
Ibgu : nä precis...banken la beslutet då dom fick se kalkylen från Smålansvillan som vi ska bygga med. Så smålandsvillan har fått löftet också. Så frågan är om dom då gör en kreditupplysning igen eller hur det funkar?! Jag förstår inte riktigt detta med byggkreditiv. Det batalas lite i taget som jag förstår?. Vårt möte vi skulle haft idag med Nordea (Vår bankman är sjuk) var ju bara att skriva över oss till dem iget annat...det är ju då jag är rädd att dom ska se sambons sjukskriving.
Ibgu : nä precis...banken la beslutet då dom fick se kalkylen från Smålansvillan som vi ska bygga med. Så smålandsvillan har fått löftet också. Så frågan är om dom då gör en kreditupplysning igen eller hur det funkar?! Jag förstår inte riktigt detta med byggkreditiv. Det batalas lite i taget som jag förstår?. Vårt möte vi skulle haft idag med Nordea (Vår bankman är sjuk) var ju bara att skriva över oss till dem iget annat...det är ju då jag är rädd att dom ska se sambons sjukskriving.
Den dagen den sorgen.
Ska man ta ut något i förskott är det glädje, inte sorg, livet blir så mycket roligare då
Som sagts tidigare så:
a) Det är en kort sjukskrivning, han kommer tillbaka i arbete
b) Ni kan bevisa att ni klarar er ändå, ni har haft hus innan så ni vet vad ni ger er in på
c) Bankerna har annat att göra än att sitta och glo på sina kunders konton
Ska man ta ut något i förskott är det glädje, inte sorg, livet blir så mycket roligare då
Som sagts tidigare så:
a) Det är en kort sjukskrivning, han kommer tillbaka i arbete
b) Ni kan bevisa att ni klarar er ändå, ni har haft hus innan så ni vet vad ni ger er in på
c) Bankerna har annat att göra än att sitta och glo på sina kunders konton
Vi håller också på att bygga med Smålandsvillan och har Nordea som bank. Jag är föräldraledig, och det vet vår bankman om, men vi räknade på min lön ändå. Så det är nog inga problem tror jag.
Kan ju bero på vad du tjänar också i och för sig.
Kan ju bero på vad du tjänar också i och för sig.
Markarbetet är klart och vi får huset om en månad. Vi bygger ett Kalmar.
Det tog ett bra tag för oss att få klart kreditivet. Så vi har betalt en del själv eftersom kreditivet nyss var klart. Banken behövde ha klart från kommunen att vi fick bygga så vi fick papper om kreditivet efter vi varit på byggsamråd. Det var bara nån månad sedan. Så innan dess fick vi dels betala med de pengar vi skulle in med i kontantinsats och dels fick vi ta en kortkredit som kommer lösas av kreditivet/lånet.
Det tog ett bra tag för oss att få klart kreditivet. Så vi har betalt en del själv eftersom kreditivet nyss var klart. Banken behövde ha klart från kommunen att vi fick bygga så vi fick papper om kreditivet efter vi varit på byggsamråd. Det var bara nån månad sedan. Så innan dess fick vi dels betala med de pengar vi skulle in med i kontantinsats och dels fick vi ta en kortkredit som kommer lösas av kreditivet/lånet.
Ifall du är orolig att din man ska verka jätteallvarligt sjuk och skrämma banken när papperna ska skrivas på så går det utmärkt att han ger dig en fullmakt och inte själv deltar. Det är inte precis jätteovanligt att någon inte kan vara fysiskt på plats när det gäller kontraktsskrivande.
Ibgu. Förstår inte riktigt hur du menar? Han har varit sjuk i 6 mån nu. Han kan ju röra sig det är bara de att han inte kan arbeta förens en operation görs. Han kan inte använda vänster arm då extra benet i halsen kommer i kläm.... om inte han skulle närvara skulle dom ju vänta tills båda är friska och kan närvara?