É
C cpalm skrev:
Har inte testat det själv, men man kan också själv göra omfördelning i deklarationen om hantverkaren inte är service-minded.
Se: [länk]
Har du lust förklara för mig som är trög steg för steg hur processen skulle gå till? Vad händer t.ex. när firman får veta att skatteverket inte godkände avdraget på förhand?

Steg:
1. Firman meddelar skatteverket om 25000 ROT-avdrag
2. Skatteverket nekar då jag bara har 18000kr kvar.
3. ...?

É ÉlPon skrev:
Nja det står sen i nästa stycke "För att kunna överlåta och ta över en slutlig skattereduktion måste man också upplysa om det i deklarationen. Det gäller både överlåtaren och övertagaren."

Så tycker det verkar handla om att nåt ska göras i efterhand, vilket jag inte riktigt får ihop. Nåt liknande moment 22. Man kan inte ansöka om mer än 50000kr, men på nåt sätt ska det lösas X antal månader senare vid deklarationen.

Men jag börjar med att fråga firman om de kan göra detta direkt så får vi se sen om jag har några bekymmer kvar.
Texten du hänvisar till handlar om fallet när det visar sig att man inte har 50000 kr i skatt att dra av mot, tex om man har låg inkomst. Eftersom ROT/RUT är en skattereduktion kan du inte få mer avdrag än du betalar skatt.

När ett företag söker ROT-avdrag åt dig kan dom bara se hur mycket du har kvar av dina 50000. Dom kan inte se hur mycket du kommer att betala i skatt under året, det vet du ju först när du gör din deklaration. Om du då upptäcker att du betalar mindre skatt än summan du har fått i ROT-avdrag så har du möjlighet att föra över en del av ROT-avdraget till din sambo/maka/make, om dom fortfarande har utrymme för det. Annars får du betala tillbaka mellanskillnaden till Skatteverket.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
C
É ÉlPon skrev:
Har du lust förklara för mig som är trög steg för steg hur processen skulle gå till? Vad händer t.ex. när firman får veta att skatteverket inte godkände avdraget på förhand?
Ingen aning. Har som sagt inte utnyttjat den möjligheten själv.

É ÉlPon skrev:

Steg:
3. ...?
3. Firman kontaktar dig, så pratar ni om saken

Eller, om ni redan har gett firman din sambos personnummer också:

3. Firman lägger resten av ROT-avdraget (7000) på din sambo.

É
M mrsnhp skrev:
Texten du hänvisar till handlar om fallet när det visar sig att man inte har 50000 kr i skatt att dra av mot, tex om man har låg inkomst. Eftersom ROT/RUT är en skattereduktion kan du inte få mer avdrag än du betalar skatt.

När ett företag söker ROT-avdrag åt dig kan dom bara se hur mycket du har kvar av dina 50000. Dom kan inte se hur mycket du kommer att betala i skatt under året, det vet du ju först när du gör din deklaration. Om du då upptäcker att du betalar mindre skatt än summan du har fått i ROT-avdrag så har du möjlighet att föra över en del av ROT-avdraget till din sambo/maka/make, om dom fortfarande har utrymme för det. Annars får du betala tillbaka mellanskillnaden till Skatteverket.
Okej då handlade artikeln om exakt samma exempel som alla andra jag hittar angående omfördelning. Inga exempel kring när båda betalat tillräckligt med skatt och vill maxa avdraget, vilket ofta borde innebära att man måste omfördela fakturan. Men på de flesta av er låter det hoppfullt att det går att lösa. Och tydligen så självklart att det inte ens finns exempel gjorda på detta.

JanneJanne123
Du överanalyserar det här lite TS. Det här är plättlätt för firman och det görs hela tiden, är trots allt ganska vanligt att två personer har en bostad som man äger gemensamt och att man vill att all ROT ska utnyttjas.

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
É
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du överanalyserar det här lite TS. Det här är plättlätt för firman och det görs hela tiden, är trots allt ganska vanligt att två personer har en bostad som man äger gemensamt och att man vill att all ROT ska utnyttjas.
Jo jag har förstått på (nästan) alla att detta är lätt fixat. Eller tydligen är detta helt självklart eftersom det inte ens går att ge ett exempel på hur man löser detta annars utan firmans hjälp.

Det gör du inte.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
É ÉlPon skrev:
Jo jag har förstått på (nästan) alla att detta är lätt fixat. Eller tydligen är detta helt självklart eftersom det inte ens går att ge ett exempel på hur man löser detta annars utan firmans hjälp.
Det går inte att lösa utan firmans hjälp i ditt fall. Har du bara 18000 kvar av ditt rot-avdrag och firman söker 25000 kommer de få avslag. I bästa fall går de med på att försöka igen med bådas uppgifter, i värsta fall skickar de en faktura på 25000.

Lättast är att be firman söka rot med lika delar på er båda.

É ÉlPon skrev:
Okej då handlade artikeln om exakt samma exempel som alla andra jag hittar angående omfördelning. Inga exempel kring när båda betalat tillräckligt med skatt och vill maxa avdraget, vilket ofta borde innebära att man måste omfördela fakturan. Men på de flesta av er låter det hoppfullt att det går att lösa. Och tydligen så självklart att det inte ens finns exempel gjorda på detta.
Det ni vill göra är fördela, inte omfördela :) Så om du googlar på omfördela får du svar på fel fråga ;)

Kolla på https://www.skatteverket.se/privat/...otavdraget.4.5947400c11f47f7f9dd80004014.html
under rubrikerna ”du ska ha rätt till rotavdrag” och ”faktura för rotarbete”. Det behövs bara en faktura, på den ska det framgå vem eller vilka som får rotavdrag och hur mycket var.

Om ni redan nu vet hur ni vill fördela rotavdraget kan ni meddela det direkt till företaget, tex ”18000 på mig och resten på min sambo”.

Från Skatteverkets information om ROT

”Om flera personer ska dela på skattereduktionen bör det framgå på fakturan hur mycket varje person ska få i avdrag.”

É ÉlPon skrev:

Steg:
3. ...?
Nästa steg blir att företaget fakturerar dig den delen som nekades utbetalning på.(Står oftast på fakturan att Företag xxx förbehåller sig rätten att fakturera motsvarande belopp som eventuellt avslås av skatteverket.)

En grej som är bra för en konsument (och inblandade företag) som använder Rot och rut titt som tätt är att kolla hos skatteverket hur mycket man har kvar att nyttja för året.

É
Det kommer kanske inte som nån chock för er men jag kan meddela att det inte ska vara några problem med roten enligt installatören, svarade dem. Har inte fått fakturan ännu men låter ju hoppfullt.

• Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.