É
Både jag och min sambo har lite mindre än 20 000kr kvar i ROT-avdrag. Vi kommer få en faktura på bergvärme där 25 000kr är avdraget för ROT. Kan jag dra av så mycket som möjligt på mitt avdrag och sen resterande belopp (t.ex. 7000kr) dras på sambons "pott"? Hur gör man detta sådan fall? Blir det automatiskt eller ska något göras nu eller vid deklarationen?

När jag sökt på detta hittar jag bara exempel hos skatteverket som handlar om att ena partnern inte har betalat in tillräckligt med skatt och liknande (och att man då kan skjuta över sin del till den andra), vilket det inte handlar om i detta fall. Vi vill bara inte förlora 7000kr.

Du pratar med företaget så kan dom fördela avdraget direkt när dom söker pengarna hos Skatteverket

• Gilla
Chr3 och 4 till
  • Laddar…
É
Okej låter enkelt om de kan göra så. Måste de dela upp fakturan i två delar (tänker det blir krångligt för dem) eller kan de fördela avdraget trots att det bara är en faktura?

Det är enkelt om företaget är serviceminded, en faktura räcker.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
É ÉlPon skrev:
Okej låter enkelt om de kan göra så. Måste de dela upp fakturan i två delar (tänker det blir krångligt för dem) eller kan de fördela avdraget trots att det bara är en faktura?
Beror nog på deras administrativa system, men det bör inte vara något problem att på samma faktura ha två olika personers ROT. Kolla att allt stämmer nör ni får fakturan.

V
tttomten tttomten skrev:
Det är enkelt om företaget är serviceminded, en faktura räcker.
Service minded ?

Har då aldrig själv hört att man på samma faktura kan söka rotavdrag på 2 personer.

Låter som fusk i mina öron

Den som kan svara på frågan är ju skatteverket själv

BirgitS
V Villaägarenr1 skrev:
Service minded ?

Har då aldrig själv hört att man på samma faktura kan söka rotavdrag på 2 personer.

Det funkar i alla fall och Skatteverket klagar inte. Vi får en faktura men sen hur företagen gör mot Skatteverket vet jag inte.

@ÉlPon
Dessutom kan man omfördela ROT-avdragen på deklarationen under Särskilda upplysningar (eller kunde i alla fall tidigare).

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Service minded ?

Det är inte fusk. Alla personer som ROT fördelas på måste naturligt vis få göra rotavdrag på den aktuella fastigheten. Men annars är det inget konstigt med att göra så.

Det är normalt sett bara att meddela företaget hur man vill ha det fördelat.

• Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
É
Om de inte går med på att dra lite från båda så verkar det vara OK att omfördela så som jag vill enligt länken:
https://blogg.ludvig.se/rutrot

Men det jag inte förstår är att avdrag görs ju nästan direkt efter utfört arbete och nån vecka efteråt får man ett mail från skatteverket om att avdraget blev godkänt. Hur går det till om omfördelningen sker först vid deklarationen? De godkänner väl inte om mitt belopp överstiger 50000kr? Ska de då först neka ansökningen och sen ska nåt göras i efterhand?

Det är väl snarare om det i efterhand visar sig att du inte fick tillräcklig hög inkomst eller liknande. Eller att du vill omfördela fast det är godkänt. De kommer att stoppa för stora avdrag direkt. Så det går inte att göra så.

É
Okej konstigt, vad menar då egentligen Ludvig & CO?

"Det kan även förekomma att en person har betalat ROT/RUT-arbeten med så höga belopp att den högsta möjliga skattereduktionen redan har uppnåtts. I dessa fall är det möjligt att fördela om ROT- eller RUT-avdraget till din make eller sambo."

Exakt det du fått tips om här. Att du ber hantverkaren att fördela avdraget på flera personer.

É
Nja det står sen i nästa stycke "För att kunna överlåta och ta över en slutlig skattereduktion måste man också upplysa om det i deklarationen. Det gäller både överlåtaren och övertagaren."

Så tycker det verkar handla om att nåt ska göras i efterhand, vilket jag inte riktigt får ihop. Nåt liknande moment 22. Man kan inte ansöka om mer än 50000kr, men på nåt sätt ska det lösas X antal månader senare vid deklarationen.

Men jag börjar med att fråga firman om de kan göra detta direkt så får vi se sen om jag har några bekymmer kvar.

Har du frågat hantverkaren/företaget? Det ska inte vara några problem för dem att fixa det. Häromåret hade vi flera stora arbeten samtidigt där vi inte riktigt visste vilken ordning fakturorna skulle komma, så vi fick säga till alla att ta på min mans rot-avdrag i första hand och sen på mitt om det inte räckte. Alla sa bara okej och bad om båda personnumren.

V Villaägarenr1 skrev:
Service minded ?

Du delar upp rotavdraget mellan två personer, så summan är ju fortfarande densamma.

Det går jättebra att göra så sålänge båda står som ägare på fastigheten och har rot att söka.

Det är minimalt med merjonb för företaget, var bara tydlig med att roten ska delas upp på er två INNAN fakturan skapas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.