Byggahus.se

Kan åsknedslag km bort förstöra en IPad?

1. L
    Medlem · 50 inlägg

LabanW

Medlem
    Jag satt ute med min IPad när blixten slog ner ett par km bort. Samtidigt med blixten slutade pekskärmen att fungerar.
    Efter lite funderande lyckades jag starta om och efter omstart var allt ok.
    Det har aldrig hänt förut att pekskärmen har sutat att fungera

Kan åsknedslag flera km bort förstöra en IPad?

2. D
    Besserwisser · E · 16 358 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Nu blev den ju uppenbarligen inte förstörd. Men jag tycker att det låter osannolikt att det finns ett samband.

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 683 inlägg

hempularen

Moderator
    Om den var inkopplad (fysiskt) på elnätet) så är det inte jättekonstigt med ett sådant fenomen. Men annars låter det mer som ett sammanträffande.

• Laddar…
  4. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 424 inlägg

prototypen

Medlem
    Låter otroligt men en störning behöver inte betyda att den går sönder men processorn har bevisligen kommit av sig och gör inte vad den ska och som med alla andra datorer så hjälper en omstart.

Störningar finns i 3 kategorier, 1 apparaten gör inte vad den ska men fungerar när störningen slutar. 2 behöver omstart. 3 går sönder.

Protte

• Laddar…
  5. L
    Medlem · 50 inlägg

LabanW

Medlem
    Ett samband finns nog för det hände samma tiondels sekund och har aldrig hänt förut.
    När blixtarna var nära sprakade det i högtalarna.

Den var inte inkopplad på elnätet.

6. A
    Medlem · Västra Götaland · 1 827 inlägg

Autodidak1

Medlem
    Att två slumpmässiga saker händer samtidigt behöver inte ha något samband alls.

Om jag nyser och grannen får hjärtattack i huset bredvid beror det troligen inte på min nysning. Kan göra det, men sannolikt inte.

Mer troligt att gud var på dåligt humör i båda fallen :cool:

7. Jetkokos
    Elektroniktokig · Västmanland · 124 inlägg

Jetkokos

Elektroniktokig
    Om en iPad som inte är inkopplad hade påverkats av åskan så hade du nog haft andra prylar och problem att hantera. Det finns tusentals trådar på nätet om en iPad som fastnar, slocknar, vadsom — kan det hända när det inte åskar så kan det hända när det gör det.

• Laddar…
  8. Nissens
    Garagebyggare · 3 494 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Kom nu inte och förstör detta med logiska resonemang. ;)

Detta är ju ett ypperligt tillfälle att bygga upp en ny konspirationsteori. :)

Kan det inte vara utomjordingar som i skydd av åskoväder (konstgjorda?) är ute på uppdrag att slå ut ipadar? Kanske är detta bara en test innan de slår till storskaligt??
    Eller kan det vara Kineserna som ligger bakom??

Man blir ju orolig!!

• Laddar…
  9. X
    Renoverare · Södermanland · 1 763 inlägg

xdigger

Renoverare
    Statisk elektricitet är det i luften när det åskar, det kan absolut störs ipaden.

10. 13th Marine
    Jordgubbsfrälst · Trelleborg · 9 244 inlägg

13th Marine

Jordgubbsfrälst
    Jag kan definitivt tänka mig att ett åsknedslag i närheten skulle kunna få touchen att balla ur.

11. MrJay
    Medlem · 498 inlägg

MrJay

Medlem
    Det är rätt tydligt att åsknedslag kan påverka elektroniska komponenter, även på lång avstånd. Case closed.

12. Nissens

Nissens

Garagebyggare
    Frågan är ju om några kilometer bort räknas som i närheten… hade den varit ansluten till elnätet så hade det kunnat vara så…

• Laddar…
  13. Nissens

Nissens

Garagebyggare
    Ok, statisk electricitet har man ju överallt, så då borde ipaden hänga sig ofta…

14. X
    Renoverare · Södermanland · 1 763 inlägg

xdigger

Renoverare
    Inte riktigt samma laddning och inte riktigt samma styrka i varken spänning och magnetfält, det kan påverka mer än man tror. Har jobbat med elektronik hela mitt yrkesliv och jag har sett en del störningar och en hel del skador pga åska.

• Laddar…
  15. Nissens

Nissens

Garagebyggare
    Jo, jag har arbetat med elektronik några decennier också. Nu pratar vi om ett blixtnedslag som var några kilometer bort, och inget var anslutet till någon kabel.
    Med de förutsättningarna är sannolikt den statiska electriciteten inte värre än om du laddar upp dig när du sitter i en syntetisk möbel. Typ.
    Annars så är det ju välkänt att det krävs rätt liten statisk elektricitet för att slå sönder elektronik. Men då är elektroniken oskyddad, en ipad är ju skärmad…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.