Kan 1m3 matjord väga 1 ton?

19k läst  49 svar

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Har precis beställt matjord till vårt tomtprojekt.

6 lass x 15m3 var beställt, och döm till min förvåning då vågkvittona visar ca 15000kg per lass.
    Är det möjligt att matjord väger 1 ton/m3?

I min värld så borde 1m3 jord väga ca 1,2-1,4 ton.

Kan man gnälla till firman man beställt ifrån, eller bara gilla läget och hoppas jorden räcker ändå?

2. fremax
    Husägare · Nivå 14
    Är jorden torr och mullrik/torvrik bör det gå utan problem. Men 1,2/m3 brukar stämma bättre. Tror inte att man fifflar med vikten när det gäller så lite, men vad vet jag :)

Med vänlig hälsning, fremax

3. L
    Medlem Nivå 2
    Man kan inte lasta volym utan endast i vikt.
    Volymen beror ju på hur kompakt jorden är. Så du har fått 6st fullastade lastbilar och får betala per ton. Jag gissar att priset du fått på jorden är per ton.

• Laddar…
  4. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 10
    Har du beställt 6 lass bara med bil så får man nog vara nöjd med 15ton x6 svårt att hitta en bil som lastar 15m3 då detta väger mellan 20-23ton

• Laddar…
  5. L
    Medlem Nivå 2
    Vad kostade det per ton?

• Laddar…
  6. E
    Medlem Nivå 1
    Jag har fått priset 3300:- ink moms för 15m3
    Vilket blir 19800:- för 6 lass.

Vad jag fått levererat är 15x6 ton, vilket jag tycker är lite snålt. Jag hade räknat med kanske runt 20x6.

7. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 10
    Det lät dyrt brukar kosta runt 150kr per ton med ca 25 km resa plus moms

8. Peter2400
    Medlem · Nivå 18
    Min granne betalade precis 3700:- för 8m3 dåligt harpad jord.
    Levererades med traktor med ett par kilometers transport.
    Men det är i Göteborg, allt ska visst vara lite dyrare här:(

9. L
    Medlem Nivå 2
    En 4-axlad bil lastar max på 16ton. Så det är nog det du fått. 6st bilar med maxlast.

• Laddar…
  10. E
    Medlem Nivå 1
    Jag trodde ju 15m3 skulle bli ca 20-22 ton/lass och då kändes priset bra.

3300:- för 15m3 känns även det som ett fair pris, men jag tvivlar på att jag fått rätt mängd.

11. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Be dem köra dit ett lass till då om det är för lite? (Det är det för övrigt nästan alltid när det gäller jord)

Du betalar ju per ton ändå.

12. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 10
    15 ton är typ 10.5 m3 så då saknar du ju ca 40 ton mot vad du fått pris på

13. E
    Medlem Nivå 1
    Lite så jag känner också, därför jag ville stämma av med er här.

14. L
    Medlem Nivå 2
    Felet ligger i att du beställer i volym och leverantören säljer i ton. Densitet på jord skiljer ju otroligt mycket beroende på hur packad den är. Precis som grus, makadam etc. Jag är ingen expert men när man säger att material x väger y är det en uppskattning. Ju mer kompakterbar materialet är desto svårare gissa en densitet.
    Så släpp volym och räkna i vikt. Som säljaren gör.
    Det är nu svårigheten kommer in. Hur många ton behöver man för att fylla sin beräknade volym. Skitsvårt. Beror på hur stor padda du har Jag har köpt 6st lastbilar mer än beräknat till min uppfart :)

• Laddar…
  15. E
    Medlem Nivå 1
    Jag har beställt per kubik och betalar per kubik.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: