Byggahus.se
Beror som sagt på vad som avtalats.

Varför låna pengar till 1,81% ränta för att köpa nya köksgrejer? Är bostaden maxbelånad men man vill ändå "unna" sig något?

J john_heden100 skrev:
Varför låna pengar till 1,81% ränta för att köpa nya köksgrejer? Är bostaden maxbelånad men man vill ändå "unna" sig något?
Kanske TS inte ville frigöra kapital, men också en generell förklaring om man tar vissa lån.

A Abraham_E skrev:
Precis, det är lite så. Detta förväntades inte av Ikea direkt. Men jag borde ha läst lite mer och insett att det var en kampanj på en rörlig ränta och inte en fast ränta.

För mig var det mer av en princip där Ikea gick ut och sa att det var en kampanj, bara för att höja den lika fort som kampanjen tog slut. Det är rent svindleri i mina ögon...
Observera att Ikano Bank är kreditgivare, inte IKEA. Ikano ägs förvisso av familjen men har inget med IKEA att göra.
Sedan är räntan rörlig och kan alltså förändras när som helst. Du har närsomhelst rätt att lösa lånet, t.ex. genom att ta ett annat mer förmånligt lån. Sedan är ju iofs en ökning på 20% extrem, och knappast beroende på förändrade upplåningskostnader eller liknande

B byggahus1 skrev:
Observera att Ikano Bank är kreditgivare, inte IKEA. Ikano ägs förvisso av familjen men har inget med IKEA att göra.
Sedan är räntan rörlig och kan alltså förändras när som helst. Du har närsomhelst rätt att lösa lånet, t.ex. genom att ta ett annat mer förmånligt lån. Sedan är ju iofs en ökning på 20% extrem, och knappast beroende på förändrade upplåningskostnader eller liknande
0,20 procentenheter!
Det är inte mycket!!

K Kajalena skrev:
Ja men kampanj betyder inte att man kan höja efter en månad. Om du köper en häcksax på kampanj skulle du då acceptera en tilläggsfaktura en månad senare?
Du köper en tjänst med ett avtal där en räntehöjning är helt i sin ordning. En häcksax är en produkt.

Jämför inte äpplen och päron.

lilytwig lilytwig skrev:
0,20 procentenheter!
Det är inte mycket!!
Men ränteuppgången är på 20%, och det är mkt..

J john_heden100 skrev:
Nu är det ju iofs 1,18 %, men läser du tråden så vet du varför jag lånade pengar...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu är det ju iofs 1,18 %, men läser du tråden så vet du varför jag lånade pengar...
Inte dig min kommentar var riktad till, utan OP. Men även du bör nog omvärdera din låneränta.

"Du som ansökte om IKEA Kökslån under perioden 1 februari - 5 maj 2019 fick en ränta på 0,99%* (effektiv ränta 1,81%)."

Du inser väl att effektiv ränta är det relevanta?

• Gilla
Nefrums
  • Laddar…
Garningen Garningen skrev:
Det låter ju onekligen som en synnerlig dålig id'e. Ingen klagar på att räntan är för hög, det som anmärks är den 20% ränteuppgången som sker för dem som redan tagit erbjudandet om 0,99%, ränteuppgången sker omedelbart kampanjperioden är över.

Låt oss säga att du lånar blanco 200000kr till 8% ränra på en bank som har kampanj och den stiger med 20% direkt kampanjen är över någon månad senare. Skulle inte ni tycka det är fult och missledande?
Ringer du banken och Ingves och gnäller också när rörliga räntan ökar?

H Husqvarna220Ac skrev:
Ringer du banken och Ingves och gnäller också när rörliga räntan ökar?
På vilket sätt är det relevant?, jag har inte lånat av ikano och inte ringt dem. Men hade jag ett privatlån hos t.ex handelsbanken och den i en handvändning steg från 8% till 9,6% dvs 20% så hade jag varit intresserad av en förklaring, ja.

Det är ju trots allt viss skillnad i penningeffekt att höja från 0,99 till 1,2% och 8 till 9,6%.

Jag tycker mest det är patetiskt att klaga på något som är helt i sin ordning. Tycker man räntan är för hög så får man väl helt enkelt lösa skulden. Har man inte de pengarna så ska man antingen gilla läget eller inte spara innan man spenderar.

A Abraham_E skrev:
Hej!

Hej!

Lite nyfiken på vad din ränta ligger på nu, 8-9 månader senare.

Är just nu jäkligt frustrerad över Ikeas kampanj som de hade för kök där räntan låg på 0,99%.

Nu har den, bara efter en månad jag signerade mig för det, valt att höja räntan med 0.20%.

Vad är detta för trams?! Kan Ikea verkligen höja räntan så pass även när jag signerade upp mig för en kampanjränta med 0.99%?! Snacka om att de vevade in folk i en falsk trygghet om att man valde en kampanj för att sedan höja räntan så fort erbjudandet löpte ut!

Svindleri på hög nivå, Ikea!

0,2 % höjning. Vad är problemet?

Vad ligger räntan på idag, 8-9 månader senare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.