Byggahus.se

Kamminröret genom yttertak

1. M
    Medlem · Skåne · 152 inlägg

Metroid

Medlem
    Jag har låtit en firma montera vår nya kammin, som har ersatt vår gamla som stod på samma plats. Då vi har 1 1/2 planshus så går kamminröret igenom den kalla krypvinden innan det når skorstenshuven.

Vid den tidigare genonföringen hade man byggt en låda kring röret, där det passerade genom vinden. Var nog mest för att reglerna var sådana med den gamla typen av rör, som kunde bli ganska varma.

Det nya röret är isolerat i sig själv och behöver ingen sådan låda kring sig.

Men när jag är uppe på krypvinden så tycker jag att det hela ser ganska märkligt ut, då det nu är helt öppet i taket där kamminröret passerar råsponten. Man ser alltså rakt upp i skorstenshuven av plåt, och hade det inte varit för dess tak, så hade man tittat upp i himlen.

Brukar man göra på detta sätt?

Kanske bara är bra för ventilationen på krypvinden?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20170211_165415.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20170211_165423.jpg

En följdfråga blir även hur man kommer lösa kamminrörets genomföring då vi ev ska isolera vinden med polyuretanskum (foamking) mot råsponten? Vi vill även bygga taket hela vägen upp till nock...

Redigerat 19 aug 2017 01:19
  2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 881 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Det är väl det gamla skorstenshålet som de använt?
    Det kan så klart byggas igen, men ett visst avstånd till brännbart måste det vara, fråga sotaren om det.
    Men vad gör det att du ser skorstenshuven inifrån kallvinden?

Och visst går det att isolera, finns särskild obrännbar isolering avsedd att användas runt kaminrör.

• Laddar…
  3. T
    Medlem · Stockholm · 186 inlägg

Tammer

Medlem
    Menar du att du ska isolera yttertaket? Varför det i så fall? Annars ser genomföringen helt normal ut, jag har gjort på samma sätt hos mig. Möjligen verkar hålet lite onödigt stort, den här typen av skorsten är ju isolerad och behöver inget brandsäkert avstånd till omgivande material..

4. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 881 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Nja, lite avstånd skall det nog vara.
    Så här skriver NVI:
    Säkerhetsavståndet till närmast brännbara material är för:
    • Helisolerade skorstensmoduler 50 mm.
    http://www.nvi.se/faktatips/monteringsanvisning/

Sedan täcker man denna öppning med en plåtkrage.

Been there, done that :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.