Håller på att lägga igen golvet på vinden med golvspånskivor för att få lite förrådsyta. Kaminröret kommer dock upp nära ingången och min undran är hur nära man kan gå med golvskivorna mot kaminröret utan att få bakläxa av sotaren. Undrar oxå om det är någon speciell isolering man ska ha runtom.. Den tidigare ägaren verkar ha rensat runt röret och tagit bort isoleringen (isover glasull) där runtom. Antar att det är på uppmaning av sotaren. Bifogar bilder på hur det ser ut.

• Kaminrör genom golv med synlig isolering och verktyg liggande på träskivor. Golvspånskivor synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvspånskivor och trägolv runt ett stort grått kaminrör med isolering. Byggverktyg och arbetshandskar ligger på golvet.
    Skapa konto
  • Kaminrör på vind med omgivande glasullsisolering och öppet golv med träreglar, visar situation vid installation av golvspånskivor.
    Skapa konto
Du kan ha trä ända inpå den extra isoleringen, eventuellt behöver du linda ett varv extra isolering ovanför befintliga extra isolering om trät kommer förnära ovankanten på extraisoleringen.

• Gilla
daim68
  • Laddar…
Tack då vet jag hur jag ska göra! 😀

Det såg ut ungefär lika på vår vind men vid den senaste brandskyddskontrollen lyfte sotaren bort isoleringen närmast rökröret. Det var tydligen uppdaterade regler där isolering och brännbart hade fått ökade avstånd. Med det sagt skulle jag kolla med din sotare hur nära du kan lägga spånet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.