1 423 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Kaminrör genom vägg?
Hej, jag ska installera en kamin i sommarstuga med helisolerat kaminrör 150 mm som ska dras genom trävägg från en veranda och sedan anslutas befintlig skorsten på insidan. Finns det ritningar på hur det ska göras? Eller en bra beskrivning i text? Avstånd till brännbart material, isolering, luftspalt, plåtar mm. Jag har sökt på nätet men tycker inte jag hittat något som är bra.
Om du har köpt ett ”genomförings-paket” med rör och täckplåtar så är där väl en beskrivning med?
Jag installerade ett sådant och då kom där med isolering som skulle få plats, inte svårare än så.
Finns flera trådar här på forumet om du söker.
Jag installerade ett sådant och då kom där med isolering som skulle få plats, inte svårare än så.
Finns flera trådar här på forumet om du söker.
Svaret är just detta: Följa instruktionsboken för det isolerade skorstensröret. Ingen här kan veta exakt hur välisolerad denna produkt är och vilken konstruktion som passar. Då får vi ge förslag som om röret vore helt oisolerat.
Medlem
· Stockholm
· 4 489 inlägg
Hej
Min vägg består av 150mm timmervägg
115 isolering
OSB+gips
Jag sågade upp ett hål och stabiliserade timret (som var färdigsjunket) mot innerväggen med 45x45 och 45x70 som det var reglat med.
Sen klädde jag det med plywood så det blev ännu stabilare.
Till sist skruvade jag på plåt mot plywooden som gick in en bit på inner och yttervägg.
På detta klädde jag en plåt på ut och insida med hålet för skorstenen.
Fyllde det fyrkantiga hålet med brandisolering.
Slutligen tryckte jag in ett plåtrör som skorstenen passade i.
När jag sen tryckte dit skorstenen tätade jag mot röret med brandisolering.
Visade bilder på hela jobbet för brandskyddsinspektören som var mer än nöjd.
/Workingclasshero
Min vägg består av 150mm timmervägg
115 isolering
OSB+gips
Jag sågade upp ett hål och stabiliserade timret (som var färdigsjunket) mot innerväggen med 45x45 och 45x70 som det var reglat med.
Sen klädde jag det med plywood så det blev ännu stabilare.
Till sist skruvade jag på plåt mot plywooden som gick in en bit på inner och yttervägg.
På detta klädde jag en plåt på ut och insida med hålet för skorstenen.
Fyllde det fyrkantiga hålet med brandisolering.
Slutligen tryckte jag in ett plåtrör som skorstenen passade i.
När jag sen tryckte dit skorstenen tätade jag mot röret med brandisolering.
Visade bilder på hela jobbet för brandskyddsinspektören som var mer än nöjd.
/Workingclasshero
Klicka här för att svara