Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Kaminrör genom tak

1. S
    Husägare · 378 inlägg
    Hej, bytte tak förra året, betongpannor, ny papp mm. Ska nu installera kamin. Min känsla är att jag inte vill dra röret genom det nya taket, läckagerisk mm. Skulle istället kunna dra ut den på gaveln. Mina bekanta säger att jag är oroar mig i onödan. Vad säger experterna?

2. T
    Medlem · Österbotten · 458 inlägg

Turbo_Tail

Medlem
    Jag är ingen expert men väljer att svara ändå.

Det är väl klart att du oroar dig i onödan. Jag har byggt två hus och där har alltid braskaminen installerats ungefär i samma veva som tapeterna satts upp, dvs. med alltifrån ångspärrsplast till takplåt fullständigt monterat. Så länge montören vet vad han pysslar med så ska det absolut inte vara något problem.

3. S
    Husägare · 378 inlägg
    Tack för svar. Det stämmer säkert, firman som bytte tak rådde mig dock att flytta TV-antennen till gaveln just för att undvika genomförningar, därav min ängslan.

4. T
    Medlem · Österbotten · 458 inlägg

Turbo_Tail

Medlem
    Nåjo, klart man alltid vill minimera antalet genomförningar, men i fallet med en braskamin & skorsten så vilka alternativ finns det? Naturligtvis så kan man ju välja att dra skorstenen på utsidan, i de fall det är möjligt. Men hur ofta sker det, även bland nybyggen? Jag tycker du oroar dig i onödan. Så länge genomföringen i tätskiktet och i takplattorna görs ordentligt så finns nog inget att oroa sig för.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.