Hej!

Har i dag ett hus som uteslutande värms av braskamin. den levererar 15kw och har en fläkt som ger 500m3 luft per timme. nu har kaminen efter nästan 20 år tjänat ut och jag håller på att leta efter något som kan ersätta den, vad jag hittils har sett så är dagens kaminer messt för myseldning, har hittat den här kaminen som verkar klara det hela som jag funderar starkt på att köpa, men tänkte höra i fall någon har erfarenhet av något liknande? tänkte på det här med att ha en katalysator som förbränner rökgaserna, är någon som har erfarenhet av det?
http://blazeking.com/Brochures-En/WoodProductPDF/KingWoodStove.pdf
http://www.youtube.com/watch?v=jBSNWKI-d-A

Redigerat:
Hej
verkar vara glest med synpunkter,erfarenheter av något liknande, jag har i alla fall beställt en kamin nu, så jag får väl se hur det fungerar:)

ok nu har du ju redan köpt kamin kunde annars rekommendera vermont castings encore
jag har en sån och är grymt nöjd. Den arbetar också enligt katalysator principen. veden brinner långsamt

hoppas du blir nöjd med den nya kaminen.

Hur tycker du det fungerar med katalysator, kräver den mycket underhåll? i specen på kaminen jag har beställt anges mängden ved/kg när den är laddad med ek vilket väl är det tyngsta man kan hitta att elda med, tänkte höra om du har någon uppfattning om hur lång brinntid du har om man eldar med t.ex björk eller blandved som väl är det som får ses som den vanligaste veden. har du mätt ungefär hur många kg du kan lägga in varje gång, och hur länge den sedan ger värme? har du din kamin som mys/tillägsvärme eller har du den som huvudsaklig värmekälla?

Gör väl inget mer underhåll en jag skulle gjort med en vanlig kamin dvs jag tar endast ur aska ur den efter jag har eldat.

Jag har faktiskt aldrig mätt hur mkt ved jag slänger in eller hur länge den ger värme. Jag eldar dagligen i den för värme under höst, viner och vår. Enda jag har gjort är jämfört hur snabbt det brinner i min kamin jämfört med min brors och min fars då är det uppenbart att veden räcker längre i min kamin.

Tänk på att kaminen du köper måste vara lägst CE (helst SP) märkt för att du ska erhålla godkänt intyg från skorstensfejaremästaren. Vilken typ av skorsten har du tänkt installera till din nya kamin?

Hej!
Vet inte om jag kan använda den gammla, det är en halvisolerad modulskorsten av pimpstensbetong, men den blir lite för tung för den nya kaminen med sina 35 kg/m så jag ska mäta lite om jag får plats med kaminen framför skorstenen, kan i sådana fall göra skorstenen fristående och mura in en stos och ansluta. hamnar kaminen för långt fram på golvet med en sådan lösning får det bli en ny av typ nvi 2000 eller något liknande, har inte jämfört olika märken så noga utan tar det senare om det skulle visa sig vara nödvändigt med en ny skorsten. angående godkännande så är det kollat av importören, och det ska inte vara några problem.

Ok! var messt nyfiken på om du hade gjort någon jämförelse mellan specade värden för kaminen typ mängd ved i kilo och vad som verkligen går in. när det gäller underhåll tänkte jag på om t.ex. katalysatorn brukar sätta igen sig och behövde rengöras ofta.

Freddy-79 skrev:
Gör väl inget mer underhåll en jag skulle gjort med en vanlig kamin dvs jag tar endast ur aska ur den efter jag har eldat.

Jag har faktiskt aldrig mätt hur mkt ved jag slänger in eller hur länge den ger värme. Jag eldar dagligen i den för värme under höst, viner och vår. Enda jag har gjort är jämfört hur snabbt det brinner i min kamin jämfört med min brors och min fars då är det uppenbart att veden räcker längre i min kamin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.