Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Kamin för att sänka elförbrukning

1. J
    Medlem · 942 inlägg
    Bor i ett hus på två plan (ena planet källare). 190kvm totalt.
    Har två LL-värmepumpar (en på varje plan). Det sitter en billig pump från jula på undervåningen.
    Har även FTX i huset.
    Årlig förbrukning ligger runt 15-16.000kwh men då har vi det ganska kallt på vintern också.
    Vi bor i se3.

jag kan hämta gratis ved men får transportera den ca 8 mil. På stället där jag kan hämta ved är jag ganska ofta och jag har en skruttbil som jag kan lasta en del i.

Är det värt att slänga in en kamin på övervåningen? Har inte kollat upp vad det kostar eller vad man ska ha. Kom gärna med tips.
    Tack

2. B
    Medlem · Stockholms · 569 inlägg

Boende45

Medlem
    Det beror på i huvudsak 3 faktorer:

1. Vad du betalar totalt för kamin, installation och kringkostnader? Helst inte över 30-40 tkr.
    2. Hur mycket du tänker elda, vid + 5 grader och kallare, vid 0 grader och kallare eller vid - 5 grader och kallare? Det är en hel del arbete med eldning.
    3. Hur länge du har fri ved? Med den körsträckan bör du ha dragkok och släpkärra.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

3. A
    Medlem · Västra Götaland · 3 065 inlägg

Anders_Nilsson

Medlem
    Håller med, men eftersom det nu ser ut som att elpriset kommer att explodera på obestämd framtid hade jag byggt upp ett vedlager så fort jag kunde. Se till att du har något under veden som isolerar mot markfukten och bygg ett enkelt skärmtak ovanpå.

Snåla inte för mycket på kaminen, kolla om du kan köpa en begagnad kvalitetskamin. Eller om du måste handla på Bauhaus så kolla upp modellen vad den klarar. Du vill ha bra värmespridning.

Kom ihåg att vintern som kommer kan bli första vintern i mannaminne då svenska folket får avstå från eluppvärmning.

4. J
    Medlem · 942 inlägg
    Har torkat veden under ett år på plats. Sen när jag fraktar hem den tänkte jag ha den i garaget (inomhus i villan)

Kan ni ge förslag på bra kaminer.

5. K
    Medlem · 978 inlägg

Krux

Medlem
    Jag kollar också lite olika alternativ. Jag har en kronspis idag som jag velat lite om den ska bytas ut . Detta har jag kommit fram till än så länge. Vill du ha en kamin som håller värme en liten stund är täljsten kaminer ett bra alternativ det tar en stund att få upp värmen i dem dock så man får se till att ha tid att elda upp dem riktigt . Gjutjärnskamin blir varm fort och sprider sin värma snabbt men nackdelen är att den bli sval igen mycket snabbare också efter man slutat elda.

6. J
    Medlem · 942 inlägg
    Tack. Kan ni vänligen länka någon bra keddy- kamin. Vad är rimligt för en installation, upp genom vinden och genom takpannorna.

bäst vore väl att ha den i källaren men det känns väl väldigt tråkigt?

7. jonas_da
    Allvetare · Götlaborg vet du la · 85 inlägg

jonas_da

Allvetare
    Vi installerade en täljstenskamin på ca 500 kg i höstas. Förvisso var januari och februari något varmare än förra året men vi kapade nästan 50% av förbrukningen de månaderna, kom ner på ca 750 kwh i januari och nått likannde i februari från året innan då vi låg på 1500. Eldade på kvällen nästan varje dag och när jag var hemma från jobbet på sjön eldade jag även på mornarna en del. VI har FLVP som enda värmekälla så den mådde ju bra av att ha varm luft att jobba med då kaminen avger sitt lager under natten.

VI sänkte 2 grader från 21 till 19 inne och lät kaminen ta upp slacket. Känns fint att kunna drifta 135 kvm på 6700 kwh per år :)

8. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 822 inlägg

Oldboy

Medlem
    Problemet med kaminer är att värmen går upp som en sol och ned som en pannkaka.
    Så, om man inte tänker göra som vintercampingen i lumpen, att elda 24h/dygn inkl eldvaktsschema så ger det ingen nämnvärd besparing på elförbrukningen för uppvärmning.

Låt oss anta det mest extremt överdrivet positiva scenariot:
    Ni lyckas elda 8h/dygn hela vinterhalvåret, dvs 1/3-del av uppvärmningssäsongen. Kaminen på ovanvån, så låt oss anta att det motsvarar 75% av uppvärmningskostnaderna, dvs 0.75 x 16000 = 12000kWh.
    12000/3 = 4000kWh sparade.

Då har ni eldat kl 16-24 varje dag. I praktiken lite mindre på vdg och lite mer på helgdagar. Utöver det har ni farit och hämtat ved i skytteltrafik, och om ni inte får veden färdigtorkad, sågad och kluven så tillkommer det arbetet. Det går åt rätt många kbm med ved om man eldar regelbundet för uppvärmning.

Om elen kostar 4kr/kWh så är besparingen 16000kr/år, givet att allt kringarbete med veden är gratis, inkl sotning.
    Med en investering på säg 32000kr för kamin och installation så kommer det att ha betalat sig på 2 år.
    2 år är en snabb pay-off-tid, men är det en rimlig estimering att elda så mkt? Det finns i stort sett inget liv bortsett från jobb och vedeldning.

Har ingen aning om pelletspriserna nu, men tidigare när jag jämförde så låg pelletskamin och LLVP ganska lika i kostnader för uppvärmning. När elpriset nu blivit 4 ggr så dyrt så borde det vara betydligt fördelaktigare med pellets, men även pelletspriset har förmodligen rakat i höjden...
    Fördelen med pellets vs ved är att kaminen jobbar på 24h/dygn med endast en pelletspåfyllning a 2 min/dag. Det är en stor fördel och betydligt lättare att få ihop med ett mer normalt liv.

9. J
    Medlem · 942 inlägg
    funkar det att slänga in 500kg i vardagsrummet i ett hus byggt 85, på övervåningen?

• Laddar…
  10. J
    Medlem · 942 inlägg
    jag har ftx så det borde väl hjälpa attsprida värmen lite.

11. J
    Medlem · 942 inlägg
    Pellets låter väldigt intressant.

vad kostar det per kWh?
    Vilken kamin rekommenderas? Kollar på kmp nu.

finna det någon man både kan vedelda och pelletselda ?

• Laddar…
  12. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 822 inlägg

Oldboy

Medlem
    Det har vi också, men dess hjälp är obetydlig.

Vi har två kaminer, och eldade ett tag som dårar i båda. Det syntes inte ens en krusning i den totala elförbrukningen (direktverkande el), men det var varmt och skönt i de båda rum där kaminerna stod, men tyvärr inte ngn annanstans. Då ska tilläggas att min fru var hemma så det var endast på nätterna som vi inte eldade. Själv jobbade jag för högtryck med att fälla, såga, klyva och skyffla runt veden.
    Så, been there, done that, och kan konstatera att det inte fungerar.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

13. K
    Medlem · 978 inlägg

Krux

Medlem
    BRASKAMIN ADURO HYBRID H5

• Laddar…
  14. yonna
    Medlem · Österlen · 7 950 inlägg

yonna

Medlem
    Hur effektiv är denna om man jämför med en "ren" pelletskamin? Oftast blir ju kombimaskiner inte lika effektiva.

15. K
    Medlem · 978 inlägg

Krux

Medlem
    Det vet jag inte riktigt. Är väl av samma uppfattning som dig där att oftast är inte effekten lika bra. Är väl fördel vid tex strömavbrott och även om priset på pellets sticker . Men du får säkert mer effekt i en ren pelletskamin

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.