Hej,

Jag har larm från verisure inne med rörelsedetektorer och skaksensorer på fönster och dörrar. Däremot skulle jag gärna sätta upp två-tre egna kameror för att övervaka huvudentren/tomtgränserna. Eventuellt även garaget. Ca 3 kameror i helt fristående system som inte behöver trigga verisure larm.

Vilket system skulle ni satsa på som är prisvärt, men framförallt enkelt att sätta upp/konfigurera?

- rörelsedetektor
- helst mörkerseende
- liten server som kan lagra video ca 1 vecka
- helst möjlighet att komma åt video från mobilen, och som skickar notifieringar till mobilapp

tacksam för alla tips

MrJay
Reolink CX410 kameror med deras NVR. Du får allt det du listat ovan utan molnlösningar och dylikt

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Jag köpte ett PNI Nvr kit med 4 kameror för ca 1500:-. Vart förvånad över hur bra i mörker dessa fungerade.

Kör med Ubiquiti och är väldigt nöjd med deras lösning men vet inte om jag skulle tycka att det var värt premiumkostnaden om jag inte samtidigt körde deras grejer rakt genom hela infrastrukturen.

• Gilla
Alexander Gunnarsson och 1 till
  • Laddar…
Jag satte nyligen upp kameror från tapo kostade 450 kr styck (på rea) Tapo C310.
Fungerar väldigt bra, bra app. Finns möjlighet att sätta in SD kort i dem för lagring som jag tror man kan ladda ner info från SD kortet direkt i appen, har dock inte testat det själv.

Jag kör med Arlo Pro 4 (nu finns Pro 5).
Mycket nöjd, och uppfyller i alla fall din beskrivna kravbild.

• Gilla
Hurre
  • Laddar…
Har använt Eufy sedan något år tillbaka, supernöjd. Enkelt att komma åt via mobilen, lagrar lokalt där du kan komplettera med fler hårddiskar.

B Bergsklippa skrev:
Hej,

Jag har larm från verisure inne med rörelsedetektorer och skaksensorer på fönster och dörrar. Däremot skulle jag gärna sätta upp två-tre egna kameror för att övervaka huvudentren/tomtgränserna. Eventuellt även garaget. Ca 3 kameror i helt fristående system som inte behöver trigga verisure larm.

Vilket system skulle ni satsa på som är prisvärt, men framförallt enkelt att sätta upp/konfigurera?

- rörelsedetektor
- helst mörkerseende
- liten server som kan lagra video ca 1 vecka
- helst möjlighet att komma åt video från mobilen, och som skickar notifieringar till mobilapp

tacksam för alla tips
Hej,

Tack för alla tips!

Flera bra val men även saker att fundera på.

En sak jag är kluven till är batteri eller inte batteri.
batteridrivet blir enkelt att installera, men måste man ladda dem ofta? Och är de pålitliga?

Vissa kameror påstås ta sin ström från nätverkskabel. Men det kommer inte att fungera för mig. Min router befinner sig i källaren.

Då skulle jag eventuellt kunna ha nätdrivna, med nätadapter, om jag gör ett mindre håll mellan vindbrädor och kopplar ström till kameror på vinden. Är det det bästa kanske?

Vilken föredrar ni? Helt trådlöst på batteri? Eller nätansluten och trådlös kommunikation.

En annan fundering är montaget. Jag skulle vilja installera under utstående takfot. Alltså inte på väggen. Lite osäker på om alla modeller stödjer montage i tak?

Hälsningar

B Bergsklippa skrev:
Hej,

Tack för alla tips!

Flera bra val men även saker att fundera på.

En sak jag är kluven till är batteri eller inte batteri.
batteridrivet blir enkelt att installera, men måste man ladda dem ofta? Och är de pålitliga?

Vissa kameror påstås ta sin ström från nätverkskabel. Men det kommer inte att fungera för mig. Min router befinner sig i källaren.

Då skulle jag eventuellt kunna ha nätdrivna, med nätadapter, om jag gör ett mindre håll mellan vindbrädor och kopplar ström till kameror på vinden. Är det det bästa kanske?

Vilken föredrar ni? Helt trådlöst på batteri? Eller nätansluten och trådlös kommunikation.

En annan fundering är montaget. Jag skulle vilja installera under utstående takfot. Alltså inte på väggen. Lite osäker på om alla modeller stödjer montage i tak?

Hälsningar
Jag har haft både nätdrivet (även PoE) och batteridrivet.
Föredrar batteridrivet (och WiFi) på grund av det enkla montaget, och även enkelt att flytta på dom om man vill justera lite efterhand.
När det gäller batteridrivet så har jag bara mina Arlo att reftera till, men dom fungerar bra att montera under takfot, och batterierna behöver laddas efter 3-6 månader, beroende på hur mycket aktivitet det är.
Enda nackdelen som jag känner just nu med dom är att dom lägger av vid exakt 20 minusgrader.
Men när det blir varmare så kommer dom tillbaka igen, det är "by design", troligen för att spara på batterierna.

• Gilla
Bergsklippa
  • Laddar…
Själv kör jag mina kameror med PoE, drigit kabel upp till vinden och vidare. Jag vill ha mina på hela tiden, de kör kontinuelig inspelning där jag sparar allt för senaste dygnen och där efter sparas det som rörelsemarkerats ytterligare ett bra tag om jag vill minnas rätt. Brukar rätt ofta kolla live view på telefonen när man hör något stök utanför. Brukar vara rådjuren eller grannens katt som bråkar med utemöblerna. Har även kamera i garaget men den är bryggad och sitter i min gamla asus router som fått agera AP och sedan en PoE injector emellan.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Det viktiga är att ställa krav på vettigt gränssnitt så att om tillverkaren avslutar support så undviker du att din investering blir värdelös.
INGA lösningar där man betalar prenumeration, är beroende av någon annans dator ("moln") eller som "måste" Internetkopplas.

Kameror:
* PoE
* ONVIF

Optioner: pan-tilt-zoom, varifocal, night vision, 4k etc..

Nätverk:
* Cat.5e eller bättre.

Switch:
* PoE
* VLAN (bra men går bra utan)

Server:
* ONVIF
* Öppen och fri programvara, t.ex ZoneMinder

Med ovanstående kravspecifikation så kan du byta och möblera om efter behag oavsett tillverkare som kommer och går. Går videoservern i tusen bitar så installerar du bara på en ny dator och kör vidare. Går en kamera sönder eller du vill expandera, bara att köpa en med ONVIF och PoE så kan du köra på.

• Gilla
slothy och 2 till
  • Laddar…
Kör med "Nexsmart" kameror, försedda med minneskort och strömadapter ( usb). "Smart Life" appen för styrning från padda och mobil ( Android).

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
2590 kr med hårddisk måste vara ok.
Vilka standarder följer inspelningsapparaten (NVR) och kamerorna?

I InsidersUnited skrev:
Jag har den här, stabil, app i mobil, ingen månadsavgift, kontinuerlig inspelning/överspelning ,sätter man hårddisken bredvis tvn så har man alla kameror där på splitscreen. 2590 kr med hårddisk måste vara ok.

[länk]
[bild]
Tror att det där är riktigt fina prylar.
https://www.imoulife.com/eu/product/specs/wireless-recorder

Jag äger ett system från "Anran", verkar vara liknande, fugerade väldigt smärtfritt.
Så, om jag inte hade haft batteridrift som ett krav, då hade jag valt det där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.