RoTe
Totalt intetsägande artikel ju, vad vill ni ens ha sagt? Kameran "riktad mot gatan" kan ju vara digitalt maskad och bara visa t.ex. deras uppfart. Det är heller inte ovanligt med denna typen av anmälningar.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
J
RoTe RoTe skrev:
Totalt intetsägande artikel ju, vad vill ni ens ha sagt? Kameran "riktad mot gatan" kan ju vara digitalt maskad och bara visa t.ex. deras uppfart. Det är heller inte ovanligt med denna typen av anmälningar.
Har själv funderat över det lite, vad gäller egentligen om man digitalt ”maskar” den del av bilden som visa en allmän väg? Är det godkänt i så fall?

RoTe
J Json_ skrev:
Har själv funderat över det lite, vad gäller egentligen om man digitalt ”maskar” den del av bilden som visa en allmän väg? Är det godkänt i så fall?
https://www.imy.se/privatperson/kamerabevakning/kamerabevaka-inom-privatundantaget/

"Om du upptäcker att du oavsiktligt råkat få med ett område utanför din egen tomt kan du rätta till det genom att vinkla om kameran eller maskera området digitalt."

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
K
Då är frågan om anmälaren har tillräckligt kött på benen, eller bara har en känsla av att kameran är riktad fel.

I någon kommentarstråd hävdades det att digital maskning inte var tillräckligt för privatpersoner. Antagligen på grund av hur lätt det är att lyfta en sådan.

Hur tolkar man en ptz som tex har hemmaläge på tomten men som kan vinklas tillfälligt mot horisonten? Maskningsfunktioner är ju rätt begränsade i billigare kameror

RoTe
Så vitt jag vet så begär IMY ut material för granskning när det inkommit en anmälan. Då ser dom om maskning/pixling är tillfredsställande.

Även om digital maskning fungerar är det rätt fräckt att rikta kameran så att de på allmän plats känner sig övervakade.

• Gilla
Lived
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Så vitt jag vet så begär IMY ut material för granskning när det inkommit en anmälan. Då ser dom om maskning/pixling är tillfredsställande
"Min kamera sparar inget, den är inte ens igång ( det är i princip en attrapp för att lura grannen som är en idiot)"

D Dilato skrev:
"Min kamera sparar inget, den är inte ens igång ( det är i princip en attrapp för att lura grannen som är en idiot)"
Frågan är ju då om övervakning kan anses så negativt att man kan "hota" med det, dvs precis som att du kan dömas för olaga hot om du riktar en replica av en pistol mot någon skulle du då kunna dömas för olaga hot med en avstängd kamera? Även om man säger till grannen att den är avstängd finns det ju inte någon garanti att så är fallet 5min senare.

• Gilla
jarlh
  • Laddar…
N
T TypRätt skrev:
Även om digital maskning fungerar är det rätt fräckt att rikta kameran så att de på allmän plats känner sig övervakade.
Men det är ju bra. Då kanske det blir lättare att komma ihåg hur man plockar upp hundbajs, lägger skräp i soptunnan, och inte förstör saker för skojs skull.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
N
Har själv minst 7 kameror på min tomt. Och ett par grannar som irriterar sig något fruktansvärt på detta, dom har t.o.m. skällt på mig "Nu får du fan ta ner dina jävla kameror, vad ska du med dom till?!".
I detta fallet handlar det om teknikfattiga pensionärer som går hemma hela dagarna utan något att göra. Självklart tar dom då upp mina kameror som sitt nya hatprojekt.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
N Namnet skrev:
Men det är ju bra. Då kanske det blir lättare att komma ihåg hur man plockar upp hundbajs, lägger skräp i soptunnan, och inte förstör saker för skojs skull.
Tecknad seriestrip med en dörr till en toalett och texten "Du kan ta ett eget bås. Varför? Vad har du att dölja?

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.