Byggahus.se

Kamera med PIR och högtalare (DS-2CD2342WD-I)?

1. K
    Husägare · Värmland · 495 inlägg

kodrod

Husägare
    Har ett par Hikvision DS-2CD2342WD-I. Skulle vilja komplettera dom med något likvärdigt men med minst inbyggd högtalare och gärna en inbyggd PIR. Någon som har tips på någon prisvärd kamera (utomhus och helst POE) med bra bild ?

Skulle det vara möjligt att koppla in en extern PIR och högtalare till mina befintliga DS-2CD2342WD-I?

2. D
    Medlem · Storbritannien · 1 193 inlägg

DMOL

Medlem
    Nej, du måste skaffa en kamera som har i/o-port och utgång för ljud i sådana fall om du ska ha både PIR och högtalare. Inbyggd PIR finns nog inga, eller jo Mobotix D15, men kan ju fråga sig nyttan med att ha PIR monterad där den sitter.
    DS-2CD63C2F-IV kanske.
    Ska du ha den för att kommunicera kanske ett intercom-system är vettigare att komplettera med.

Redigerat 7 okt 2017 15:32
  3. K

kodrod

Husägare
    Tanken är att vid rörelse detekterad via PIR kunna köra ut ett ljudmedelande via kameran.
    Viktigast är egentligen högtalaren, men jag har problem med att Hikvision kamerorna detekterar rörelse vid tex tändning och släckning av utelampor. Jag kanske ställt in rörelsedetektionen fel?

Har några d-link kameror som har högtalare och PIR. Men gillar inte cube formen och bilden vid mörker är inte någon höjdare.

Ska kolla upp de du hänvisat till.

4. D
    Medlem · Storbritannien · 1 193 inlägg

DMOL

Medlem
    Nä rörelsedetektering via kameror är inte rörelsedetektering. De detekterar procentuell förändring av bilden. Det finns andra typer av detektering i kameran också som är vektorbaserad men i slutändan kan de ändå inte skilja på levande eller död materia som uppenbarar sig i bildfältet. Det är därför en tänd lampa eller skugga från moln kommer detekteras som rörelse. Sen finns det mer avancerade analysprogram, men de kostar skjortan.

Du skulle ju kunna lösa ditt problem utan kameran. Räcker med en vanlig PIR för utomhusbruk som kopplas till någon form av plattform som spelar upp en ljudfil.
    Fast jag har svårt att se poängen med detta om det nu inte rör sig om ett område där varken du eller någon annan aldrig brukar röra sig i. Klart det går att styra med timer eller någon form av övervakning var varje familjemedlem är för att undvika att det spelas upp stup i kvarten.

5. K

kodrod

Husägare
    Har det aktiverat det när vi är bortresta en längre tid. Inbillar mig att det alltid skrämmer bort någon om en röst säger att dom är kamera övervakade, och sedan avlutar med en obehaglig varningssignal.

Såg att det finns geofence i programvaran nu så det borde gå att lösa det automatiskt.

6. J
    Medlem · Rönninge · 40 inlägg

jayal1972

Medlem
    Hola, Skulle rekommendera en extern PIR (om utomhus som tål våra breddgrader ) som oftast är bätttre (minimerar falsklarm). Larm fås via mail eller Hikvision push meddelande till din telefon. Du kan också omvandla epost larmen (inklusive bilder) med Pushsafer med notifiering direkt till din telefon. Finns rörelsevakter som inte triggar för djur (husdjursimmunitet) under 30-45 kg tex (djur eller annat utomhus). Med hjälp av ett relä som är kopplat till larm utgång på kameran (samt högtalare kopplat till audio utgång på kameran) så kan du trigga uppspelning av MP3 spelare tex (relät slår på ström vid larm och automatisk uppspelning startar). En extern IR-lampa (12V-220V ) kan även höja kvaliteten på bilden under mörker.

// J

7. K

kodrod

Husägare
  8. J
    Medlem · Rönninge · 40 inlägg

jayal1972

Medlem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.