Byggahus.se

Kamera för att fotografera inomhus och få med rummen i bilden?

1. P
    Medlem Nivå 1
    Jag har för avsikt att dokumentera vår renovering av vårt nyköpta men sunkiga funkishus, jag kanske tom vågar att försöka mig på en blog som några av er andra. Problemet med min kamera (Sony Cybershot P72) är att jag har svårt att få med någon större del av rummen även om jag står i dörröppningen och zoomar ut helt. Behöver jag en ny kamera eller är det så här även med nya kameror? Ni andra som tar interiörbilder, vad har ni för kameror eller hemliga trix?

2. A
    Medlem · Nivå 11
    Har ju inget att göra med om kameran är ny eller gammal, problemet är att du har för lite vidvinkel på objektivet. Till just din kamera, som har fast objektiv och där du alltså inte kan byta till äkta vidvinkelobjektiv, kan du istället köpa en vidvinkeladapter (se ang. detta på http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc_p72-review/index.shtml). Resultatet kommer inteatt bli lika bra som om du köper en systemkamera typ Nikon D40X med t.ex. 12 mm-vidvinkel till, men det lär duga för bilder till webben.

Dock är den aktuella kameran 3 år gammal, vilket gör att du kanske får fråga runt ett tag innan du hittar detta tillbehör. Det ska iallafall vara Sony original, och du bör se till att den är någorlunda raktecknande och inte förvränger bilden alltför mycket i kanterna.

/A

3. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Finns även program som kan "sy" ihop flera bilder tagna brevid varandra. Dessa har en viss förmåga att förvränga ganska mycke men för att få en bra bilck om hur något ser ut funkar detta bra till. Detta har jag iaf till min gamla Canon s40.
    Annars är nog en film snutt det som verkligen får känslan av hur ett rum ser ut det bästa. Lite mer strul att få det på webben kanske.

4. H
    Medlem Nivå 2

Vidvinkel!

Hej!

Problemet med din kamera är att objektivet inte är särskilt vidvinkligt, det motsvarar tydligen helt utzoomat 39mm på gamla systemkameror - ju lägre värde desto med vidvinkligt. Det du skulle vara betjänt utav är en kamera med objektiv som har vidvinkel åtminstone under 30mm. Om budgeten är stor rekommenderar jag en ny systemkamera med ett vidvinkelobjektiv, de zoomobjektiv som brukar följa med skulle duga gott och hela paketet skulle kosta under 5000 kr. Vill du komma lite billgare undan finns det begagnade alternativ, t ex:

http://www.fotofynd.se/visa.php?2552 - Olympus C-8080, motsvarar helt utzoomad 28mm
    http://www.fotofynd.se/visa.php?2561 - Fujifilm S9600, motsvarar helt utzoomad 28mm
    http://www.fotofynd.se/visa.php?2705 - Nikon D40 med objektiv som helt utzoomat motsvarar 27mm
    http://www.fotofynd.se/visa.php?2799 - Canon EOS 300 D med objektiv som helt utzoomat motsvarar 27mm

Lycka till!

5. B
    Medlem Nivå 5
    Du får nog leta efter en annan kamera om du ska få tillräckligt mycket vidvinkel, kollade upp din kamera och den har en brännvidd på 39mm i sitt vidaste läge. Vidvinklarna ligger oftast mellan 12 och 24 mm ungefär!

Ska man ta mycket interiör bilder och har en budget så hade jag köpt en begagnad Nikon D50 och ett vidvinkelobjektiv. Kanske lite överkurs men vid lite forskande så finns det "inga" kompaktkameror som har vidare objektiv än 28mm, dom flesta ligger runt 35mm.

Lite exempel.

http://www.blocket.se/vi/14472005.htm
    http://www.blocket.se/vi/14383641.htm

Jag är inte säljare på någon av objekten, visar bara ungefär vilka pengar det handlar om.

6. pernitta
    Medlem Nivå 9
    Hej!

En variant är att köpa begagnad analog kamera och ett vidvinkelobjektiv (24). Ta bilder med långsam negativ film och fotografera av pappersbilderna med en digitalkamera. Den förstnämnda kan Du komma över för några hundralappar på Tradera.

Bilden visar en enkel Canon A550 vid fotografering av 10x15 bild. Använd lägsta ISO-tal, justera vitbalansen och använd gärna självutlösare.

per

7. M
    Medlem Nivå 9
  8. TrollMann
    Medlem Nivå 6
    En vanlig digital kamera fungerar utmärkt till att ta panoreringar. Jag använder ett program som heter auto pano pro och det kan skarva ihop flera bilder till en. Hur lätt som helst. Det är bara att ta en serie bilder med lite överlapp så fixar programmet allt.

Jag har till o med använt detta program för att göra panos av bilder från en dålig mobil kamera för att visa ledningen ett nytt kontor :)

9. Baloo
    Medlem Nivå 3
    Instämmer med TrollMann, krångla inte till det med att köpa ny kamera eller fota pappersfoto eller dylikt, lägg pengarna och din tid på kåken istället. Auto pano pro fixar det du vill!

10. I
    Medlem Nivå 7
    En någorlunda vidvinklig kamera är iofs bra att ha även för annat än att dokumentera rum. Har man besök eller vill fota fester eller dylikt är det helt !#)%/!#% omöjligt att få ens nästan vettiga bilder med normala kompaktkameror. Du tappar HELT känslan från ALLA inomhus-tillfällen om man tar ett foto som får med så lite av verkligeten som en normal kompaktkamera. För mig drev jakten på mer vidvinkel mig till en d40x systemkamera. 27mm effektivt, börjar vara i utkanten av tillräcklig vidvinkel för att fungera för dokumentativt syfte från tillfällen.

Klart om man vill fota en specifik pryl eller en blomma eller en humla klarar man sig utan vidvinkel men IMHO, alla _behöver_ mer vidvinkel än man får med normala kameror (35+mm effektivt). Annars blir fotoalbumet skittrist.

11. TrollMann
    Medlem Nivå 6
    Visst är det så att vidare vinkel än 35mm är bra att ha för många tillfällen. Dock så är det svårt att dokumentera rum utan panopro ifall du inte har ett 10-22mm objektiv. har själv en Canon 350D med 18-50EX samt ett 50-500EX.18-50 fungerar bra för fester men suger när man vill ha vidvinkel eftersom man har 1.6 gg förstoring. Ett 10-22L glas är på min önskelista.

Dock så ser jag inte att man behöver köpa kamera utrusting för 10papp ifall man bara skall dokumentera ett hus. Har man inte systemkamera behov till annat eller vill inte släpa runt på det så är det ju lite waste of cash :)

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Du kan prova att sy ihop några bilder med ett sådant panorama-program först, för att kolla om du tycker resultatet blir tillräckligt bra.
    Problemen med denna lösning är några allvarliga. Du måste få lika belysning och lika kamerainställningar på varje bild, dvs blixt blir mer eller mindre uteslutet. Min systemkamera har exponeringslåsning vilket medger att de olika bilderna blir exponerade lika, denna funktion saknar (nästan alla) kompaktkameror.
    När man sammanfogar de olika bilderna brukar resultatet många gånger ge allt för stor kanförvrängning och annan tråkig distorsion.
    Men som sagt prova, blir det tillräckligt bra så har du sparat mycket pengar.

Om det blir ny kamera så måste du se till att den åtminstånde har vidvinkel 28mm eller lägre (omräknat till 35mm negativformat). Jag tycker inte att 27-28 mm räcker för seriös interiörfotografering. Min kamera går från 27mm, tycker jag fungerar halvbra, snällt sagt.
    För att verkligen få till det så ska objektivet vara på 14-22mm, men nu måste vi börja hosta upp rejält med slantar tyvärr, för dessa objektiv kostar, samt köper du de billiga har dom stor förvrängning som att väggar golv och tak är långt ifrån raka ute i kanterna på bilden.
    Riktigt svindyra objektiv kombinerar alla dessa egenskaper på ett trevligt sätt, men med en otrevlig prislapp.

Så mitt råd är att trots allt först kolla om ett panorma-program ger ett acceptabelt resultat, för den relativt blygsamma investeringen till en 28mm kamera kanske ändå inte gör dig så mycket lyckligare som du skulle vilja bli.

13. TrollMann
    Medlem Nivå 6
    Helt rätt att testa först, Ta en titt på http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html, den tekniken bygger autopano pro på, dvs licensierat. Du behöver således inte låsa några inställningar för att det skall fungera skarvfritt. Dock Som Mikael_L säger, att ha blixt på eller av kommer att göra skillnad. Har du blixt på skall du ha det på alla bilder.

14. bygga_bo
    Medlem · Nivå 12
    Tänkte bara tipsa om ett program jag använder för att stitcha foton... det heter Hugin och kan laddas ner från http://hugin.sourceforge.net/.

En stor fördel med Hugin är att det är gratis. Om man bara använder programmet sporadiskt är man kanske inte beredd att plöja ner tusenlappen som Autopano Pro kostar. Gratis kan ibland vara synonymt med skräp, men jag har använt detta program för att stitcha bilder med gott resultat. Jag har testat ett antal betalprogram med betydligt sämre framgång. Baksidan på myntet är att Hugin kräver lite pillande... installationen inbegriper ett par manuella steg (tex autopano) och gränssnittet håller inte toppklass. Men, som sagt, det är gratis och ger bra resultat.

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag har provat Canons Photostich , eller vad det nu heter.

Det har följt med någon Canonkamera jag köpt, men ev finns det för gratis nedladdning på Canons hemsida.

Det var inte svårt att använda, men om resultatet är bättre/sämre än andra har jag ingen aning om.