Byggahus.se

Kallvind på fritidshus, svartmögel

1. D
    Medlem Nivå 4
    Hej,

Efter att ha läst här på forumet under några år blir det här mitt första inlägg i samband med att jag och min fru ska köpa fritidshus. Vi har skrivit på köpekontraktet och genomförde en besiktning igår. Köpekontraktet har en besiktningsklausul.

Besiktningsmannen hittade rätt mycket svartmögel på vinden. Se bilder (ber om ursäkt för dålig kvalité).

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2015-05-14 kl. 10.33.09.png

Skärmavbild 2015-05-14 kl. 10.33.19.png

Han ansåg att det berodde på för dålig ventilation eftersom luftspalt vid takfoten saknades helt.

Skärmavbild 2015-05-14 kl. 10.33.30.png

Fritidshuset är relativt litet ~40kvm. Är det någon som har erfarenhet av vad Ocab, Anticimex eller annat företag skulle ta för att sanera möglet? Självklart förstår jag att en exakt summa inte går att ange, utan jag är mer nyfiken på ungefär vad det skulle kosta. Rör det sig om 10 000:- eller 20 000:-..?

Jag vet ju att kallvindar generellt är en riskkonstruktion för mögel. Men på ett fritidshus känns det lite overkill att göra om vinden till en klimatvind. Så min tanke är att efter sanering sätta in trygghetsvakten (den modellen med värmeslinga). Är det en "vettig" lösning? För en normalt händig person, kan man sätta in den själv? Min svärfar är elektriker som i så fall skulle hjälpa till.

Min tanke är att också se över ångspärren (heter det så?) mellan boytan och kallvinden.

Tacksam för alla synpunkter!

2. F
    Medlem Nivå 1
    Tror att du kan ta det lite lugnt med påväxten på vinden. Numera verkar problem av detta slag mer hänga ihop med för mycket ventilering. Kolla detta med fler då det råder delade meningar. Möglet bildas på vintern pga att fuktig uteluft kommer in på vinden, därav problemet. Men sen blir det sommar och 60 grader varmt under taket och då "krymper" mögelpåväxten.

3. D
    Medlem Nivå 4
    Tack för ditt svar!

Jo då, jag tar det rätt lugnt. Men situationen är den att vi som sagt håller på att köpa huset och att det här var inget säljaren berättade, han bedyrade däremot att det inte fanns något mögel och att allt var "jättebra" gjort. Därför överväger vi nu att föreslå ett prisavdrag för att fixa till vinden.

Att bara låta möglet vara och inte göra något alls känns inte som en speciellt bra idé med tanke på de toxiner svartmögel kan släppa ifrån sig. Trots att, som du säger, möglet kommer "krympa" under sommaren.

Så min tanke är fortfarande att sanera möglet (antingen göra det själv eller anlita något företag), se över ångspärren och sedan eventuellt sätta in trygghetsvakten. Jag har också läst att ventilation i vissa fall kan förvärra snarare än förbättra.