Kallvind, blöta fläckar

2k läst  3 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Vi har precis besiktigat ett hus. Vinden är en kallvind med isoleringsskivor på vindsgolvet. Isoleringsskivorna har brun papp.
    Pappen hade fuktiga fläckar, eller rättare sagt, blöta fläckar, stora som femkronor, samt några få stora som en handflata. Totalt säkert mer än 100 stycken.
    Men det var inte någon fukt på isoleringen.
    På det spåntade taket syntes ingenting som läckte, det var inte fuktigt, kollade med fuktmätare.
    Besktningsmannen, runt de 60 var konfunderad. Han hade aldrig sett något liknande förr.
    Någon som har en ledtråd ?

Man blir ju lit skakis...

2. N
    Medlem Nivå 1

Re: Kallvind, blöta fläckar

Kondens från taket? Vet inte om det kan ha något att göra med omslagen kall/varm väderlek. Har för mig att det dessutom är norrsidan på huset som är mest utsatt för kondens. Skriver med ? Tycker mig ha hört någon IRL diskutera just detta. Kanske någon annan som vet bättre :-/

3. ylven
    Medlem · Nivå 9

Kan möjligen också vara att fuktig luft inifrån har kommit upp där och kondenserat. Om det vore kondens som hade droppat ner från yttertakets insida så borde det vara synbart där isf.

4. M
    Medlem Nivå 1

Det kan jag nog svara på. Jag har tilläggsisolering med brun vindpapp, den fick fuktfläckar när jag(en hantverkare) blåste om taket och det kom in lite regn på vinden. Så frågan är om taket är omlagt.. Tyckte också att det såg skumt ut med dom mörka fläckarna dom verkar inte torka upp, ser mer ut som man har spillt ut olja på ett papper..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: