Byggahus.se

Kallt tillflöde till vattenburen golvvärme

1. A
    Medlem · 2 inlägg

Anvandare123

Medlem
    Hej!

Har nyligen köpt hus med vattenburen golvvärme på nederplan. Får inte igång golvvärmen. Termostaterna står på max (de tre av fem med batterier i alla fall). Cirkulationspumpen brummar, men inga rör känns varma. Termometern ovan cirkulationspumpen står något under 25 grader, gick tillfälligt upp mot 30 en gång men föll sedan ned till under 25 igen. Någon som ser något direkt som ser tokigt ut eller vet något jag kan prova? Inga problem med värme upp till elementen på övervåningen.
    Tack!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210905_212959.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210905_213018.jpg

2. D
    Medlem · 104 inlägg

D.anne_85

Medlem
    Jag är ingen expert på golvvärme men har själv golvvärme och har ställt en del frågor till expertisen här på forumet som jag fått svar på. Du kommer få bättre svar från forumets experter framöver.

Jag blev lite fundersam på ditt inlägg och bilderna och undrar vad du har för temperatur i huset på över- respektive undervåning och hur har du märkt att golvvärmen inte fungerar?

Anledningen till frågan är att det normalt går varmare vatten till radiatorer än till golvvärmen, det kan vara ex 22 grader i golvvärmen och 50 grader till radiatorer, så att det är temperaturskillnad mellan dessa rör är inte konstigt. Så här års, beroende på var i landet du bor, så behöver vattnet i golvvärmen inte vara så mycket varmare än 25 grader, själv har vi 22,8 grader i systemet nu i Västra Götaland.

På bilden ser det ut som ställdonen, de vita hattarna, är lösa, är de det? Det ska inte påverka din temperatur nedåt då ställdonen normalt är strömlöst öppna, men kan vara värt att undersöka med hjälp av manualen till systemet.

3. A
    Medlem · 2 inlägg

Anvandare123

Medlem
    Tack för svar. Jag kan mycket väl oroa mig i onödan. Temperaturen i huset är OK men kan bli rätt kallt under natten och på morgonen.

4. D
    Medlem · 104 inlägg

D.anne_85

Medlem
    Vet du vad du har för temperaturinställning i din värmepump eller det som förser systemet med värme. Ett första alternativ kan vara att säkerställa att ni ställt in rätt temperatur där, dvs den ni vill ha i huset. Är det en värmepump så har den många inställningar med värmekurvor och liknande för att nå rätt temperatur, där får du nog se hur just din fungerar i manualen. Vad har du för värmepump? Tänk på att golvvärmesystem är tröga så ändrar du temperatur i värmepumpen idag ser du resultat ca 24 timmar senare i temperaturen i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.