Byggahus.se

Kallt när det blåser?

1. S
    Medlem · Stockholm · 37 inlägg

strömsborg

Medlem
    Jag har ett märkligt problem i vårt kök, det blir otroligt kallt när de blåser nord-vind. Vårt kök ligger mot norr och fasaden består av tegel, vad jag kan se så finns inga öppna "luckor" i fasaden förutom ordinarie ventilation i väggen samt i takfoten. När de blåser nord-vind sjunker temperaturen drastiskt i vårt kök och man känner hur de formligen blåser från köksskåpen (som står mot denna vägg innifrån)

Är de någon som har någon idé hur det kan bli sådan drastisk temperatursänkning bara för att de blåser när vi har en tegelfasad?

Normal temp i köket ligger på ca 20 grader, denna sänks till, om vi har otur till 12 grader om det blåser ordentligt. Ventilen (1) i väggen är "tätad" med rör ner till källaren samt fogskum runt så vinden i sig kan inte blåsa upp genom väggen där. Denna del av huset (köket) som är en tillbyggnad är byggt 1977.

Tacksam för hjälp med problemet och/eller tips på vart man kan vända sig med detta problem.

2. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 285 inlägg

mycke_nu

Medlem
    VI hade exakt samma problem i vårt (mycket äldre) hus.

I samband med renovering upptäckte vi att det blåste in på kattvinden ovanför köket, ner i innertaket och ut i skåpen. Dessutom gick vinden genom hela innertaket till kattvinden på andra sidan och vidare ut i det fria.

Just nu är hela vinden ovanför köket utblåst, kattvindarna är borta och köket är varmt och gott trots att vinden inte är uppvärmd och mellanbjälklaget oisolerat.

3. S

strömsborg

Medlem
    Mycket intressant svar. Jag har nämligen åxå ett loft med kattvind precis ovanför köket. Men jag undrar lite mer exakt vad du gjort för att få till de hos dig. Förstår att du tagit bort kattvinden men har du inte gjort någonting mer? Vart tar annars den kalla luften vägen nu (hos dig)? Kan du se vart vinden blåser/blåste in i ditt hus? Jag har så svårt att förstå hur de kan formligen blåsa från skåpen när man har en tegelvägg som jag tycker borde stå emot vinden som sådan. Som sagt, mycket intresserad att veta exakt hur du åtgärdat problemet

4. mycke_nu

mycke_nu

Medlem
    Huset är gammalt som sagt, byggt 1909 med tjock kalkstensväggar och nyare pålttak lagt på gammal spån.

Vinden kom in mellan ovansidan av stenmurarna och plåttaket, gick ner i springorna mellan de gamla golvbrädorna på kattvinden och rakt ner i skafferiet. Dessutom fortsatte som sagt en hel del i mellanbjälklaget till andra sidan och gick ut via golvbrädorna och kattvinden där. Detta medförde naturligtvis att taket i köket blev iskallt.

I samband med att vi renoverar så blåser vi som sagt ut hela vinden. Kattvindarna är borta och hela utrymmet får vindavvisare (luftspalt), ny isolering, fuktspärr, gips osv. Detta jobb har bara halvfärdigt eftersom det skall byggas kupor också, men skillnaden är som sagt ändå dramatisk.

Det gäller alltså att få det tätt, dock inte FÖR tätt i ett gammalt hus där konstruktionen förutsätter självdrag.

Hittade faktiskt en bild tagen efter att vi blåst ut kattvindarna och de gamla rummen. Köket ligger alltså under detta utrymme. Skafferiet ligger i princip under sågbocken mitt i bilden.

5. G
    Medlem · 6 978 inlägg

gaia

Medlem
    har du kallrasskydd i köksfläkten? Mycket kyla kan komma den vägen när fläkten är avstängt. Är fogarna i din tegelvägg tätta? Är tegelväggen torr? Fuktiga väggar isolerar mycket dåligt. Bara några punkter att kolla ....
    gaia

6. S

strömsborg

Medlem
    Tackar så mycket för svaret "mycke_nu", de låter som att de kan vara de som är problemet även i mitt hus. Hur menar du att utrymmet får vindavvisare (luftspalt), bygger du igen väggen mellan stenmuren och lodrätt upp till taket eller?
    Jag har tre st ventiler i takfoten ovanför den aktuella tegelväggen, kan dessa vara någon bov i dramat tro?

"gaia", jag har fixat ny fläkt med kallrasskydd då jag haft en teori om att kylan kunde komma den vägen men dock ingen skillnad efter bytet av fläkt. Fogarna i tegelväggen är täta förutom ett mindre antal ventilationshål som jag vid ett tillfälle tätade provisoriskt för att se om de blev skillnad, men inte de. Om tegelväggen är torr kan jag dock inte med hundraprocentig säkerhet svara på (har inte gjort fuktmätning) men de blir inte kallt i köket om de så är -20 grader ute så länge de inte blåser mot väggen. Jag tackar iaf för tipsen.

7. mycke_nu

mycke_nu

Medlem
    Nej, vindavvisaren är en luftspalt i form av oljehärdade masoniteskivor mellan det gamla spåntaket och den nya isoleringen mellan takstolarna. Luftspalten leder vinden som tränger in genom taket uppåt mot nocken och ut.

Vi kommer att lämna murarna exponerade, så det blir ett visst tätningsproblem mellan dem och gipsskivorna som skall sitta i taket, men vi hoppas lösa det med någon form av elastisk fogmassa.

8. S

strömsborg

Medlem
    Sorry om jag är frågvis men vill bara försäkra mig om att jag förstår dig rätt. Sätter du masoniteskivorna direkt mot eller med distans mot de nuvarande taket mellan takstolarna, sedan isolering direkt mot masoniten och ytterligare materiel mot isoleringen (för att hålla isoleringen på plats så det inte ramlar ner)?

9. mycke_nu

mycke_nu

Medlem
    Precis. Distanserna ca 25 mm höga syns faktiskt på bilden! Sedan skruvades masoniten mot dessa.

Nästa steg blev tvärsgående glespanel 1x4" med 400 mm c-c på något påbyggda takstolar. Mellan denna och masoniten isolerade vi med 190 mm stenull. Sedan ångspärr och gips.

10. S

strömsborg

Medlem
    Jag tackar så mycket för hjälpen och hoppas på varmare kök hädanefter :)

11. knekten
    Medlem · östergötland · 1 290 inlägg

knekten

Medlem
    Hej! hur ser ett kallras skydd ut å vad innebär det i en köksfläkt?:)

12. P
    Medlem · Stockholms Län · 2 632 inlägg

Per-Erik

Medlem
    Det är typ ett lock som åker igen om luft passerar nedåt. Som en backventil typ.

Jag har dock sett att Pax (eller var det Frech?) inte rekomenderar kallras skydd i hus som har självdrag.

"edit"
    http://www.pax.se/html/ventguide/iventguide7.htm
    Hittade på Pax hemsida..

13. G
    Medlem · 6 978 inlägg

gaia

Medlem
    min ser ut som 2 halvmånar som hänger i kanalen mellan köksfläktens utblås och den påkopplade ventilationsrör. Om du tar av röret från fläkten så kan du se om det sitter sådant eller inte. Halvmånar lyfts när fläkten är på och faller ner/täpper till hålet när man stoppar fläkten.
    Men det brukade dra ordentligt därifrån hos oss så man märkte tydligt att det inte fanns något kallrasskydd :). Spisens platta var kallare än kylskåp :). Det skåp som ventilationsrör gick genom var kall inuti så jag använde skåpet som svall /skafferi tills vi monterade kallrasskyddet ...
    gaia

14. S
    Medlem · 418 inlägg
    Hej ! Tecken på dålig vindtätning. Spelar ingen roll hur mycket isolering det finns ,om vindtätningen är bristfällig.Ett hus med lite isolering, o riktig vindtätning klarar sig hyfsat bra .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.