Byggahus.se

Kallt i huset efter uppgradering av värmesystem i radhussamfällighet

1. A
    Husägare Nivå 7
    I radhussamfälligheten som jag bor i har det gamla värmesystemet renoverats förra året, eftersom värmen upplevdes som ojämn av vissa fastigheter/tomträtter.

Vi har fjärrvärme in till en undercentral, varifrån värmen leds ut till alla hus. Förutom att styrsystem, pumpar etc i undercentralen byttes ut, installerades även radiatorventiler och termostater (Heimeier) på elementen i varje hus.

Ett flertal okända läckor i ledningar i marken upptäcktes också (genom att trycket föll) när det nya värmesystemet skulle tas i drift, så det var också grävningsarbete inblandat och nya rör drogs i marken.

Ingen injustering av värmen gjordes ifjol, eftersom det inte blev tillräckligt kallt förra vintern. Entreprenören hävdar att injustering gjorts, så jag antar att styrelsen i samfällighetsföreningen har betalat sista fakturan.

Huset som jag bor i är ett gavelradhus i två våningar, byggt 1968. Före renoveringen låg värmen på en jämn nivå runt 24 grader i huset. Det som beställdes vid renoveringen var en värmenivå på 22 grader +/- 1 grad.

Värmen i huset har efter renoveringen legat stabilt runt 19 grader (vid utetemp -4). Nu när det varit kallare ett tag (13 minusgrader) har inomhustempen sjunkit till 18 grader. Inomhus mot ytterväggen är det 14 grader.

Värmeelementen i huset har luftats. Termostaterna står på max. Elementen känns varma upptill (och på inkommande rör) och kalla nertill (och kalla på returen). I badrummet finns ingen radiatortermostat, men handvredet är fullt uppställt, där är höger halva varm (där rör går in och ut) och vänster halva är kall.

Jag har frågat styrelsen om det inte behöver skickas ut mer värme till ett gavelradhus pga kylande yttervägg, men svaret är att det inte finns något som stryper tillförseln till något hus. Trycket till varje hus är samma och är anpassat till 2 våningar. Jag har frågat hur man ska ställa in så att man för mer värme och svaret är att jag får skruva som jag vill på elementen i mitt hus och att det finns ett speciellt verktyg för detta.

Det tycks som om att det verkar vara tillräcklig värme i grannhusen.

Så frågan är var och hur ska jag skruva för att få upp värmen till 22 grader?

2. A
    Husägare Nivå 7
    Problemet med badrumselementet, där högersidan var varm och vänstersidan var kall löstes genom att gå igenom och lufta alla elementen igen.

Luftningen löste dock inte problemet att det fortfarande var kallt inne, så jag ringde till entreprenören som skickade ut ett proffs som justerade alla radiatorventiler (med specialverktyg och god kunskap). Nu är hela elementen varma och returledningarna ljummare än kalla. Så nu är det varmt och gott i huset! :D

• Laddar…