325 läst · 13 svar
325 läst
13 svar
Kallställa sommarstuga, tömma vattenrör
Hej,
Jag ska för första vintern kallställa sommarstugan.
Jag kommer börja med att tömma varmvattenberedaren. Öppna alla kranar. Hur gör ni för att tömma vattenledningarna? Kör ni med tryckluft och håller ni med handen mot vattenkranen med tryckluftsventilen och försöker få så lite luft som möjligt att sippra ut eller finns det någon ventil för det?
Jag kommer börja med att tömma varmvattenberedaren. Öppna alla kranar. Hur gör ni för att tömma vattenledningarna? Kör ni med tryckluft och håller ni med handen mot vattenkranen med tryckluftsventilen och försöker få så lite luft som möjligt att sippra ut eller finns det någon ventil för det?
Det har kallställts förut av förra ägaren men får inte tag på honom När jag köpte det så såg jag vart han hade kopplat isär iaf.T topmount skrev:
Kort kontrollfråga, vet du hur du tömmer VVB? Kan behövas en manual för att tömma beredaren helt?Hacken skrev:Hej,
Yes har tömt VVB förut korrekt TROR jag. Jag vrider på en grej så hör jag hur det tömmer ut till kammarbrunnen. Dom två kopplingarna varm och kall var isärkopplade när jag köpte huset. Så det räcker med att koppla isär dom också då så är det tomt? Och när jag gör det så blir det inget tryck i vattensystemet när man öppnar kranarna och pumpen och vattentrycksbehållaren är frånkopplad.P paralun skrev:
Jo den där "grejen" är viktig, man öppnar då säkerhetsventilen så att det dräneras.Hacken skrev:Yes har tömt VVB förut korrekt TROR jag. Jag vrider på en grej så hör jag hur det tömmer ut till kammarbrunnen. Dom två kopplingarna varm och kall var isärkopplade när jag köpte huset. Så det räcker med att koppla isär dom också då så är det tomt? Och när jag gör det så blir det inget tryck i vattensystemet när man öppnar kranarna och pumpen och vattentrycksbehållaren är frånkopplad.
Det brukar sedan finnas även en luftskruv men kopplar man isär ledningarna så är det ännu bättre.
Liknande trådar
-
Lägga fiskbensparkett efter installation av köksstommar
Golv -
"Platsbyggd" garderobsvägg på IKEA-stommar
Inredning -
Tömma PEM slang inkommande vatten sommarstuga
Vatten & Avlopp -
Tömma inkommande vatten inför vintern (sommarstuga)
Vatten & Avlopp -
Pex rör i sommarstuga. Måste allt vatten tömmas även om det är pex rör?
Vatten & Avlopp