Byggahus.se

"Kallställa" fuktigt förråd.

445 läst  8 svar

1. 2
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Har idag ett garage/förråd med en vägg emellan. Förrådsdelen är isolerad med isolering direkt mot ytterpanelen. Inte nog med det, det sitter även plast och slutligen gips. Ingen uppvärmingen sker och har aldrig gjort.

Detta har resulterat i ett fuktigt förråd där gipsskruvarna börjat rosta i tak. Rost har även uppstått på exempelvis verktyg. Lite svartmögel på en vägg.

Detta kommer leda till att jag kommer riva ut all isolering och gips och helt kallställa förrådsdelen likt garaget och ta ner väggen som skiljer utrymmena. Jag använder detta för lite för att fundera på att värma upp.

Tanken är att få det så snyggt och fräscht som möjligt.

Bör man tänka på något speciellt? Lämpligt att klä väggar med? Det finns vatten indraget, inga bekymmer med det? Alla "bra att tänka på" är välkomna.

Tack!

2. S
    Medlem · Nivå 8
    Har du vatten där så får du frostsäkra det.
    Eller koppla bort vattnet.

Det är väl bara att riva inifrån och bara spara ytterpanelen.
    Tänk på att du behöver ventiler så fukt kan vädras ur.

//AA

3. M
    Husägare · Nivå 8
    Utan isolering kommer det bli betydligt varmare när solen skiner på sommaren. Det behöver inte vara ett problem men visar att det ibland kan vara idé med isolering även om man inte tänkt ha någon värmekälla.

4. 2
    Medlem Nivå 2
    Saiter:
    Kanon, tack!

Magnus E K:
    Okej, hade inte en tanke på det med värmen. Men vågar jag isolera om det inte ska värmas upp? Bara skippa plasten? Är ju trots allt enbart fuktproblemet jag vill eliminera.

5. S
    Medlem · Nivå 8
    En avfuktare kanske vore nått??

//AA

6. A
    Medlem · Nivå 18
    Det blir väl inte torrare för att du tar bort isoleringen? Om du inte tar in blöta saker i förrådet så kommer det i längden att vara ungefär lika fuktigt inne som ute. Om det inte är torrt nog lär det inte hjälpa att ta bort isoleringen. En avfuktare och så tätt som möjligt är en lösning. Värme är en annan lösning. Det behöver då inte vara uppvärmt till 20º. Det räcker med att det är lite varmare än ute. En tredje lösning är att ta bort allt som inte tål fukten. Det inkluderar förutom gipsen även verktygen som rostat. Det kanske går att ha ett tätt skåp med lite värme för vissa verktyg.

7. 2
    Medlem Nivå 2
    Avemo: Tack för input. Som sagt, är inte helt hemma inom detta. Jag tillför åtminstone ingen fukt självmant där vintertid, då jag knappt nyttjar utrymmet då. Så blöta saker osv är nog inte problemet.

Men kan det vara plasten som är boven, eller att det helt enkelt är för otätt? Slog mig nu att det är öppet på en del ställen.

Fungerar det med valfri avfuktare även för kalla utrymmen?

8. M
    Husägare · Nivå 8
    En avfuktare som bara går vid behov borde vara det mest ekonomiska sättet att hålla nere fukten, men om det saknas golvbrunn för att leda bort vattnet kanske lite opraktiskt beroende på hur ofta du vill gå dit och tömma behållaren.

9. A
    Medlem · Nivå 18
    Plast kan om det används fel ställa till stora problem. Därom är nog de flesta överens. Min icke professionella tro är att det inte kan vara orsaken till fukten i en ouppvärmd bod.
    Det finns olika sorters avfuktare. Kondensavfuktare kan inte fungera vid minusgrader och har en högst begränsad funktion vid ett fåtal plusgrader. För möglets skull kan man då konstatera att när det är för kallt för att avfuktaren skall fungera så är det också för kallt för att möglet skall trivas. ställer du dit en kondensavfuktare blir det torrare under i alla fall vissa perioder. Kanske det räcker.

Sorptionsavfuktare fungerar även vid minusgrader men är troligen lite dyra för vad du skall ha den till.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka