Hej,
Jag har en braskamin enligt bild. Jag har inget spjäll uppåt i skorsten och har inte heller annan temperatur om jag sticker upp handen mot röret än vad jag har i rummet i övrigt. Jag har fått information tidigare att det bildas likt en luftbubbla pga temperaturskillnaden (och därför också blivit tipsad att tända ett ljus i 15 minuter innan man börjar elda för att spräcka bubblan). Ngn som kan bekräfta om detta är rätt?
Dock har jag kallt som fan på golvet och specifikt vid kaminen, och nu har jag hittat att lufttillförseln till kaminen (som går under golvet och upp genom ett galler på utsidan) också naturligtvis är en källa där kalluft letar sig in utifrån.
Fråga
Jag har en braskamin enligt bild. Jag har inget spjäll uppåt i skorsten och har inte heller annan temperatur om jag sticker upp handen mot röret än vad jag har i rummet i övrigt. Jag har fått information tidigare att det bildas likt en luftbubbla pga temperaturskillnaden (och därför också blivit tipsad att tända ett ljus i 15 minuter innan man börjar elda för att spräcka bubblan). Ngn som kan bekräfta om detta är rätt?
Dock har jag kallt som fan på golvet och specifikt vid kaminen, och nu har jag hittat att lufttillförseln till kaminen (som går under golvet och upp genom ett galler på utsidan) också naturligtvis är en källa där kalluft letar sig in utifrån.
Fråga
- Kan jag täppa till den ventilen med typ frigolit och tejp eller liknande under perioder då kaminen inte används?
Har bara erfarenhet av två eldstäder.
Den jag nu haft i tjugo år och en tidigare i 10 år.
Båda har friskluft utifrån grunden/stenfoten.
Den första rakt in under braskaminen, en Jötul Peis 17 A.
När vi eldat färdigt för dagen, stängdes ett spjäll på röret.
På nuvarande anläggning har ett liknande luftrör fast rakt in under kaminens asklåda och eldrist.
Hela kaminen är s a s luftätt. När vi eldat färdigt stänger vi ett spjäll mellan kamin och skorsten.
Ett uttag finns i spjället, likt på kakelugnar, så att det inte kan bli helt tätt. Typ ett grunddrag, för att undvika eventuell coldioxidförgiftning.
Inget av dessa system ger kalldrag, nedkylning mm sen elden falnat.
Fixa ett spjäll på tilluftskanalen eller ett mellan eldstad och skorsten om kaminen är tät.
Wirar för att manöverera spjäll oavsett var de sitter är fint att dra genom klena kopparrör. Med lite olja så löper de fint. Användes förr på ånglok.
Löd fast en patronhylsa på översta änden av kopparröret, så har du en bra tratt för att fylla på olja vartannat år.
Lite simpelt smide, så kan du fixa manöverhandtag till vajrarna.
Den jag nu haft i tjugo år och en tidigare i 10 år.
Båda har friskluft utifrån grunden/stenfoten.
Den första rakt in under braskaminen, en Jötul Peis 17 A.
När vi eldat färdigt för dagen, stängdes ett spjäll på röret.
På nuvarande anläggning har ett liknande luftrör fast rakt in under kaminens asklåda och eldrist.
Hela kaminen är s a s luftätt. När vi eldat färdigt stänger vi ett spjäll mellan kamin och skorsten.
Ett uttag finns i spjället, likt på kakelugnar, så att det inte kan bli helt tätt. Typ ett grunddrag, för att undvika eventuell coldioxidförgiftning.
Inget av dessa system ger kalldrag, nedkylning mm sen elden falnat.
Fixa ett spjäll på tilluftskanalen eller ett mellan eldstad och skorsten om kaminen är tät.
Wirar för att manöverera spjäll oavsett var de sitter är fint att dra genom klena kopparrör. Med lite olja så löper de fint. Användes förr på ånglok.
Löd fast en patronhylsa på översta änden av kopparröret, så har du en bra tratt för att fylla på olja vartannat år.
Lite simpelt smide, så kan du fixa manöverhandtag till vajrarna.
Redigerat:
Petitess, men man skall inte utgå från att kakelugnar alltid har ett urtag i spjället. Våra två har det exempelvis inte. Sotaren hade gärna sett att det klippts ett hörn, men vi ser till att inte dra igen spjällen helt istället. Så om man inte vet, bör man utgå från att det är helt tättslutande spjäll.H Hybro skrev:
Däremot som TS frågade, så går det utmärkt att stänga spjället i tilluftskanalen, när man eldar färdigt.
Det ska ju inte bli kallt på golvet.
Blir det så när Du eldar, så stäng spjället till t ex hälften. Du får prova dig fram.
Det ska ju inte bli kallt på golvet.
Blir det så när Du eldar, så stäng spjället till t ex hälften. Du får prova dig fram.
Liknande trådar
-
Kärvande innerdörr - går ej att stänga
Fönster & Dörrar -
Stänga av rumsvärme vid viss utomhustemp - Daikin Altherma
Värmepumpar -
Skev dörr - går inte att stänga
Möbelsnickeri -
Nödströmsanläggning - stänga av vissa förbrukare
Villalarm & Hemautomation -
Golvbrunn i källare/garage och en brunn utanför - stänga golvbrunn inomhus?
Vatten & Avlopp