Byggahus.se

Kallras på Reynaers alu vikdörr och slagdörr

1. O
    Medlem Nivå 8
    En byggfirma har byggt en tillbyggnad till villan.
    Dörrpartierna är modell Reynaers CF 68 .
    Fönsterfirman (stor och känd) som levererat fönsterna/dörrarna sålde dem som tillverkade för att sättas i fasad (dvs ej uterum) och att de skulle ha bra isolering. De sa att de var lika bra eller bättre än Schucos motsvarande ASS 70FD.

Jag är lite besviken på att det är kallras på vissa delar av partierna; jag har mätt upp 14-15 grader på vissa delar av alu-karmarna när det är 23-24 grader varmt i rummet.
    FRÅGA: Är det normalt/acceptabelt med sådana temperaturer på dörrar som är tillverkade för att sättas i fullisolerade fasader? Fönsterleverantören säger att det är normalt och att det får man räkna med.
    Vad skall jag göra (har ej betalt slutbelopp för tillbyggnaden än)? Acceptera eller tex begära rättning eller avdrag? Vad är rimligt?

Bifogar 2 foto med mätvärden från kväll samt 2 skisser från mätning på morgon.
    Bifogar även u-värdesuträkningen för partierna.

Mätningen med fotona (kväll):
    Utomhus ca 3-4 grader.
    Inomhus ca 24 grader.

Mätningen med skisserna (morgon):
    Utomhus -5 grader
    Inomhus vägg ca 23,2 grader

2. M
    Medlem Nivå 11
    Så det blev Reynaers till slut? 2- eller 3-glas?

Enligt din U-värdes-beräkning så har glasen mer än dubbelt så bra värde som profilerna. Så helt orimliga är väl inte dina mätningar?

Jag har Schucos ASS 80 FD med 3-glas men det är inte färdig-isolerat runt kanten så en mätning där ger nog inte så mycket till jämförelse.

3. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Hur är det på resterande fönster i huset?

4. O
    Medlem Nivå 8
    2-glas.
    Hade tänkt mig Reynaers CF 77 som skall ha lite bättre u-värde men blev missförstånd mellan mig och byggfirman (otydlighet i kontraktet). Dock har fönsterfiman tidigare påstått att CS 68 i praktiken visat sig ha lite bättre u-värde än CS 77 (de kund inte förklara varför).

Det som jag är fundersam/missnöjd över är att det på flesta delar avprofilerna ligger på ca 15,5-19,5 grader men på vissa ställen ligger på 14-15-16 grader.
    Kanske spelar detta inte så stor roll ur energisynpunkt då områdena med låga temperaturer är ganska små rent kvm-mässigt?

5. O
    Medlem Nivå 8
    Gamla kopplade träfönster från 68. På en av bifogade skisserna är just ett sådant inritat samt temp uppmätt. Klart bättre isolervärde!

6. O
    Medlem Nivå 8
    Ping! :)

7. L
    Medlem Nivå 5
    Hej
    Det är en byggprodukt begär prestandadeklarationen på produkten så får du svart på vitt vad du har fått .
    Är det inte CE märkt får det inte säljas i Sverige.

8. O
    Medlem Nivå 8
    Hej.
    Skall kolla upp det. Tack.