Kallförråd med plåttak får kondens

1k läst  26 svar

Nästa tråd i Tak & vind
  1. P
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Har ett kallförråd med plåttak där det blir ganska mycket kondens på ibland. Där finns inget mer än plåten, ingen plast etc. Där finns heller inte några ventiler och det är gansks tätt mot marken då det är träfasad och sen en plåtbit som går ner i marken.

Hur ska jag gå tillväga för att ta bort kondensen?

Jag tänkte 1. Ta upp två hål för ventiler. 2 sätta upp nån form av plast eller oljeboard i taket, vet dock inte exakt hur då jag vill undvika att kondens lägger sig uppe på plasten/boarden.

Några tankar som kan hjälpa mig?
    Inte jag som byggt förrådet.

Tack!

2. Isakare
    Medlem · Nivå 11
    Det blir kondens under plåttak.
    Du får lyfta plåten och bygga ett undertak.

3. useless
    Självbyggare · Nivå 17
    Börja att ventilera så ser du sen om problemet kvarstår.

4. P
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Att det blir kondens förstår jag men att lyfta bort plåttaket för att lägga undertak blir för mycket då det gränsar mot grannen osv.

Finns det inget jag kan göra utan att lyfta bort plåttaket? Reglarna är synliga.

5. J
    Medlem · Nivå 18
  6. useless
    Självbyggare · Nivå 17
    Hmm...
    "Lagras i obruten förpackning eller så att den ej utsätts för fukt och värme."

Låter som konstiga rekommendationer för en produkt som ska ligga direkt under ett plåttak...

7. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Har du löst problemet? Jag har precis samma problem med kondens på plåttak till en vedbod. Har läst att det ska finnas färg för kondens på plåttak vilket låter väldigt smidigt. Är det någon här inne på forumet som testat eller hört något om denna lösning? Har funderat på att lyfta bort hela taket och lägga råspånt (var min första tanke vid bygget. Man ska alltid göra som man tänker först;)
    Skickar med länken så kan du läsa lite om detta själv. Har frågat runt om färgen men har inte hittat ngt ställe ännu som säljer den. Nu har jag skickat förfrågan till tillverkaren alcro så får jag se vad dom svarar.

https://www.alcro.se/Pro/Nyhetsbrev...-problem-med-kondens-i-garage-och-pa-plattak/

8. R
    Medlem · Nivå 15
    En vedbod , öppna upp 20 cm runt under taket så blir det ventilation och ingen kondens , ved innehåller
    fukt och det blir varmt i boden = kondensproblem
    Min vedbod är öppen på så vis ingen kondens
    Enda nackdelen att ha öppet är att getingarna bygger bo , men jag har myggnät där för att
    slippa dom

9. S
    Medlem Nivå 1
    Hej Rävlyan.
    Tack för svar.
    Är du helt säker? Har du varit in i vedboden vid väderomslag vintertid då solen ligger på plåttaket. Jag har springor på väggpanelen runt hela boden. Skulle detta inte räcka menar du för ventilationen?
    Jag menar inte att du fel i det du säger.
    Jag bara i frågasätter :)

10. S
    Medlem Nivå 1
    Jag får precis samma problem med altan taket vintertid vid väderomslag med droppande från plast taket även fast det är öppet på sidorna.

11. R
    Medlem · Nivå 15
    Har aldrig haft kondens i taket ,även fast jag varit lite dum att trava in lite för fuktig ved
    Konstigt med era tak . är det tätt överallt annars hos er , mitt golv är det hål i gjorda
    med 80mm dosborr för just ventilation , samt att travarna är med ca 5 cm mellanrum kanske det är skillnaden

12. S
    Medlem Nivå 1
    Jag fattar inte heller:(
    Golvet är väl tilltagna springor i för att ventilationen under ifrån ska vara mycket god. Även golvet ligger högt upp från marken också. Lägger alltid mina travar en bit ifrån varandra för att dom inte ska ligga tätt utan även kunna ventilera där också.
    Du kanske har turen att inte vara i din vedbod vid väderomslag. Eller så tittar du aldrig upp mot taket ;) :)

13. R
    Medlem · Nivå 15
    Har 2 upplag ett under altanen med plåt under och vedboden där jag hämtar den torraste på vintern ,
    använder lite hipp som happ till vedpannan och en del i öppna spisen , torr för det inte ska osa inne

14. J
    Medlem · Nivå 7
    Jag har en vedbod som är rejält öppen överallt, fick ändå massor med kondens i höst under plåttaket. Det bara droppade ned och jag fick mögel på veden. :thinking:

15. P
    Medlem Nivå 3
    Vet inte. Jag gjorde ventilhål i början av sommaren och sen dess har det ju inte varit så mycket som kunnat kondensera om vi säger så . Vi får se i höst men jag tvivlar på att problemet är löst.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: