En fråga från en lite orolig husägare 
Vi håller på renovera källaren under ett hus från 1940. Jag skall installera golvvärme så jag gräver ner till 50 cm (10 makadam, 30 cm cellplast, 10 cm betongplatta med ingjuten golvvärme). Nu har killarna grävt ner jäms med klacken och jag ser att den är 17-10 cm bred mätt från källarväggen, men ganska tunn, kanske bara 20 cm tjock. Det blir alltså ca. 30 cm lera under klacken som ligger synlig i den nya utgrävningen. Frågan är om det finns risk för ras och jag behöver tänka om. Hur i så fall?
Den utvändiga dräneringen är tio år gammal och ligger strax under klacken och alltså över utgrävningens bottennivå. Därför tränger det också upp lite vatten som syns till vänster i bild.
Tacksam för konstruktiva svar
Vi håller på renovera källaren under ett hus från 1940. Jag skall installera golvvärme så jag gräver ner till 50 cm (10 makadam, 30 cm cellplast, 10 cm betongplatta med ingjuten golvvärme). Nu har killarna grävt ner jäms med klacken och jag ser att den är 17-10 cm bred mätt från källarväggen, men ganska tunn, kanske bara 20 cm tjock. Det blir alltså ca. 30 cm lera under klacken som ligger synlig i den nya utgrävningen. Frågan är om det finns risk för ras och jag behöver tänka om. Hur i så fall?
Den utvändiga dräneringen är tio år gammal och ligger strax under klacken och alltså över utgrävningens bottennivå. Därför tränger det också upp lite vatten som syns till vänster i bild.
Tacksam för konstruktiva svar
Redigerat:
Det där känns inget vidare enligt mitt tycke. Man ska inte gräva djupare än underkant sula. I annat fall riskerar man att underminera bärigheten.
Dom som gräver under sulan för att få högre takhöjd har gjutit nytt för att inte förlora bärigheten.
Jag är en amatör i konstruktion så invänta svar från någon som är inom yrket.
Jag håller nämligen på med samma sak men gräver absolut inte djupare än underkant sula enligt fakta jag fått.
Dom som gräver under sulan för att få högre takhöjd har gjutit nytt för att inte förlora bärigheten.
Jag är en amatör i konstruktion så invänta svar från någon som är inom yrket.
Jag håller nämligen på med samma sak men gräver absolut inte djupare än underkant sula enligt fakta jag fått.
Det bör inte vara något större bekymmer, även om jag hade grävt ur med en liten skidbacke inåt för säkerhets skull. Klacken bör ju gå ut lika mycket på utsidan huset, och blir då runt halvmetern eller mer. Några cm tappad bärighet på insidan torde inte påverka nämnvärt.
En smula korkat dock att gjuta sulan på lera (om jag ser rätt). Om den torkar minskar den rätt rejält i volym och sättningsskador riskeras.
En smula korkat dock att gjuta sulan på lera (om jag ser rätt). Om den torkar minskar den rätt rejält i volym och sättningsskador riskeras.
Isoleringen som ligger under dräneringen lär vara någon dränerade typ. Tills du har gjutit plattan är det inget som håller trycket från marken utanför, trodde de var därför man inte skall gräva under. Men jag är ingen expert. Tycker din sula var jämn o fin. Tror inte någon hade grus under när man gör förr. Är väl gjort som engelsmännen gör. Formen är ett dike i leran.
Tack för svar. Lite olika bud. Jag svävar själv mellan att det kan ju inte så mycket massa kan ju inte flytta sig, men å andra sidan har jagh ju känt att huset skakar när stora lastbilar kör förbi så leran är ju "flytande" på något sätt.
Något jag fundera på är att gjuta den "skidbacken" som du nämner term. Kanske betong blandat med leca-kulor för att få både bärighet och isolering. Dock vet jag inte om det behövs.
En liten skiss.
Något jag fundera på är att gjuta den "skidbacken" som du nämner term. Kanske betong blandat med leca-kulor för att få både bärighet och isolering. Dock vet jag inte om det behövs.
En liten skiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det ser dessvärre inte så kul ut det där. För att undvika att försämra markens bärförmåga ska man inte gräva ner längs med sulans kant utan man ska hålla sig utanför en ”slänt” med lutningen 1:2. Med största sannolikhet har man grävt på liknande sätt på utsidan så då står huset på en liten ”lervägg” lika bred som sulan. Det du bör göra är att gjuta någon form av stöd så inte leran kan röra sig inåt. Du bör även sätta tillfälliga stöttor i sidan för att säkerställa att inte väggen rör sig inåt pga massorna utanför. När plattan är på plats kan du sedan ta bort dessa. För att spara 10cm i höjd kan du skippa makadamlagret och ersätta cellplasten med typ pordrän. Att bara göra en enkel ”skidbacke” tror jag inte är lösningen utan det bör nog vara en riktig balk som du armerar ihop med den nya plattan.
B bossespecial skrev:Det ser dessvärre inte så kul ut det där. För att undvika att försämra markens bärförmåga ska man inte gräva ner längs med sulans kant utan man ska hålla sig utanför en ”slänt” med lutningen 1:2. Med största sannolikhet har man grävt på liknande sätt på utsidan så då står huset på en liten ”lervägg” lika bred som sulan. Det du bör göra är att gjuta någon form av stöd så inte leran kan röra sig inåt. Du bör även sätta tillfälliga stöttor i sidan för att säkerställa att inte väggen rör sig inåt pga massorna utanför. När plattan är på plats kan du sedan ta bort dessa. För att spara 10cm i höjd kan du skippa makadamlagret och ersätta cellplasten med typ pordrän. Att bara göra en enkel ”skidbacke” tror jag inte är lösningen utan det bör nog vara en riktig balk som du armerar ihop med den nya plattan.
Det låter onekligen inget vidare. Är det något sådant du har i tankarna? Antar att man kan använda isodrän med hög bärighet som gjutform. Hur brett stöd tror du jag behöver? Antar att isodränen (95kpa) också ger visst stöd. Betongplattan beräknas bli 10cm med ingjuten golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag är inte heller yrkeskunnig inom detta, men jag tror att du skall ha markduk direkt på leran och sedan isodrän/pordrän. Annars sätter porerna igen efter ett tag och då förlorar du isolationsförmåga.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Minska risk för inbrott
Villalarm & Hemautomation -
Förslag på elektriskt låshus/lås
Fönster & Dörrar -
Vad är risken med för stora plattor på oisolerad platta?
Golv -
Hur tjockt flytspackel för elektrisk golvvärme och armering
Byggmaterial & Byggteknik -
Isolera källargrund - risk för sättning
Grund & Markarbeten
