2 031 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Källargrund Hur djupt behöver jag gräva?
God dag!
Fråga:
Hur djupt behöver jag gräva?
Mått:
Innemått: Takhöjd 2,5m, Väggar 15m x 10m.
Isolering?
Hur bygger jag taket som inte ska vara under huset utan ska ha en trädgård ovanpå?
Förklaring:
Jag är i startgroparna på mitt nya hus projekt där det ska ingå en källare. Ovanpå det ska det självfallet vara ett hus, men källaren ska var lite längre än huset hade jag tänkt.
Men innan jag köper tomten så måste jag veta hur djupt jag behöver gräva, i och med att jorden här i Skåne kan vara lite väl luriga.
Tycker jag är ganska haj på det här med internet, men har verkligen inte hittat någon bra sida om detta.
all råd är bra råd!
Victor
Fråga:
Hur djupt behöver jag gräva?
Mått:
Innemått: Takhöjd 2,5m, Väggar 15m x 10m.
Isolering?
Hur bygger jag taket som inte ska vara under huset utan ska ha en trädgård ovanpå?
Förklaring:
Jag är i startgroparna på mitt nya hus projekt där det ska ingå en källare. Ovanpå det ska det självfallet vara ett hus, men källaren ska var lite längre än huset hade jag tänkt.
Men innan jag köper tomten så måste jag veta hur djupt jag behöver gräva, i och med att jorden här i Skåne kan vara lite väl luriga.
Tycker jag är ganska haj på det här med internet, men har verkligen inte hittat någon bra sida om detta.
all råd är bra råd!
Victor
Du får nog komplettera med uppgifter på hur mycket av källarväggen som ska sticka upp som sockel ovanför mark också. Det kan ju vara alltifrån 10-90% av väggens höjd...
Jag kan dock ingenting om Skånes lerjordar, så jag vet inte hur tjock skikt man vill använda för markberedning under plattor där, men annars är det väl bara att räkna baklänges; säg 10 cm betongplatta, under det 20-30 cm isolering, under det 10 cm makadam, och därunder något bärlager (vars tjocklek och komposition jag som sagt inte kan förutsättningarna för).
Jag kan dock ingenting om Skånes lerjordar, så jag vet inte hur tjock skikt man vill använda för markberedning under plattor där, men annars är det väl bara att räkna baklänges; säg 10 cm betongplatta, under det 20-30 cm isolering, under det 10 cm makadam, och därunder något bärlager (vars tjocklek och komposition jag som sagt inte kan förutsättningarna för).
Tack för det snabba svaret.
Hela väggen ska var under jorden dvs. 100%.
Hela väggen ska var under jorden dvs. 100%.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vet man på förhand hur djupt borrhål man behöver borra för bergvärme
Värme allmänt -
Behöver lägga 18mm djupt undergolv, hittar inte spånskivor
Golv -
Stenläggning garageuppfart, hur djupt behöver man gräva, byggaren är nöjd men jag är tveksam
Grund & Markarbeten -
Hur djupt ska vi jordborra och hur högt behöver hålet fyllas med cement för pergola?
Altan & Uteplats -
Hur djupt behöver sulan till krypgrund ligga?
Grund & Markarbeten