1 274 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Källargolv mot mark, nytt golv
Hej,
Vi är i planerna att renovera ett rum i källaren (betong) där plattan är direkt mot marken.
Rummet är 14 kvm och vi upplever inga bekymmer med fukt i källaren överlag.
Tanken med rummet är att göra det till ett gym med lite maskiner. Inga stora vikter kommer släppas i golvet.
Jag blir inte riktigt klok gällande hur vi ska resonera och ber därför om era råd.
Målet är att kunna lägga en plast/gummimatta likt de som brukar finnas på vanliga gym.
Jag har kikat lite på Platon där de finns självventilerande och mekaniska varianter.
Min fundering är om ni tror att självventilerande med ventilerade socklar kan fungera?
Alternativt om någon sitter på någon annan lösning som inte kostar en förmögenhet?
tack för förhand!
Vi är i planerna att renovera ett rum i källaren (betong) där plattan är direkt mot marken.
Rummet är 14 kvm och vi upplever inga bekymmer med fukt i källaren överlag.
Tanken med rummet är att göra det till ett gym med lite maskiner. Inga stora vikter kommer släppas i golvet.
Jag blir inte riktigt klok gällande hur vi ska resonera och ber därför om era råd.
Målet är att kunna lägga en plast/gummimatta likt de som brukar finnas på vanliga gym.
Jag har kikat lite på Platon där de finns självventilerande och mekaniska varianter.
Min fundering är om ni tror att självventilerande med ventilerade socklar kan fungera?
Alternativt om någon sitter på någon annan lösning som inte kostar en förmögenhet?
tack för förhand!
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Varför inte bara en nålfiltsmatta för ca 200kr/kvm och sen gummimatta typ gymmets där vikterna kanske släpps?
Vi har samma situation när vi gjorde gym i källaren under pandemin, jag valde enklast möjliga lösning och köpte såna här "pussel" mattor. Tycker de har funkat bra, det är ju lätt att lyfta på dem om man vill inspektera hur det ser ut under med tanke på ev fukt tänker jag.
https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-skyd...W_IVSrA2NKa99qotJ_MbXWEVhIs0Ve8BoC_skQAvD_BwE
https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-skyd...W_IVSrA2NKa99qotJ_MbXWEVhIs0Ve8BoC_skQAvD_BwE
Balkongmatta är mitt förslag
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Platta på mark mot jordslänt
Grund & Markarbeten -
Isolerad platta på mark, hur ska jag fixa mitt källargolv?
Golv -
Går det placera mur- och marksten (entrétrappa) direkt mot husgrund?
Grund & Markarbeten -
Monterar motormarkiser med smart-hemstyrning
Socialt & Projekt -
AMB markismotor sol/vind
Fönster & Dörrar