Tjena.
Jag har lite problem med att få jämn värme i huset.
I källaren har vi ingjuten vattenburen golvvärme, på de två planen ovanför vattenburna radiatorer.
När övre planen har behaglig värme (ostrypta ventiler på alla radiatorer) så är det mellan 5-8 grader för kallt i källaren.
Justerar jag värmekurvan så att källaren närmar sig behaglig temperatur så blir det istället allt för varmt på planen ovanför.
Jag misstänker ju att det här borde vara hyfsat vanligt men på nätet hittar jag allt för lite (eller för mig för komplicerade beskrivningar) på samma problem.
Jag vill ju inte att värmepumpen ska gå supervarm och strypa radiatorerna för att få det att bli bra.
Bergvärmepump IVT Greenline HE E14
Borrhål 2 x 160 m
Villa 3-plan inkl källare (suterräng) byggd 1930, helrenoverad och tilläggsisolerad (ej källarväggarna men isolerad platta) 2022.
300 m2.
Golvslingorna luftade och tryck enligt leverantörens rekommendationer.
Bilden från renoveringen, ger ändå en bild över vad som finns och inte finns inkopplat.
Några tips?
Jag har lite problem med att få jämn värme i huset.
I källaren har vi ingjuten vattenburen golvvärme, på de två planen ovanför vattenburna radiatorer.
När övre planen har behaglig värme (ostrypta ventiler på alla radiatorer) så är det mellan 5-8 grader för kallt i källaren.
Justerar jag värmekurvan så att källaren närmar sig behaglig temperatur så blir det istället allt för varmt på planen ovanför.
Jag misstänker ju att det här borde vara hyfsat vanligt men på nätet hittar jag allt för lite (eller för mig för komplicerade beskrivningar) på samma problem.
Jag vill ju inte att värmepumpen ska gå supervarm och strypa radiatorerna för att få det att bli bra.
Bergvärmepump IVT Greenline HE E14
Borrhål 2 x 160 m
Villa 3-plan inkl källare (suterräng) byggd 1930, helrenoverad och tilläggsisolerad (ej källarväggarna men isolerad platta) 2022.
300 m2.
Golvslingorna luftade och tryck enligt leverantörens rekommendationer.
Bilden från renoveringen, ger ändå en bild över vad som finns och inte finns inkopplat.
Några tips?
Redigerat:
Rören som kommer nere längs golvet och som går till golvvärmeshunten, kommer dom från värmepumpen?
De två rören som går vidare från golvvärmefödelarna och som går upp längs väggen, vart går dom?
Vart är radiatorerna påkopplade på värmekretsen?
Golvvärmeshunten ska vara inkopplad parallellt med radiatorerna.
Efter golvvärmeshunten-/fördelarna så ska bara golvvärmeslingorna vara inkopplade.
Golvvärmeshunten sänker den höga framledningstemperaturen som radiatorer vill ha (behöver) till en lägre temperatur som golvvärmeslingorna vill ha.
De två rören som går vidare från golvvärmefödelarna och som går upp längs väggen, vart går dom?
Efter golvvärmeshunten-/fördelarna så ska bara golvvärmeslingorna vara inkopplade.
Golvvärmeshunten sänker den höga framledningstemperaturen som radiatorer vill ha (behöver) till en lägre temperatur som golvvärmeslingorna vill ha.
Fel kopplat golvvärme shunten ska inte shunta radiator kretsen som kräver högre temperaturDemmpa skrev:
Rören som kommer nere längs golvet och som går till golvvärmeshunten, kommer dom från värmepumpen?
Rören längst med golvet kommer från två olika ställen.Demmpa skrev:
-Dels från en volymtank som i sin tur matas direkt från värmepumpen.
-Dels från en retur- och tilloppsslinga från radiatorerna.
Rören som går från golvvärmefördelarna går vidare och matar ett fördelarskåp för golvvärme i tvättstuga och hall på entréplanet.
Där har vi aldrig upplevt att det blir kallt men å andra sidan så finns det gott om radiatorer i intilliggande rum på det planet.
Radiatorerna är alltså kopplade på slingan från värmepumpen, innan shunten. Se bild som visar radiatorernas till och retur.
Mitt problem är dock att framledningstempen inte är tillräckligt hög för att få golvvärmen att värme upp källaren. Idag med ett par minusgrader ute så är framledningstemperaturen 30c till både golvvärmen och radiatorerna.
Inomhustermometern på översta planen säger 20c men i källaren endast 17-18.
-Är det bara en högre framledningstemperatur som kan hjälpa mig i det här fallet?
- Hur mår värmepumpen om jag vrider upp kurvan så att jag får exvis 35c i framledning och då stryper en del av radiatorerna för att inte svettas ihjäl där uppe?
-Hur hög framledningstemp klarar golvvärmen?
M Martin_12345 skrev:Rören längst med golvet kommer från två olika ställen.
-Dels från en volymtank som i sin tur matas direkt från värmepumpen.
-Dels från en retur- och tilloppsslinga från radiatorerna.
Rören som går från golvvärmefördelarna går vidare och matar ett fördelarskåp för golvvärme i tvättstuga och hall på entréplanet.
Där har vi aldrig upplevt att det blir kallt men å andra sidan så finns det gott om radiatorer i intilliggande rum på det planet.
Radiatorerna är alltså kopplade på slingan från värmepumpen, innan shunten. Se bild som visar radiatorernas till och retur.
Mitt problem är dock att framledningstempen inte är tillräckligt hög för att få golvvärmen att värme upp källaren. Idag med ett par minusgrader ute så är framledningstemperaturen 30c till både golvvärmen och radiatorerna.
Inomhustermometern på översta planen säger 20c men i källaren endast 17-18.
-Är det bara en högre framledningstemperatur som kan hjälpa mig i det här fallet?
- Hur mår värmepumpen om jag vrider upp kurvan så att jag får exvis 35c i framledning och då stryper en del av radiatorerna för att inte svettas ihjäl där uppe?
-Hur hög framledningstemp klarar golvvärmen?
Själva golvvärmeslangen klarar en temperatur på över 70⁰, men BBRen och flera golvtillverkare säger att golvets yttemperatur inte ska vara över 26⁰, å för att få den yttemperaturen så behöver golvvärmeslingorna ha en temperatur på ca 50⁰.
Betyder det att man med andra ord behöver komplettera golvvärmen med någon extra radiator om man inte får upp temperaturen tillräckligt i just källaren?Demmpa skrev:
Tack för dina rappa svar Demmpa. Uppskattas mycket!Demmpa skrev:
Jag är övertygad om att jag behöver stänga av några radiatorer helt och hållet på entrévåning och öv om värmekretsen ska jobba med 50c vatten.
Det känns väldigt energiineffektivt iom att båda övre planen har OK temperatur i dagsläget.
-Är det som att be om problem med vp att strypa några radiatorer/stänga några helt och hållet?
-Finns det något riktvärde på returvattentemperatur där man säger att vp börjar ta skada?
-Har du något annat tips till mig hur jag ska göra för att få OK värme i källare utan att värmepump tar skada av för varmt returvatten från radiatorerna?
Nu har jag inget liknande system som ditt utan en kombination av LLVP och FLVP, men jag har stängt av nästan alla element på ovanvåningen för att få en behaglig temperatur på bägge våningsplanen. LLVP är på undre planet.
Värme klättrar väldigt snabbt. Vi har även kamin på bottenvåningen och effekten är densamma då.
Enda gången vi har problem med värmen på ovanvåningen är om det blåser kraftigt eller är väldigt kallt ute, men jag styr värmen i huset utifrån tempen på ovanvåningen, så det fungerar rätt bra ändå.
Värme klättrar väldigt snabbt. Vi har även kamin på bottenvåningen och effekten är densamma då.
Enda gången vi har problem med värmen på ovanvåningen är om det blåser kraftigt eller är väldigt kallt ute, men jag styr värmen i huset utifrån tempen på ovanvåningen, så det fungerar rätt bra ändå.
Golvvärmen brukar hålla minst 10-15⁰ lägre än radiatorerna.
Vi har just nu ca 40⁰ i framledningstemperatur från fjv-centralen, golvvärmen har ca 28⁰ i framledningstemperatur.
Vattenburen golvvärme har en effekt på 70(-100) W/m², om byggnaden kräver mer än 70 W/m² så kommer inte golvvärmen att räcka till.
Byggnaden måste vara tillräckligt isolerad för att det ska räcka med golvvärme.
Hur är källargolvet uppbyggt?
Hur mycket isolering?
Difftemperaturen över radiatorer och golvvärmeshuntar bör vara 7-10⁰.
Difftemperaturen över golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰.
En värmepump vill ha så låg framledningstemperatur som möjligt.
Om golvvärmen i källaren räcker till beräkningsmässigt så är det injustering som saknas.
För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras.
Steg1, injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur erhålls och så att det blir "jämn" temperatur mellan rummen.
Steg2, injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att framledningstemperaturen hålls så låg som möjligt samtidigt som rumstemperaturen blir rätt oberoende utetemperaturen.
Steg3, montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen, på så sätt så stryps flödet bara när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
Vi har just nu ca 40⁰ i framledningstemperatur från fjv-centralen, golvvärmen har ca 28⁰ i framledningstemperatur.
Vattenburen golvvärme har en effekt på 70(-100) W/m², om byggnaden kräver mer än 70 W/m² så kommer inte golvvärmen att räcka till.
Byggnaden måste vara tillräckligt isolerad för att det ska räcka med golvvärme.
Hur är källargolvet uppbyggt?
Hur mycket isolering?
Difftemperaturen över radiatorer och golvvärmeshuntar bör vara 7-10⁰.
Difftemperaturen över golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰.
En värmepump vill ha så låg framledningstemperatur som möjligt.
Om golvvärmen i källaren räcker till beräkningsmässigt så är det injustering som saknas.
För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras.
Steg1, injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur erhålls och så att det blir "jämn" temperatur mellan rummen.
Steg2, injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att framledningstemperaturen hålls så låg som möjligt samtidigt som rumstemperaturen blir rätt oberoende utetemperaturen.
Steg3, montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen, på så sätt så stryps flödet bara när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför har man byggt en innervägg i källaren mot gråstensmuren?
Byggnadsvård -
Fukt i källaren, inför köp
Köpa & Sälja hus -
Takmonterad projektor i källaren (stream TV och Netflix) - förslag
HiFi, TV & Hembio -
FTX-ventilation för källaren
Ventilation -
Vad har jag hittat för fornlämning i källaren?
Grund & Markarbeten