Hej! Vi har hittat ett hus som vi tycker om men jag är lite orolig på grund av att det står att grundmur i källare är i lättbetong (blåbetong).
Jag ser att de har radonsanerat huset flera gånger och installerad FTX, men jag undrar... Går det att ta bort blåbetong från grundmurer? Hur mycket skulle det kosta? (källarplan är 130kvm)
Tack på förhand!

I princip omöjligt att byta men det kanske inte ens är ett problem med radon längre? Mätvärde?

Det är problemet, jag fick inte mätvärden och på kommunens webbsida finns ingenting för det där huset

Stefan N Stefan N skrev:
I princip omöjligt att byta men det kanske inte ens är ett problem med radon längre? Mätvärde?
Det här svaret fick jag av mäklaren :
Gällande Radon, säljare har nu varit i kontakt med Hemkomfort som jobbar med radonsaneringar. Enligt senaste mätning har det varit förhöjda värden i huset, framför allt i källare.
Säljarna har tidigare installerat mark sug och FTX- ventilation. Hemkomfort kommer de behöva uppdatera till nyare system som är effektivare och ev. ta upp ett nytt hål i bottenplattan för att installera ytterligare en marksug.
Hemkomfort kommer att lämna graniter på att årsmedelvärdet inte kommer vara högre än riktvärdet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.