1 906 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Källare med blåbetong
Hej! Vi har hittat ett hus som vi tycker om men jag är lite orolig på grund av att det står att grundmur i källare är i lättbetong (blåbetong).
Jag ser att de har radonsanerat huset flera gånger och installerad FTX, men jag undrar... Går det att ta bort blåbetong från grundmurer? Hur mycket skulle det kosta? (källarplan är 130kvm)
Tack på förhand!
Jag ser att de har radonsanerat huset flera gånger och installerad FTX, men jag undrar... Går det att ta bort blåbetong från grundmurer? Hur mycket skulle det kosta? (källarplan är 130kvm)
Tack på förhand!
Det här svaret fick jag av mäklaren :Stefan N skrev:
Gällande Radon, säljare har nu varit i kontakt med Hemkomfort som jobbar med radonsaneringar. Enligt senaste mätning har det varit förhöjda värden i huset, framför allt i källare.
Säljarna har tidigare installerat mark sug och FTX- ventilation. Hemkomfort kommer de behöva uppdatera till nyare system som är effektivare och ev. ta upp ett nytt hål i bottenplattan för att installera ytterligare en marksug.
Hemkomfort kommer att lämna graniter på att årsmedelvärdet inte kommer vara högre än riktvärdet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur ska man hantera en fuktskada i en matkällare med blåbetong
Byggnadsvård -
Blåbetong i hela källaren?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Grundmur i källaren med blåbetong
Grund & Markarbeten -
Ta bort blåbetong i källare
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Blåbetong i källare igen...