Hej!
Jag har en fundering angående mitt eventuella framtida bastubygge. Jag har ett utrymme i källaren med separat ingång utifrån men ingen ingång från huset. Utrymmet har tidigare varit tvättstuga och har rester av en vedeldad tvättbyk. Betonggolv vad som ser ut som rappat tak med största sannolikhet ej betongvalv. två väggar har kraftig gråstensmur och två väggar är murade och angränsar mot jordkällare och soutrerrängvåning. Yta 4,40 x 2,40, källarfönster finnes.
Takhöjden är dock endast 1,95- 2,06 och jag undrar därför om man skulle kunna göra en bastu enligt följande.
Vedeldat aggregat, fuktspärra tegelväggar och tak men inte regla upp och sätta panel.
Är detta möjlig lösning?

Gamla källare fuktspärrar man inte hur som helst!

Det är stor risk för att väggarna skadas av det eftersom de är "vana" att andas... Då vår förra tvättstuga skulle renoveras kaklade de direkt utan fuktspärr, just för att fukten inte skulle stanna kvar i källarväggen.

Nej jag vet det, men det känns som om bastubad med hög fuktighet skulle kunna driva in fukt ffa i taket där det finns träkonstruktioner.
Om vi tar bort fuktspärren, hur ställer ni er till idén för övrigt? Någon som gjort eller sett något liknande?

Jag kaklade ca 4 M2 av källarväggen och skorsten utan fuktspärr, tänk då på att 1 m2 kakel motsvarar ca 2 kubik extra luft i bastun (motsvara alltså en volymökning så man måste ha ett större aggregat.) Jag kommer bara upp i 83 grader. Men jag svettas bäst runt 67 och 55% luftfuktighet.
Den är ju vedeldad så det motsvarar nog 95 grader i brödrostmodellerna.

På resten av väggen och taket satte jag bastufolie och isolering under asppanel.

http://Koste.yafro.com/photo/9580107

Nu lästa jag ditt inlägg nogrannare.
Den sämsta bastu jag varit i är en av tegelväggar, den suger åt sig den fukt man slänger på. Det blir torrt som en öken.

Så lägg på träpanel för ett optimalt resultat, sök på google om 20 tips om bastu.. Kan vara på finska.

En besiktningsman sa till mig en gång att det inte var någon fara att ha invändig fuktspärr på en liten del av källarväggen, så länge resten av väggen fick andas bra, eftersom fukten i väggen utanför fuktspärren då skulle sprida sig mot de torrare delarna av väggen som saknar invändig fuktspärr, och sedan därifrån ta sig ut i luften.

Men, jag är absolut ingen expert på området själv, så jag kan inte avgöra om det stämmer, men det låter ju inte helt ologiskt, om ytan är tillräckligt liten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.