Hej.
Jag ska kakla i mitt sutteräng källarrum och vill inte ha något tätskikt på väggar alls utan att hela alltet ska andas.
Väggarna är putsade med betongputs för typ 1 år sedan och är snustorra.
Jag vill helst inte använda primer då det tätar väggen (och även golvet)
Vad kan man göra för att slippa primer och att fixet ändå biter och inte torkar för snabbt o mister i styrka?
Hälsningar,
Hjalle
Jag ska kakla i mitt sutteräng källarrum och vill inte ha något tätskikt på väggar alls utan att hela alltet ska andas.
Väggarna är putsade med betongputs för typ 1 år sedan och är snustorra.
Jag vill helst inte använda primer då det tätar väggen (och även golvet)
Vad kan man göra för att slippa primer och att fixet ändå biter och inte torkar för snabbt o mister i styrka?
Hälsningar,
Hjalle
Nu vet jag inte om det är helt korrekt att göra så men jag tvättade bort "betonghud" med "Klinkertvätt" (saltsyra) från Biltema (https://www.biltema.se/bygg/kakling/kaklingstillbehor/klinkerrent-2000022251) när jag gjorde golvet i första utrymmet i mitt hus. Det luktade hemskt och var väldigt svårt att "tvätta" med eftersom det ju sugs in i väggen bara...
När jag sen fixade väggarna (betongputs) körde jag med stålborste (trissa) på borrmaskinen istället och tejpade fast en gammal kakburk i plast över och dammsugarmunstycket in i burken så det inte skulle komma så mycket damm ut (fungerade förvånansvärt bra).
Kaklen på väggen sitter som berget och ingen har trillat ner eller visat någon tendens att lossna nu ca. 5 år senare...
Jag använde flexfix (Kiilto) eftersom jag var rädd för viss rörelse/vibration i väggarna...
När jag sen fixade väggarna (betongputs) körde jag med stålborste (trissa) på borrmaskinen istället och tejpade fast en gammal kakburk i plast över och dammsugarmunstycket in i burken så det inte skulle komma så mycket damm ut (fungerade förvånansvärt bra).
Kaklen på väggen sitter som berget och ingen har trillat ner eller visat någon tendens att lossna nu ca. 5 år senare...
Jag använde flexfix (Kiilto) eftersom jag var rädd för viss rörelse/vibration i väggarna...
Tror inte du behöver vara orolig att primern tätar så mkt att väggen inte kan andas, och i sin tur ställer till det!
Däremot så får du obönhörligen bättre vidhäftning med fixet, primer binder ju även det ev lösa i putsen.
Rek varmt att du faktiskt primar.
Blanda primer 1:3
Däremot så får du obönhörligen bättre vidhäftning med fixet, primer binder ju även det ev lösa i putsen.
Rek varmt att du faktiskt primar.
Blanda primer 1:3
Jag skulle säga emot på den... Jag hade en yttervägg som jag putsade på nytt och lade primer först och där kom putsen ner efter några månader.J Jörgen Ö skrev:
Jag slipade väggen och putsade direkt på (samma puts) och det har nu suttit i några år. Efter ett drygt år målade jag putsen med silikatfärg...
Du kan inte jämföra puts med fix, två skilda saker.anders07 skrev:
Primer innan fix, spackel m.m är mer regel än undant
Redigerat:
Klicka här för att svara