Byggahus.se

Kalla radiatorer - instruktion för dummies?

1. Ioo
    Medlem · 26 inlägg

Ioo

Medlem
    Jag har under en kort period i höstas fått tömma värmesystemet tre ggr. En radiator på öv sprang läck, påfyllnadskranen till värmesystemet läckte, och ett rör till expansionskärlet på vinden var på väg att rosta sönder.
    När det blev kallt ute märkte jag att en radiator på nv var kall, jag luftade det och fick igång det men då kallnade den nya på öv.
    Efter diskussion med min röris så lyckades jag få igång det, men då stack värmen från en annan radiator på öv. Nu är båda dessa radiatorer kalla. Båda är sista radiatorn i sin slinga
    Jag fattar det som att det är luft i systemet. jag luftar, det kommer ibland ut et flickfis, jag fyller i mer vatten, allt från ett kryddmått till en halv deciliter, och efter ett tag provar jag att lufta igen.
    Jag har försökt med bergvärmepumpen både på och avstängd. När det helt plötsligt blev 15 grader i några dagar stängde jag av pumpen i några timmar och försökte igen.
    Jag har pillat på piggarna i termostaterna, dom rör sig.
    Jag har ingenting som visar trycket i systemet.
    Däremot har jag ett skvallerrör som ibland släpper ut lika mycket vatten som jag trycker in, ibland inte.
    Eller kan cirkulationspumpen ha nåt med det hela att göra? Orkar den inte trycka upp vattnet till öv?
    Jag har läst allt jag kan hitta om ämnet på denna sida och har märkt att det finns några här som verkar kunna sånt här.
    Är det helt enkelt så att jag ska fylla i en pytteskvätt vatten i taget och hoppas att det inte rinner ut igen?
    Skulle ni vilja ge lite tips och råd???

2. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 10 956 inlägg

Demmpa

Husägare
    Du har alltså ett öppet expansionskärl uppe på vinden.
    När det kommer vatten ur skvallerröret så är kärlet så fullt det kan bli.

När du luftar elementen på övervåningen så skulle du behöva ha en medhjälpare som samtidigt fyller på vatten i systemet, typ så att det precis ”skvallrar” i skvallerröret, på så sätt så vet du att det alltid är vatten i kärlet.

Vad händer om du stänger alla termostater förutom på de två element där du inte har någon värme.
    Blir det varmt då?

Cirkulationspumpens uppgift är att få vattnet att cirkulera, den gör ingen (direkt) tryckökning i systemet, utan den ska bara övervinna rörelsemotståndet i rörsystemet.

Ett radiatorsystem behöver justeras in så att det blir ”lagom” flöde/tryckfall genom/över alla radiatorer, det görs normalt med förinställning i termostatventilerna.
    https://www.imi-hydronic.com/sites/...er/Handbok3_Injustering_av_radiatorsystem.pdf

Har du ett ettrörsystem eller ett tvårörsystem?
    (Kapitel 4 & 5 i ovan dokument visar bägge)

3. Ioo
    Medlem · 26 inlägg

Ioo

Medlem
    Hej
    Tack för svar.
    Jag har ett tvårörssystem enligt min röris, Här är bilder på några radiatorer.
    Jag har provat att lufta på öv, fått ut lite luft, stängt luftnippeln, gått ner i källaren, hällt i vatten, gått upp och testat igen och då kommer ingen luft. Om jag däremot väntar några timmar kommer det en skvätt luft igen. Det är ett ganska stort system, och gammalt. Det kanske tar ett tag innan det runnit ikring och tryckt upp mer luft i öv???
    Jag har provat att stänga av termostaten på en radator, den som jag inbillar mig är kopplad till det nya på öv, men det blev ingen skillnad. Jag är lite skraj för att skruva av alla termostater, jag kan ge mig på att dom fastnar i avstängt läge :(
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0935.JPG
    IMG_0936.JPG
    IMG_0937.JPG

4. H
    Medlem · Norrbotten · 83 inlägg

hakfre

Medlem
    Prova att vrida igen termostaterna i de radiatorer som blir varma, och på så sätt tvinga ut vattnet till övriga radiatorer. Om det går att öka flödet på cirkulationspumpen så kan du prova även det tillfälligt för test. Båda dessa åtgärder är för att tvinga igång flödet i de radiatorer som är kalla, och på så sätt förhoppningsvis tvinga ut eventuella luftfickor som du troligtvis har någonstans. Lufta och fyll vatten efter behov.

5. Ioo
    Medlem · 26 inlägg

Ioo

Medlem
    Jag har testat att skruva av en radiator som är på nv och som sen går vidare upp till en av dom kalla. Radiatorn på nv blir inte kall men det börjar krypa upp värme till öv. Alltid något. Men det kommer inte ut nån luft i kompisen på öv. Däremot kommer det lite mer i det andra kalla på öv, men när jag fyller på vatten så rinner det ut lika mycket i skvallerröret igen, eller det vet jag ju inte men om jag fyller i lite grann och det rinner ut 1 dl så är det svårt att tro att det stannar så mycket vatten i systemet.
    Expansionskärlet på vinden har satts tillbaka ca 5 cm lägre än det satt innan röret upp till den byttes. kan det ha nån påverkan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.