Hej.

Är ny i ett hus med värmepanna och kan INTGENTING om dessa :-)
Elementen (vatten) på nedervåningen är väldigt kalla och det kan så klart vara fel på dom men när jag kollar på värmepannan så väcks en del frågor. Har luftat elementen, inte orsak till kylan.

Om jag förstår inställningarna rätt så är 30 minimitemperaturen och mätaren står alltid på 30 oavsett om elementen är kalla. Borde inte temperaturen vara högre nu när det är kallt ute?

Kan jag göra/prova något själv eller måste jag ta hit en fackman att se på den?

tack alla snälla för hjälp

• En värmepannas kontrollpanel med indikatorlampor och en temperaturmätare visande 30 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepannans kontrollpanel med temperaturdiagram, inställningsrattar och en termometer som visar 30 grader Celsius.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel för värmepanna med inställningsrattar och tidsur, mätare visar 30 grader.
    Skapa konto
Är det en elpanna eller en vedpanna? Det går inte att se på sådana närbilder. Bra med en bild från 2 meters håll, så helheten framgår. Eldar du i pannan nu, med ved?

Var finns huset, norra Norrland?

Vad har du för utomhustemperatur nu?

Redigerat:
  • Gilla
Lucia20
  • Laddar…
L Lucia20 skrev:
Hej.

Är ny i ett hus med värmepanna och kan INTGENTING om dessa :)
Elementen (vatten) på nedervåningen är väldigt kalla och det kan så klart vara fel på dom men när jag kollar på värmepannan så väcks en del frågor. Har luftat elementen, inte orsak till kylan.

Om jag förstår inställningarna rätt så är 30 minimitemperaturen och mätaren står alltid på 30 oavsett om elementen är kalla. Borde inte temperaturen vara högre nu när det är kallt ute?

Kan jag göra/prova något själv eller måste jag ta hit en fackman att se på den?

tack alla snälla för hjälp
Läser man kurva 1,5 i diagrammet minus 7° så bör du få ut 40° vid en utetemp på +3°.
Eller du måste under +10° utetemp för att få över 30° radiatortemp.
Stämmer det med de temperaturer du haft?

• Gilla
Lucia20
  • Laddar…
Pannan är inställd på värmekurva 1,5 som ger runt 40 grader framledning vid +5 grader ute.

Sedan är justeringen inställd på ca -7 grader framledningen sänks då till ca 30 grader.

Kanske har någon ställt ner temperaturen för att spara ström. För att få det varmt igen ändrar du justeringen till 0 och väntar någon dag.

• Gilla
Lucia20
  • Laddar…
Hörde jag ett tack till La Motte?

• Gilla
Lucia20
  • Laddar…
Det kan även vara lämpligt att fylla på systemet, den svarta visaren ska komma upp till den röda.

• Gilla
Lucia20
  • Laddar…
tack snälla för svar. Jag år så tacksam. Kan man göra dom justeringarna själv?

Ni som är kunniga. Tror ni att problemet med kalla element kan lösas om vi får upp värmen i pannan? Givet att de är hela förstås.

Du kan justera själv, det är meningen att man ska göra det för att få önskad temperatur inne. Vrid önskad justerratt med en liten skruvmejsel.
Om du svarar på våra frågor kan vi svara ännu bättre. Det finns många möjliga orsaker till att det inte fungerar men vet vi inte förutsättningarna blir det vilda gissningar.

• Gilla
Lucia20
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Det kan även vara lämpligt att fylla på systemet, den svarta visaren ska komma upp till den röda.
tack för hjälpen. Hur fyller jag på i systemet. Förstår att den svarta skall nå den röda men vad är det jag fyller på med och kan jag göra det själv?

B Bjober skrev:
Du kan justera själv, det är meningen att man ska göra det för att få önskad temperatur inne. Vrid önskad justerratt med en liten skruvmejsel.
Om du svarar på våra frågor kan vi svara ännu bättre. Det finns många möjliga orsaker till att det inte fungerar men vet vi inte förutsättningarna blir det vilda gissningar.
Förlåt, huset är i Stockholmregionen. just nu är det +3 grader celsius så jag tyckte de antaganden Andreas gjorde stämde rätt bra. Den är inte vedeldad.

Givetvis kan ni själva vrida på vredet. Vill ni betala någon flera tusenlappar för att komma och vrida, med helgtillägg allt, så går det också bra.Tjock plånbok?

På det vredet det står " JUST. KURVA ADJUST CURVE" vrider du på vredet så vita pilen pekar på 0,
precis, som La Motte skriver här ovan. Då ska pannans styrning börja öka temperaturen som nu bara är 30 grader.
Röd lampa 1,9 kW lyser nu, efter vridning på vredet, kanske lampan för 3,7 tänds? Vilket skulle visa att panna börjar värma mer. På någon timma borde ni se att temperaturen börjat öka från 30 grader.

Fylla på med vatten i vattensystemet för radiatorvattnet, menas. Det finns redan rörledning för det. Vattenkanna behövs inte. Det är någon ventil man öppnar som släpper på kallvatten, och sedan stänger man ventilen igen. Det tar kanske bara någon minut, eller sekunder att fylla på. Varför inte titta i bruksanvisningen för pannan? Där ska stå sådant. Elle ta foto, så kanske någon här på forumet kan se ventilen.

Bjober, inte behövs skruvmejsel för att vrida på sagda vred. Det är ju knopp på den. Lura inte trådstartaren att börja vrida på allting. Om du råkade skriva fel här ovan, radera helst felskrivningen. Det går att göra inom 1 h.

Redigerat:
  • Gilla
Lucia20
  • Laddar…
L Lucia20 skrev:
tack för hjälpen. Hur fyller jag på i systemet. Förstår att den svarta skall nå den röda men vad är det jag fyller på med och kan jag göra det själv?
öppna luckan sitter en liten knopp till höger om klockan, på höger sida sitter där en avstängare till vattnet.
det räckar att mätaren visar 1.0-1.3

• Gilla
Lucia20
  • Laddar…
L Lucia20 skrev:
Förlåt, huset är i Stockholmregionen. just nu är det +3 grader celsius så jag tyckte de antaganden Andreas gjorde stämde rätt bra. Den är inte vedeldad.
Andreas o jag läser diagrammen lite olika , jag reviderar min temp till 38° vid 3+ ute men allt här i världen har toleranser så vem som helst av oss kan ha rätt i praktiken.
Dessutom har sådana där justerpotentiometrar en förmåga att tappa kontakten efter många års drift. Vrid dem fram o tillbaks upprepade gånger för att gnussa bort oxid i det elektriska innanmätet, sen sätter du dem på önskat värde.
I ditt fall skulle jag sätta sänkningen -7 på 0 eller högre för att se om det ger resultat.

• Gilla
Lucia20
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Givetvis kan ni själva vrida på vredet. Vill ni betala någon flera tusenlappar för att komma och vrida, med helgtillägg allt, så går det också bra.Tjock plånbok?

På det vredet det står " JUST. KURVA ADJUST CURVE" vrider du på vredet så vita pilen pekar på 0,
precis, som La Motte skriver här ovan. Då ska pannans styrning börja öka temperaturen som nu bara är 30 grader.
Röd lampa 1,9 kW lyser nu, efter vridning på vredet, kanske lampan för 3,7 tänds? Vilket skulle visa att panna börjar värma mer. På någon timma borde ni se att temperaturen börjat öka från 30 grader.

Fylla på med vatten i vattensystemet för radiatorvattnet, menas. Det finns redan rörledning för det. Vattenkanna behövs inte. Det är någon ventil man öppnar som släpper på kallvatten, och sedan stänger man ventilen igen. Det tar kanske bara någon minut, eller sekunder att fylla på. Varför inte titta i bruksanvisningen för pannan? Där ska stå sådant. Elle ta foto, så kanske någon här på forumet kan se ventilen.

Bjober, inte behövs skruvmejsel för att vrida på sagda vred. Det är ju knopp på den. Lura inte trådstartaren att börja vrida på allting. Om du råkade skriva fel här ovan, radera helst felskrivningen. Det går att göra inom 1 h.
tack för svar Arnodt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.