Hej vänner,
Har en IVT-Bergvärmepump.
Alla ventiler på elementen har varit fullt uppskruvade så att värmejusteringen helt sköts av pumpen.
Råkade ha en balkongdörr öppen på glänt inatt och nu under dagen så märkte jag av att alla elementen i huset var kalla. Har försökt följa guiderna på forumet och utfört luftning av samtliga element men de förblir kalla efteråt.
Dock var det ett element som blev väldigt varmt under ca 5 minuter och sedan förblev det kallt.
Tar det någon särskild tid för elementen att efter luftning bli uppvärmda av en Bergvärmepump?
Utöver luftning, vilka andra åtgärder skulle ni rekommendera innan jag tillkallar en VVS-firma?
Tack för hjälpen.
Har en IVT-Bergvärmepump.
Alla ventiler på elementen har varit fullt uppskruvade så att värmejusteringen helt sköts av pumpen.
Råkade ha en balkongdörr öppen på glänt inatt och nu under dagen så märkte jag av att alla elementen i huset var kalla. Har försökt följa guiderna på forumet och utfört luftning av samtliga element men de förblir kalla efteråt.
Dock var det ett element som blev väldigt varmt under ca 5 minuter och sedan förblev det kallt.
Tar det någon särskild tid för elementen att efter luftning bli uppvärmda av en Bergvärmepump?
Utöver luftning, vilka andra åtgärder skulle ni rekommendera innan jag tillkallar en VVS-firma?
Tack för hjälpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hög pressostat beror på att den inte blir av med värmen den tillverkat. Kolla så att avstängningsventiler på stammen är.öppna, gäller även filterventilerna. Har du extern cirkulationspump till radiatorerna, kolla att den snurrar.
Stort tack Kjell! Hur ställer jag in cirkulationspumpen?K KjellTimell skrev:
Bifogar ytterligare videos från nu på morgonen då det var en ny varning?
Iskallt idag....
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Har du kvitterat larmet? Annars kommer värmepumpen inte starta kompressorn.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Ett tips i all välmening, kolla manualen, där står felsökning i min IVT-manual iaf.
Se bild.
Som Kjell skriver så blir pumpen inte av med värmen, det kan bero på lite olika saker.
Prova även manualens förslag.
Andra ideer sen är att växelventilen inte funkar, utan du konstant värmer varmvatten (den ligger rätt nära att lösa Pressostaten när den är som varmast, så att köra lite till kan lösa den).
Vet inte om senare årsmodeller har samma problem som min hade med igentäppta slangar: https://www.byggahus.se/forum/threads/ivt-ht-c9-pressostat-hoeg-aer-cirkpumpen-dalig.470499/
Se bild.
Logga in
Skapa konto
Som Kjell skriver så blir pumpen inte av med värmen, det kan bero på lite olika saker.
Andra ideer sen är att växelventilen inte funkar, utan du konstant värmer varmvatten (den ligger rätt nära att lösa Pressostaten när den är som varmast, så att köra lite till kan lösa den).
Vet inte om senare årsmodeller har samma problem som min hade med igentäppta slangar: https://www.byggahus.se/forum/threads/ivt-ht-c9-pressostat-hoeg-aer-cirkpumpen-dalig.470499/
Varmt tack! Slangarna ska jag kolla upp.13th Marine skrev:
Ett tips i all välmening, kolla manualen, där står felsökning i min IVT-manual iaf.
Se bild.
[bild]
Vet inte om senare årsmodeller har samma problem som min hade med igentäppta slangar: [länk]
Kom nytt larm nu under morgonen.
Hade samma problem med min IVT pump förra hösten. Larmade för pressostat hög etc etc så fort kompressorn satte igång. Felsökte själv men hittade inte problemet.
Ett lokalt serviceföretag kom och kollade och det var massa skit i slangarna och längre ner i systemet. Det som spolades ur var tjockt som lera.
Efter det så fungerar det felfritt.
Ett lokalt serviceföretag kom och kollade och det var massa skit i slangarna och längre ner i systemet. Det som spolades ur var tjockt som lera.
Tack! Tror också tyvärr på detta. Frågan är dock hur det kunnat hamna så mycket skit i slangarna från början i så fall?Verkstadsteknikern skrev:
Hade samma problem med min IVT pump förra hösten. Larmade för pressostat hög etc etc så fort kompressorn satte igång. Felsökte själv men hittade inte problemet.
Hade samma problem förra året. Har för mig att det äre gummirester som släpper i slangarna. Då jag fick detta när det var -20 så tog jag loss flex slangarna och rengjorde. Funkar fortfarande !S Swephoenix skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Klicka här för att svara