Byggahus.se

Kall slinga i golvvärme, spola igenom?

1. B
    Medlem · 32 inlägg

Björn—72

Medlem
    Hej!
    Jag har problem med en av slingorna i min vattenburna golvvärme. Alla andra slingor fungerar perfekt, men slinga nr 3 som går till WC och tvättstuga ger ingen effekt vilket resulterar i kalla klinkergolv.

Jag har försökt att lufta, men utan att det ger något som helst resultat.
    Jag har försökt att spola igenom slinga 3 genom att koppla på slang på A respektive B men är osäker på om vattnet verkligen flödade genom den slingan. Det gav i varje fall ingen som helst effekt.

Så här gjorde jag:
    • Jag stängde av pumpen (P)
    • Vred regulatorn vid tilloppet (den vita)
    • Stängde alla slingor genom att vrida (med sexkantnyckel) R2, R1, R4 och R5 i botten
    • Tror också att jag stängde ventilen vid bypassen (BP)
    • Sedan kopplade jag slang till A och B och spolade
    Missade jag något? Kändes inte som att vattnet faktiskt passerade slinga 3. Är det bättre att koppla loss slingan (T3 och R3) helt och spola den vägen?

Hade förra året en rörmokare som var är för att hjälpa, men han satte bara pumpen på högre flöde och kom inte tillbaka….. gav ingen effekt..

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Golvvärme.png

2. B
    Medlem · 32 inlägg

Björn—72

Medlem

3. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 11 127 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Hur länge spolade du, och upplever du att det kom någon luft alls?
    Jag gjorde liknande manöver för nån vecka sedan, stängde tillopp och retur, har ingen bypass.
    Kopplade på slang.
    Stängde alla slingor och öppnade en i taget.

Läste rekommendation nånstans att spola uppemot 5min, med högt flöde.

• Laddar…
  4. B
    Medlem · 32 inlägg

Björn—72

Medlem
    Var ett tag sen jag gjorde det men tror jag spolade i säkert fem minuter. Upplevde inte att det kom någon luft alls. Var osäker på om vattnet verkligen gick genom slingan, svårt att bedöma det. Men hur som helst så hjälpte det inte. Lider med kallt golv i badrummet, inte behagligt plus att det torkar upp dåligt...

5. B
    Medlem · 32 inlägg

Björn—72

Medlem
    blev det bättre efter att du spolat?

6. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    Ja här kändes det skillnad tämligen omgående.

Du borde ju kunna stänga allt, även bp, utom problem slingan, och även känna att det är den du spolar igenom.

7. B
    Medlem · 32 inlägg

Björn—72

Medlem
    Tack för svar! Tror du det räcker att vrida ner termostaten (den vita) för att stänga tilloppet eller riskerar jag att trycka vatten bakvägen förbi den?

8. leby
    Medlem · Stockholm · 1 966 inlägg

leby

Medlem
    Nu har du ju redan förstört injusteringen om du skruvat på returerna så du kan lika gärna testa att stänga alla returer igen som du gjorde senast men låt det vara så betydligt längre tid.
    Om slingan (3) är öppen kommer golvet i det rummet sakta bli varmt. Om inte vet du att något är fel på slingan.
    Vi antar att du i övrigt har flöde och värme påslaget.

Det ser ut som du har termostater på alla slingor utom just den du säger att du har problem med annars kunde det varit styrdonet som fastnat.

Om det är så att du har teromstater på alla andra slingor räcker det egntligen med att sänka samtliga andra och se om det gör att du får värme i tvättstugan, då behöver du inte skruva på returerna.

Nu bör du ju ha saboterat injusteringen så du behöver sannolikt justera in dem igen.

9. B
    Medlem · 32 inlägg

Björn—72

Medlem
    Jag har stängt alla utom 3 och det gav ingen effekt på slingan som inte fungerar.

injusteringen för varje slinga noterade jag innan jag stängde slingorna och har återställt dem till sina respektive ursprungsvärden.

• Laddar…
  10. B
    Medlem · 32 inlägg

Björn—72

Medlem
    Känner jag på slangen för tillopp och för retur så känns båda varma för slinga 3. Vrider jag ner termostaterna för de andra slingorna så känns det ju tydligt att slangarna blir kallare.

Trots att slangarna känns varma så är golven kalla där slinga 3 går. Kan flödet vara för högt? Borde ju sannolikt bli varmare med högre flöde?

11. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    Du borde känna skillnad på tillopp och retur.
    Har du för högt flöde genom 3an borde nån av de andra vara kalla eller ge dålig värme, samt värma.

Tror på luft.

12. B
    Medlem · 32 inlägg

Björn—72

Medlem
    Jag tror också på luft. Men då borde väl inte slangen för returen på den slingan vara varm?

13. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    Jag ska känna lite på de olika slingorna när jag kommer ur soffan, återkommer.(y):cool:

• Laddar…
  14. FredrikR

FredrikR

Tidsoptimist
    De jag kände på i källaren, för källare och bottenvåning, kände jag skillnad mellan tillopp och retur.
    Prova lufta, spola länge, se till att allt utom slingan som trilskas är stängt.

15. B
    Medlem · 32 inlägg

Björn—72

Medlem
    Tack!
    Räcker det att stänga vita termostatvredet för att stänga tilloppet? Finns ju inget annat sätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.