1 149 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Kall övervåning, byta cirkulationspump?
Hej,
har haft lite ljumma element så länge jag kan minnas på min övervåning, stundvis varmare, stundvis kallare, men tänkt att det nog är så ”systemet ska fungera” (golvvärme på nedervåningen som funkar bra). Nu i dagarna var dock alla element kalla på övervåningen och fick nog. Började (som så många gånger tidigare) att kolla efter luft. Ingen luft någonstans. Provade stänga av flödet till uterummet (tillbyggt sen 6 år tillbaka, 1 år efter inflyttning).
Då kom värmen tillbaka.
Kan nämnas att det finns en cirkulationspump för slingorna i uterummet och min fundering är ifall den går på max så stjäl den för mycket av tillflödet vilket medför kalla element?
Nu är det i alla fall tesen som testas, men helst vill jag inte behöva göra så.
Så hur löser man detta, byter till en kraftigare cirkulationspump?
Har idag en Grundfos Alpha2L 15-60 130.
Hus i två plan, 75+75 kvm, 6 radiatorer på övervåning, 6 slingor på undervåningen. + tillkopplad golvvärme i uterum om 24kvm.
Tar tacksamt emot tips så man har lite mer kött på benen när man pratar med VVS:aren.
har haft lite ljumma element så länge jag kan minnas på min övervåning, stundvis varmare, stundvis kallare, men tänkt att det nog är så ”systemet ska fungera” (golvvärme på nedervåningen som funkar bra). Nu i dagarna var dock alla element kalla på övervåningen och fick nog. Började (som så många gånger tidigare) att kolla efter luft. Ingen luft någonstans. Provade stänga av flödet till uterummet (tillbyggt sen 6 år tillbaka, 1 år efter inflyttning).
Då kom värmen tillbaka.
Kan nämnas att det finns en cirkulationspump för slingorna i uterummet och min fundering är ifall den går på max så stjäl den för mycket av tillflödet vilket medför kalla element?
Nu är det i alla fall tesen som testas, men helst vill jag inte behöva göra så.
Så hur löser man detta, byter till en kraftigare cirkulationspump?
Har idag en Grundfos Alpha2L 15-60 130.
Hus i två plan, 75+75 kvm, 6 radiatorer på övervåning, 6 slingor på undervåningen. + tillkopplad golvvärme i uterum om 24kvm.
Tar tacksamt emot tips så man har lite mer kött på benen när man pratar med VVS:aren.
Beror på hur det kopplat med uterum och inne. Kan vara så att ute stjäl flödet rakt av från inne, onget ovanligt att det blir så. Är ute kopplat före på stammen till inne så blir det inget kvar till inne, sänk farten på ute till 1 på pumpen och gasa på pumpen för inne till max och se vad som händer, tror säkert att du har en tjuv för ute.
Hej! Jag har ett väldigt liknande problem och undrar om du lyckades hitta någon lösning? Tack
Klicka här för att svara