Hej. Jag står inför att fixa tvättstugan i 30 talskällare med kalkputsade väggar. Fukt kommer underifrån och det syns mest på innerväggarna då det är dränerat runt om. Som syns på bilden så är väggen riktigt fuktig längst ner. Sen ligger där någon slags tjärpapp som fuktspärr mellan stenarna ca 30cm upp. Här har det tidigare lappats och lagats med allt möjligt. Betong, cement och något kolsvart som liknar flinta. 
Mitt eget försök med c bruk och silikatfärg ledde till fläckar och missfärgningar inom ett par veckor. Någon som har något tips?? Jag har en säck hydraliskt kalkbruk som jag funderar på att testa. min granne menar att jag skall använda ren cement upp till fuktspärren, men jag tycker det låter rent farligt och något som på sikt kanske leder till att teglet vittrar sönder av all fukt. Måste ju vara bättre att låta fukten vandra ?
Mitt eget försök med c bruk och silikatfärg ledde till fläckar och missfärgningar inom ett par veckor. Någon som har något tips?? Jag har en säck hydraliskt kalkbruk som jag funderar på att testa. min granne menar att jag skall använda ren cement upp till fuktspärren, men jag tycker det låter rent farligt och något som på sikt kanske leder till att teglet vittrar sönder av all fukt. Måste ju vara bättre att låta fukten vandra ?
Om det är dränerat så är det kanske inte så mycket mer att göra än att leva med situationen. Är det egentligen så fuktigt i murverket att det är någon fara för teglet? Har du mätt fukthalten? Jag minns inte själv ur huvudet men det finns nog riktvärden för hur mycket fukt en tegelmur tål ungefär. Skulle kunna stå i någon av 'Kalkputs' böckerna. Jag föreslår att du putsar med rent kalkbruk och målar med kalkfärg och håller uppsikt på vad som händer. Helt riktigt att låta fukten vandra. Eventuellt kanske låta en avfuktare hålla uppsikt på luftfuktigheten om det är ett stängt utrymme, är det öppet utåt så finns risk att man bara gör av med el på att avfukta luft som kommer utifrån. Ställ in den på 55% luftfuktighet, om det är så att luftfuktigheten håller sig märkbart över den nivån utan avfuktare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Källarväggar från 1935
Byggmaterial & Byggteknik -
Isolera källarväggar invändigt med Cellplast
Isolering -
Hur bäst gjuta källarväggar byggda med skalblock
Grund & Markarbeten -
Måla källarväggar efter isodrän och mot fukt och radon
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur ska man fin putsa ett tunt lager på källarväggar