Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Kaliber granskar fällda besiktningsmän

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 102 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Av 40 fällda besiktningsmän var hälften godkända hos SBR och 19 stycken kom från ett av de största besiktningsföretagen.

Du kan läsa artikeln här: Kaliber granskar fällda besiktningsmän

2. S
    Anonym
    Utmärkt att ni tipsar om programmet! Inte minst Anticimex gör en rätt slät figur. Även Regeringen får sina fiskar varma. Jag tycker att en intervju med SBR hade varit spännande. Hoppas nu på en uppföljning - och på initierade, konstruktiva, erfarenhetsunderbyggda lyssnarreaktioner.

Kommunala konsumentvägledares erfarenheter av dåliga - och bra - besiktningar är också viktiga att redovisa. Där avser jag bl a problem som sammanhänger med att fastighetsmäklare inte informerar köpare/spekulanter tillräckligt väl om deras undersökningsplikt, något som ökar risken för att dessa ö h t inte anlitar en egen besiktningsförrättare utan nöjer sig av s-ä.l-j-a-r-e-n anlitad besiktningsförrättares utlåtande (eventuellt kompletterad med muntlig kontakt).

3. B
    Allvetare · Stockholm · 9 887 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Intressant att se att den förhärskande åsikten på Byggahus (att ett visst företags besiktningar är rätt värdelösa) verkar ha en tydlig koppling i verkligheten också.

4. O
    Bannad · Stockholm · 7 871 inlägg

Odjuret

Bannad
    AntiClimax har väldiga problem med kvaliteten på sina besiktningsmän. Jag har haft 2st olika i mitt hus när jag skaffade hemförsäkringen. (bytte efter ett halvår) De var en väldig skillnad i kompetens. De verkar hitta på lite egna regler...
    Men tydligen så har jag krypgrund... Trots att jag har platta på mark.

5. P
    Medlem · Stockholm · 687 inlägg

Per i Hamrånge

Medlem
    Vill inte försvara Anticimex, men har använt dem vid krypgrundsbesiktning, fuktutredningar, och liknande. Och har inte haft något att klaga på, tvärt om. Dock inte använt dem vid jordabalks besiktning. Tror att deras kärnkompetens är just fukt, mögel och sanering av detta. Jordabalks besiktningar är något de get sig på på senare år, och där har de försökt ta sig in på en ny marknad genom att ta in många nya besiktningsmän. Kanske gick lite fort? Intern utbildning i all ära, men de bästa besiktningsmän jag har kommit i kontakt med är 50+ och har mångårig erfarenhet. Räcker inte med lite kurser.

6. O
    Bannad · Stockholm · 7 871 inlägg

Odjuret

Bannad
    Det stora problemet med AC är den blandade kompetensen. 2st besiktningsmän 2 olika resultat. Borträknat de saker som jag åtgärdat efter första besiktningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.