Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Kakla vägg - hur jämn måste den vara

1. N
    Medlem · 14 inlägg

_nilsson_

Medlem
    Håller på med mitt badrum. Det är betongväggar och det är inte helt rakt och slätt överallt.
    Hur jämn måste väggen vara? Som bilden visar så är det nån millimeter lite här och där. Det ska upp kakel sen och jag vill inte att det ska se fult ut när det är färdigt.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du sätter ju med fix , med fix i olika tjockt bakom kan du göra vad du vill , du verkar ha ett ganska långt pass att mäta av med , då kommer du rätt , men det verkar så lite att det inte har betydelse . klart om det diffar på cm är det inte bra , är det inte mer än någon mm så kommer det inte att synas , se bara till att plattorna ligger jämnt vid fogarna , hur det blir i hörnen , där kommer det att synas mest om någon vägg lutar

3. H
    Moderator · Stockholm · 45 696 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Det där ser ut som försumbart.

Men det beror lite på vilken typ av plattor du har. Ju större plattorna är, desto större krav på planhet i underlaget. Är det sedan dessutom laserskurna plattor, som inte har de vanliga svagt avrundade kanterna så blir kravet på plant underlag ännu större,

Jag har ingen personlig erfarenhet av stora eller laser skurna plattor. Men skall du sätta sådana så bör du kanske kolla lite mer om vilken ytjämnhet som rekommenderas.

4. N
    Medlem · 14 inlägg

_nilsson_

Medlem
    Okej. Plattorna jag ska sätta är 20x40 och dom är inte laserskurna.
    Första gången jag ska kakla så är lite osäker. Man vill ju att det ska bli bra.

5. R
    Medlem · Nordland · 362 inlägg

Ragganof

Medlem
    Inga problem, nån millimeter ordnar man med fixen.
    Byggde ut en halv cm med fix på ena väggen i mitt badrum

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Finns plastkryss att köpa för att hålla fogarna i rätt storlek när man inte är van , samt att plattorna inte glider ner

• Laddar…
  7. N
    Medlem · 14 inlägg

_nilsson_

Medlem
    Tack för svaren!
    Har ni tips när man kaklar?
    Har sett att en del börjar en bit ovanför golvet med hjälp av en vågrät regel. Är detta det ”bästa” sättet att gå till väga?

8. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 839 inlägg

Stefan NPremiumikon: Hand

Verktygstokig
    Bästa kanske man inte kan säga men det enklaste om man inte är så van.

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ska du ha kakel upp till tak ? då måste du mäta in , så du inte får en flisa högst upp på 2 cm
    är svårt att kapa en så liten bit , och inget snyggt , bättre då att ah halva plattor
    Det avgör på vilken nivå du ska starta

• Laddar…
  10. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 839 inlägg

Stefan NPremiumikon: Hand

Verktygstokig
    Och även höger och vänster, helst börja i mitten så bitarna blir lika stora.

• Laddar…
  11. K
    Medlem · Västerbotten · 1 472 inlägg

Krille4

Medlem
    Kakelkryss ska man väl bara använda om plattorna är laserskurna och har exakt samma storlek? 20 ggr 40 plattor som inte är laserskurna kommer säkert att skilja lite i storlek och då kakelkryssen ställa till med problem. Det är därför ingen som jobbar som plattsättare använder kakelkryss.

/Krille

12. K
    Medlem · Västerbotten · 1 472 inlägg

Krille4

Medlem
    Anledningen att man börjar en bit ovanför golvet i badrum är att du har ett fall på badrumsgolvet. Det gör att första radens plattor kommer att variera i höjd. Då är det enklare att börja en bit upp med en en rad med hela plattor och sedan avsluta med att kapa plattorna i raden närmast golvet. Kontrollmät noga runt hela rummet med laserpass så att raden längst ned blir bra med hänsyn till det fall som finns.

Lycka till!

/Krille

13. N
    Medlem · 14 inlägg

_nilsson_

Medlem
    Än en gång tack för alla tips!
    Ja kaklet ska va ända upp till taket. Såg en video från bauhaus där han började längst ner mot golvet, han använde laserpass så det blev jämt. Men får mäta och se när jag ska börja med kaklingen.
    Jag tänker nog att jag använder kakelkryss. Känns lite säkrare på något vis.

Har ni tips på när man lägger klinker? börjar man vid golvbrunnen? Eller delar man in rummet i 4 rutor och gör en ruta i taget?

14. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Lägger gallret på brunnen ( då fyrkantigt , finns i storlekar som passar plattorna ) och mäter ut hur det blir vid väggarna ( samma där som på vägg ,inga småbitar , tänk även på riktningen på dom så dom inte blir snett mot vägg , vinkelrätt ) och börjar runt brunnen , vet inte hur pass driftig du är , men det ska vara fall mot brunnen , normalt flytspacklas fallet

15. N
    Medlem · 14 inlägg

_nilsson_

Medlem

Jag är med dig.
    Lite driftig är jag nog allt;) Fallet ska nog inte vara några problem. I värsta fall får jag ta hit en plattsättare om jag inte får till det. Tänker att jag lägger ut plattorna runt brunnen först för att se så det blir bra.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.