Hej!
På väg att flytta kök. Både fläkt och övrig inredning inklusive inköpt kakel liknar bilden nedan (i mindre version). Dock kommer inte fläkten gå upp i taket utan det är ett utrymme på kanske 30-40 cm ovanför fläkten, där även en kopplingsdosa finns.
Jag hade planer på att kakla runt och ovanför fläkten, men blev uppmärksammad av snickaren om att kopplingsdosan sätter stopp för det. Enligt honom går det inte att flytta på dosan heller.
Hur hade ni kaklat runt fläkten i detta fall? Jag tänkte att man får fortsätta med samma maxhöjd som överskåpens nedre gräns. Eller hade ni valt att kakla upp till fläktens nedre gräns, eller t o m ännu högre upp? Att flytta på fläkten är tyvärr inget alternativ.
Tacksam för alla tips!
På väg att flytta kök. Både fläkt och övrig inredning inklusive inköpt kakel liknar bilden nedan (i mindre version). Dock kommer inte fläkten gå upp i taket utan det är ett utrymme på kanske 30-40 cm ovanför fläkten, där även en kopplingsdosa finns.
Jag hade planer på att kakla runt och ovanför fläkten, men blev uppmärksammad av snickaren om att kopplingsdosan sätter stopp för det. Enligt honom går det inte att flytta på dosan heller.
Hur hade ni kaklat runt fläkten i detta fall? Jag tänkte att man får fortsätta med samma maxhöjd som överskåpens nedre gräns. Eller hade ni valt att kakla upp till fläktens nedre gräns, eller t o m ännu högre upp? Att flytta på fläkten är tyvärr inget alternativ.
Tacksam för alla tips!
Förstår inte riktigt frågan och problemet men du kan ju lossa dosan, kakla bakom och skruva fast den igen. Man kan också alltid borra hål för en senildosa (rot dosa) och så kaklar du runt och lägger ett lock på dosan sen.
Alternativt beställa en bockad rostfri plåt som "extra" förlängning och montera över så att fläkten ser ut som den går upp till tak.
Alternativt beställa en bockad rostfri plåt som "extra" förlängning och montera över så att fläkten ser ut som den går upp till tak.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tyvärr kan jag inte täcka för ovanför fläkten eftersom det är självdrag och fläkten ska vara fristående.anders07 skrev:
Förstår inte riktigt frågan och problemet men du kan ju lossa dosan, kakla bakom och skruva fast den igen. Man kan också alltid borra hål för en senildosa (rot dosa) och så kaklar du runt och lägger ett lock på dosan sen.
Okej, ni tror inte det blir fult med dosan mitt i kaklet? Det låter absolut som en möjlig lösning men hade gärna sett hur ett liknande exempel kan se ut. Har försökt hitta bild online men inte lyckats hitta en enda bild för att kunna se ungefär hur det kan bli.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Man tittar sällan så högt upp, särskilt inte om det är ett fläktrör nedanför.
Men jag förstår inte varför du inte kan fortsätta med ett fläkt-"rör högre upp på väggen. Om du menar att det måste finns något sätt för luften att komma ut så gör man många småhål i röret, precis som det är på bilden du visade.
Men jag förstår inte varför du inte kan fortsätta med ett fläkt-"rör högre upp på väggen. Om du menar att det måste finns något sätt för luften att komma ut så gör man många småhål i röret, precis som det är på bilden du visade.
Ni tror inte det kan bli snyggt även att hålla kaklet lågt, i höjd med nedre delen av överskåpen? Snickaren lade fram båda alternativen när vi pratade om det tidigare, antingen lågt eller upp till och runtom kopplingsdosan. Han menade att det blir snyggare att hålla kaklet under överskåpen eftersom väggen inklusive dosan ska målas på nytt och att dosan då inte kommer sticka ut från den vitmålade okaklade väggen.
Vet du något alternativ? Är så oinsatt i detta.
Jag vet inte hur jag skulle hitta en förlängning av röret som passar med fläkten jag köpt, vilket är denna: https://www.ikea.com/se/sv/p/mataelskare-vaeggmonterad-koeksflaekt-rostfritt-stalfaerg-90368800/BirgitS skrev:
Man tittar sällan så högt upp, särskilt inte om det är ett fläktrör nedanför.
Man kan gå till en metallverkstad med mått och bilder och så kan de bocka till en plåt och även borra ventilationshål.G Goliater skrev:Ni tror inte det kan bli snyggt även att hålla kaklet lågt, i höjd med nedre delen av överskåpen? Snickaren lade fram båda alternativen när vi pratade om det tidigare, antingen lågt eller upp till och runtom kopplingsdosan. Han menade att det blir snyggare att hålla kaklet under överskåpen eftersom väggen inklusive dosan ska målas på nytt och att dosan då inte kommer sticka ut från den vitmålade okaklade väggen.
Jag vet inte hur jag skulle hitta en förlängning av röret som passar med fläkten jag köpt, vilket är denna: [länk]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden