För att få kaklet i köket så snyggt som möjligt valde jag att utgå från bänkskivan som referens.
Det gick bra till jag kom utanför bänkskivan och inte längre hade något "stöd" för första raden. Det gick bra ändå genom att jag använde brädor att hålla kaklet i rätt position och den delen som ska kaklas "neråt" tänkte jag lösa genom att sätta alla plattor utom den nedersta och sen lägga mellanlägg från golvet.

Frågan är nu hur proffsen gör?
Finns det fix med extremt bra "häng" så man inte behöver stöd? Har använt färdigblandad fix av ren lathet men den långa torktiden är problematisk när man inte har stöd underifrån.

Nästa problem är kaklingen ovanför dörröppningen och ner på andra sidan dörren. Kan naturligtvis använda brädor som stöd igen men finns det några smartare sätt?
Antar att jag bör väga in en linje på andra sidan dörröppningen (med laser eller vattenpass) också för att få rätt höjd på den sidan?

/Dea

• kakel  i kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Proffsen tejpar. Te x ovanför dörren, så kaklar man först rad två, denna stöds av en liten brädbit man tillfälligt skruvar upp. När kaklet brunnit tillräckligt (fått häng), så tar man bort brädan, och "hänger vare platta i raden under med en maskeringstejp-bit, platta för platta.

Jag har kört med LIP som MaZtoR länkat till. Funkar utmärkt att få plattorna att "hänga".

Redigerat:
T
Vanligt fix duger bra eftesom 15x15 plattor väger ingenting typ. Häng plattorna, tar inte många minuter och sedan kan du inte rubba plattan. Givetvis får man vispa fixet lite trögare.

Tack för tipsen!
Fick inte tag i nått hängfix med använde Höganäs FB1300 som jag blandade lite tjockare och använde se maskeringstejp.
Gick bra att sätta rad 1 och fästa tejpen på väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.