Byggahus.se

Kakla på trä?

1. P
    Medlem · 9 inlägg

Paema

Medlem
    Var inne på k-rauta för några månader sedan och inhandlade kakel och kerafix. (Färdigblandad kakelfix)
    Jag ska kakla på trä och det informerade jag killen om i butiken. Jag har tänkt snygga till mina fönsterbänkar och kom på att det blir snyggt för en hyfsat billig peng. Då jag nu lagt kakel på två fönsterbrädor har jag sett att de slagit sig lite. Det går att fixa till med konsoller så de ser helt ok ut.

Jag hade köpt för lite kerafix så jag gick i veckan in på k-rauta för att köpa en hink till. Tjejen o killen som jobbar den dagen sade att om jag skall kakla på trä måste jag lägga gips mellan. Det går inte med renoveringsgips utan skall vara en ordentlig skiva sa de. De sålde dessutom INTE färdigblandad fix sa tjejen. Det finns inte påstod hon. Det är kakellim du skall ha isåfall informerade hon mig om.
    Jag blev osäker på om det kanske var en sådan hink jag hade hemma. Jag har kollat nu, det heter kerafix! Det jag köpte nu heter kakellim.

Jag undrar nu, vem av alla i deras personal har rätt? Killen jag handlade av nu sista gången tyckte att om jag trots allt törs pröva skall det vara kakellim jag skall använda, inte fix. Kakellimmet skall röra på sig påstod han.

Så tråkigt när man blir fel infomerad.. Det är ju så mycket arbete att ta bort alla fönsterbrädor och ersätta med någon annan typ om dessa inte går att dekorera. Om jag lägger på gips blir de så höga. Och kan jag inte dekorera dem alls blir det inte särskilt mycket till fönsterbrädor. Till saken hör att vi just satt i nya fönster så alla fönsterbrädor i hela huset är just ditsatta (precis som ny smyg och nya foder)och väntar på att bli dekorerade.

Törs jag forsätta kakla på trä? Och vad skall jag fästa dem med?
    Funderade tom på o strunta i fog o bara fästa dem en o en med sättlim. Rädd bara att det inte blir så mycket skydd för brädan. Men man kan ju vara försiktig då man vattnar så behöver den ju inte särskilt mycket skydd.

Någon som har en bra ide/lösning?

2. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Kort svar: nej, det kommer inte hålla i längden om du kaklar på trä. Lita inte på personal på byggvaruhus, de vet ofta väldigt lite.

3. P
    Medlem · 9 inlägg

Paema

Medlem

Renoveringsgips?

Kan jag "rädda" dessa brädor med renoveringsgips och sedan kakla dem, så jag slipper ta ner dem? Eller stämde det att det måste vara en kraftigare gipsskiva?
    Jag får väl sätta en list på framsidan. Vilket projekt detta blev!

Kanske skall riva ner dem o besöka coop eller något o köpa färdiga fönsterbrädor. Svider lite med allt jobb o pengar det ger...
    Nä, förstått nu att många i personalen på byggvaruhusen inte riktigt är utbildade. Då vi köpte takdosor tyckte tjejen som hjälpte mig att jag lika bra kunde ta ojordade då jag frågade efter jordade. Den där pinnen visste hon nämligen inte vad den var till för, det går lika bra o ta de andra sade hon...:)

• Laddar…
  4. J

jon_h

Medlem
    Jadå, det fungerar med renoveringsgips.

Och vad gäller det här med fix och lim så stämmer det i och för sig att det färdigblandade kakellimmet klarar mer rörelser än vanligt fix (som mycket riktigt inte finns färdigblandat, det härdar när man tillsätter vatten). Det går till exempel att använda kakellim om man ska sätta keramik på spånskiva. Men vanligt trä är för rörligt, det brukar släppa förr eller senare.

• Laddar…
  5. Hobbit
    Medlem · 500 inlägg

Hobbit

Medlem

Kakel på trä

Ja det går faktiskt att lägga kakel på trä. Bara du gör som vi.

;-)

Kakel i bastubygge - (ouppvärmd om jag inte badar bastu så klart)
    Underkonstruktion var bottenbjälklagmed råspont ovanpå.
    Strök först med primer och sen med fuktspärr.
    Sen la jag ett sorts duk jag hade införskaffad i det fortfarande
    fuktiga fuktspärren och ströck en gång till med fuktspärr men då
    ovanpå duken.
    Så lät jag det hela torka en dag och la sen kakel med finja-flex.
    Bastun står nu i snart 5 år och varken har någon platta lossnat,
    rest sig eller sprukit.

Kanske ingen fackmanns-lösning direkt men för oss funkar det.

Hobbit

• Laddar…
  6. J

jon_h

Medlem
    ..Fast jag skulle knappast kalla det för att kakla på trä. Du har ju uppenbarligen ett skikt emellan som hjälper till med rörelseupptagningen. Och fem år är kort tid, det är inte ovanligt att plattor i felaktiga konstruktioner släpper efter 10-15 år. Därmed inte sagt att de kommer släppa just i ditt fall, men jag skulle inte rekommendera att göra som du gjort. Det är snabbt gjort att lägga en golvgips eller flytspackla lite, och då vet man att det fungerar oerhört länge.

Vad gäller plattsättning på trä är en väldigt avgörande faktor hur breda bräderna är. Är de tillräckligt smala kommer rörelserna i träet ske så lokalt att det skulle fungera med kakellim, är det 300 mm breda golvplank så är det nog omöjligt oavsett vad man använder för fästmassa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.